Pancierový vlak Štefánik bol v Trnave, zaujal desiatky zvedavcov

Historický pancierový vlak Štefánik si mohli v nedeľu 13. júna prezrieť aj Trnavčania. Zreštaurovaný historický vlak dorazil ráno do priestorov železničnej stanice, aby počas celého dňa „pózoval“ desiatkam zvedavcov. Súčasťou vlakovej súpravy, ktorá postupne navštevuje sedem slovenských miest, je guľometný, tankový, delový a plošinový vozeň. Rekonštrukcia súpravy sa uskutočnila v roku 2009 a po prvý raz ju predstavili vlani v auguste pri príležitosti 65. výročia Slovenského národného povstania.

Pancierový vlak Štefánik v Trnave

„Je to veľmi zaujímavá myšlienka. Prišiel som s deťmi, ktoré majú možnosť takýmto zaujímavým spôsobom spoznať našu históriu,“ povedal pán Zvolenský z Trnavy. Guľometný a tankový vozeň sú originály vyrobené počas II. svetovej vojny, delový vozeň je replikou z roku 1974. Replika plošinového vozňa vznikla v Klube historickej techniky vo Zvolene špeciálne pre potreby tohto projektu.

„Už ako malý chalan som po prvý raz videl pancierový vlak vo Zvolene, teraz po troch desaťročiach môžem vojsť dovnútra a doslova si na mašinu siahnuť. Je to skvelé,“ vytešoval sa štyridsiatnik Roman.

Rozkaz na stavbu pancierového vlaku Štefánik bol vydaný už 4. septembra 1944. Na jeho výstavbe sa po konštrukčnej stránke podieľali pplk. Štefan Čáni a npor. Hugo Wainberger. Stavba prebiehala v dielňach Slovenských železníc vo Zvolene. Prvý vlak bol hotový v rekordnom čase 14 dní, druhý Hurban dokonca za jedenásť. Vrátane tretieho vlaku Masaryk boli vlaky postavené spolu za päť týždňov, dozvedáme sa z propagačného materiálu, vydaného pri príležitosti realizácie myšlienky cestovania pancierového vlaku po slovenských mestách.

Video:
YouTube Preview Image

Do bojov zasiahli ako prvé vlaky Štefánik a Hurban začiatkom októbra 1944. Štefánik pri Starej Kremničke a Hurban pri Čremošnom. Zatiaľ čo Štefánik poväčšine operoval na juhozápadnom úseku frontu Zvolen – Hronská Dúbrava, Zvolen – Krupina, Hurban bol nasadzovaný v rámci bojov na trati Harmanec – Čremošné a Brezno – Červená Skala. Masaryk bol nasadený koncom októbra do ťažkých obranných bojov na trati Brezno – Červená Skala. V posledných dňoch odporu povstaleckej armády boli vlaky sústredené do priestoru Harmanec – Uľanka, kde ich posádky opustili a stali sa po porážke povstania korisťou nemeckej armády.

Fotogaléria:

Ulož ako PDF
Napísal 14. júna 2010 9:24. Článok je zaradený do rubriky: Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

Napíš komentár

reklama
Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané.