Mesto zverejnilo prvé faktúry, objednávky a zmluvy

Od 1. januára 2011 ukladá zákon mestám a obciam povinnosť zverejňovať všetky zmluvy, objednávky a faktúry. Rovnaká povinnosť platí aj pre rozpočtové a príspevkové organizácie, medzi ktoré patria napríklad materské či základné školy.

Mesto Trnava na svojej webstránke k 13. januáru zverejnilo už viac ako dve desiatky faktúr, jednu zmluvu a asi osem objednávok. Na mestskom webe sa tak môžete dočítať, komu a koľko mesto zaplatilo za opravu nabúraného auta, za nákup miniveže, odvoz odpadu, spotrebu elektrickej energie či odstránenie nelegálnej skládky odpadu.
Keďže zákon zatiaľ nestanovuje finančný limit, zverejňovať sa budú aj tie najmenšie drobnosti. Úradníkom preto pribudnú nové povinnosti a práca navyše.

„Nie je možné prijať na zverejňovanie zmlúv a faktúr jedného pracovníka. Ak takýto človek z akéhokoľvek dôvodu vypadne, musí byť niekým okamžite nahradený a mesto si nemôže dovoliť platiť dvoch takýchto ľudí. Na pracovnom stretnutí sme sa dohodli, že v tomto štádiu budú údaje zverejňovať úradníci, ktorí majú riešenie zmlúv a faktúr vo svojej kompetencii. Ide o prácu a čas navyše, pretože tieto položky je potrebné oskenovať, prípadne z nich odstrániť osobné údaje a uložiť na webovú stránku,“ vysvetlil vedúci kancelárie primátora mesta Trnava Pavol Tomašovič.

Samosprávy musia zverejňovať aj tie najmenšie položky

Povinné zverejňovanie zmlúv je zároveň aj podmienkou ich účinnosti. Výnimkou je zmluva uzavretá na účely odstránenia následkov mimoriadnej udalosti bezprostredne ohrozujúcej život, zdravie, majetok alebo životné prostredie. Takáto zmluva je účinná bez zverejnenia.

Novela zákona o slobodnom prístupe k informáciám upravuje aj zverejňovanie objednávok na tovary a služby. Mestá a obce sú povinné v lehote 10 pracovných dní sprístupniť objednávku na svojej webovej stránke. Zákon konkretizuje aj povinnosť zverejňovania faktúr. Rovnako je tu stanovená lehota 10 pracovných dní, v ktorej mesto zverejní tieto faktúry. Lehota sa počíta odo dňa ich doručenia mestu, najneskôr však do 30 dní od ich zaplatenia.

Viaceré samosprávy požadujú od vlády určenie limitu výšky odjednávky a faktúr tak, aby nemuseli zverejňovať aj tie najmenšie, „halierové“ položky. Hovorca ministerstva spravodlivosti Peter Bubla už naznačil, že na nariadení, ktoré stanoví limit do ktorého objednávky a faktúry zverejňovať netreba, sa už pracuje.
„Sme sa transparentnosť a nechceme nič zakrývať, ale nepovažujeme za rozumné zaťažovať úradníkov spracovávaním a zverejňovaním faktúr za nakúp zápisníčka alebo drobností v hodnote niekoľkých eur,“ poznamenal P. Tomašovič.

Ulož ako PDF
Napísal 14. januára 2011 10:34. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

2 komentáre pre “Mesto zverejnilo prvé faktúry, objednávky a zmluvy”

  1. 1
    miro says:

    naco je tam objednavka na umyvanie aut, ked su tam neni ceny? zakon neplati este ani mesiac a uz sa hladaju diery – co tam nakoniec nemusi byt

    Thumb up 3 Thumb down 1

  2. 2

Napíš komentár

reklama
Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané.