Mesto chce efektívnejšiu verejnú dopravu, verí aj v nárast počtu cestujúcich

Cieľom pripravovaných zmien vo fungovaní Mestskej autobusovej dopravy (MAD) je podľa predstaviteľov mesta Trnava zvýšiť atraktivitu cestovania a počet ľudí, ktorí budú cestovať po meste autobusmi na úkor individuálnej automobilovej dopravy. Verejná doprava má byť po spustení dlhodobo pripravovaného projektu optimalizácie rýchlejšia, modernejšia a priateľskejšia k cestujúcim. Oficiálny termín zavedenia nového systému MAD do praxe zatiaľ známy nie je. Neoficiálne sa spomína začiatok leta 2011.

Doprava je všeobecne v každom meste vnímaná ako najväčší problém. Výnimkou nie je ani Trnava. Časť dopravy tvorí hromadná autobusová doprava, ktorej fungovanie je verejnosťou vnímané rôzne. Ja to hodnotiť nebudem, ale viem, že je potrebné niečo v súvislosti s hromadnou autobusovou dopravou robiť. Uvedomujeme si, že istej časti obyvateľstva bude akákoľvek zmená nepríjemná a budú aj negatívne reakcie. Predpokladáme, že model fungovania MAD, ktorý spustíme do života, bude lepší ako je ten dnešný. Chceme obslúžiť čo najväčší počet cestujúcich za čo najlepšiu cenu, chceme, aby autobusová doprava bola atraktívnejšia pre obyvateľov a návštevníkov mesta ako je dnes,“ vyslovil sa primátor Trnavy Vladimír Butko.

Po zavedení plánovaných zásadných zmien, o ktorých minulý týždeň informoval nových poslancov mestského zastupiteľstva Milan Skýva zo spoločnosti DIC Bratislava, má v Trnave fungovať šesť nosných a rovnaký počet doplnkových liniek.
„Navrhli sme spôsob, akým by hromadná doprava v Trnave mohla fungovať efektívnejšie, a zároveň by nestála viac peňazí. Na základe výstupov z palubných počítačov a čipových kariet disponujeme širokým spektrom informácií, ktoré sme použili pri návrhu optimalizácie. Naším cieľom nebolo znižovať počet vozokilometrov, ale dosiahnuť väčšiu ponuku, zlepšenie dostupnosti liniek a zabezpečiť pravidelnosť spojov prostredníctvom zavedenia pravidelných intervalov,“ ozrejmil Ing. Dr. Skýva.

O pripravovaných zmenách bude mesto informovať formou mediálnej kampane

Primátor Butko potvrdil, že jedným z nosných nástrojov zmeny vo fungovaní MAD v Trnave bude zavedenie pravidelných intervalov autobusových liniek. V akých časových odstupoch budú autobusy na zastávky prichádzať, sa zatiaľ nevie. Predbežne sa spomína 20-minútový interval v špičke a 60-minútový v menej vyťažených denných úsekoch.
„Sme zástancami intervalovej dopravy, aby sa ľudia mohli spoľahnúť, že vždy v rovnakom časovom intervale autobus na zastávku dorazí. Atraktívnosť autobusovej dopravy v meste chceme zvýšiť aj prostredníctvom modernejších autobusov a znížením nákladov pre tých, ktorí platia dnes pomerne veľa peňazí za prestupovanie. Platby za prestupovanie plánujeme zaviesť v skôr symbolickom rozsahu povedzme od 1 do 5 centov, aby sme vedeli zhodnotiť návyky cestujúcich a získali údaje o tom, kedy a do ktorých častí mesta cestujú.“

Zvýšenie atraktivity mestskej dopravy plánuje mesto aj prostredníctvom inštalovania informačných plôch na niektorých zastávkach, aby si cestujúci počas čakania na spoj mohli prečítať zaujímavé informácie či oznamy. V rámci celého balíka opatrení nazývaných ako optimalizácia sa dokonca uvažuje aj o výstavbe preferenčných pruhov pre autobusy.
„Sú vytypované niektoré lokality, zatiaľ môžem hovoriť o Hospodárskej ulici. Plánovaný preferenčný pruh nebude riešený na úkor jestvujúcich pruhov pre ostatnú dopravu.“

Trnavská samospráva dotuje fungovanie MAD ročne sumou takmer milión eur. „Je potrebné si uvedomiť, že mesto nemá prostriedky na to, aby autobusy chodili každých päť minút 24 hodín denne. Musíme uvažovať tak, aby MAD bola účelná, efektívna a racionálna. Máme víziu, že po istom čase a vďaka zmenám vo fungovaní autobusovej dopravy sa nám podarí navýšiť počet cestujúcich asi o 15 percent,“ doplnil viceprimátor Bystrík Stanko.

Termín zavedenia zmien do praxe nie je zatiaľ známy. S dostatočným predstihom plánuje mesto spustiť aj informačnú kampaň, ktorá Trnavčanov podrobne oboznámi so zmenami, ktoré vo fungovaní MAD nastanú.
Podľa dostupných údajov všetko smeruje k tomu, že nový systém MAD bude spustený na začiatku letných prázdnin.
„Bude to v tomto roku, ale presný termín vám teraz nepoviem. Vieme, v akom období by bolo najvhodnejšie,“ odpovedal na otázku o plánovanom dátume primátor mesta.

Financovanie optimalizácie hromadnej dopravy je hradené z projektu PRO.MOTION. Jeho cieľom je podporovať energeticky nenáročné druhy dopravy v náväznosti na bývanie a mobilitu a redukciu potrieb dopravy s náhradou dopravných služieb. Hlavným cieľom je redukovať preferovanú pozíciu osobného auta a zvyšovať atraktivitu atlernatívnych vhodných druhov dopráv.
Obyvatelia Trnavy v súčasnosti v najväčšej miere chodia za prácou či nákupmi pešo (44%), viac ako tretina používa vlastné auto, približne 13 percent hromadnú dopravu a len asi sedem percent Trnavčanov jazdí bicyklom.

Ulož ako PDF
Napísal 24. februára 2011 16:19. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

17 komentárov pre “Mesto chce efektívnejšiu verejnú dopravu, verí aj v nárast počtu cestujúcich”

  1. 1
    DuškoTT says:

    Už sa neviem dočkať ako zas bude národ najmúdrejší pindať jedna radosť :)

    Thumb up 5 Thumb down 1

  2. 2
    vlaDyka says:

    Už len z princípu im v tom držím palce…na jednej ruke. Ale pokiaľ to dopadne tak, ako väčšina vecí, ktoré páni, pardon ….služobníci nás občanov mesta plánujú tuná v Trnave, tak si tou druhou rukou hneď ťukám na čelo.

    Príklad – dnes som po X-rokoch chcel využiť túto dopravu, veď kedy už, ak nie v takejto zime…. Z Hospodárskej I. na Špačinskú … Keď už, tak krížom….niečo pofotiť. Stojac na červenej pre chodcov šli oba jediné idúce tým smerom za sebou a naraz. I keď v grafikone na moje prekvapenie idú v len zopár minútovom odstupe, ďalší mal ísť až o pol hodinu….a za ten čas som tam bol aj pešo. Viezlo sa tam tak „päť-a-pol-človeka“…
    A presne pre toto som prestal používať MAD pred rokmi…a dodnes sa trt zmenilo.
    Takže …už ma svrbí ukazovák….a možno aj prostredník.

    Thumb up 10 Thumb down 0

  3. 3
    T says:

    Ja som dnes cestovala ráno autobusom č. 11 a bola v ňom taká neskutočná kosa, že som mohla kľudne ísť pešo, ba aj na bicykli a bolo by mi rovnako, navyše by som si aj zašportovala. Fakt komfort cestovania na úrovni. Tí, čo išli až na Družbu, mohli rovno navštíviť lekára na poliklinike, lebo z toho mrazáku vypadnú polostuhnutí. Otras za 50 centov. Zajtra radšej hodím vrstvu navyše a pôjdem pešo o niečo skôr.

    Thumb up 4 Thumb down 0

  4. 4
    peter says:

    Jednoznacne by to chcelo zvysit pocet liniek,ktore by zvysili vacsi standart cestovania a dostupnosti vsetkych mestskych casti pre obcanov. Samozrejme skratit casove intervali medzi jednotlivymi autobusmi.Nezabudnut na novu linku smerom k PSA a novovznikajucemu centru obchodu okolo Baumaxu. V neposlednom rade,modernejsie autobusy,s krajsou farbou.To uz by som chcel asi privela:-)

    Thumb up 6 Thumb down 0

    • 4.1
      danTT says:

      Z MHD je to v TT ťažké, a neviem prečo ale v podstate nič od tejto zmeny neočakavam, ktovie prečo asi….som náramne zvedavý (momentálne je to o ničom),ja som tiež MHD nešiel roky a aj preto čo písal vladyka…kým príde bus som v cieli peši, resp. bus vôbec nechodi do určitých lokalít….
      Inak k článku.Za posledných 4-5 rokov bolo už x-y takýchto článkov…. Mne len nejde do hlavy na čo je takýto článok keď nevieme kedy sa to spustí ( a možno zas nie :-) ), nevieme intervaly, nevieme pomaly ani linky (mna by zaujimalo či pojde do PSA a nákupnej zóny…atď.)Uvidíme. Šak je marec a keď to chcú spúšťať v lete by mohli už vedieť základné veci , šak majú štúdiu….
      Inak uznávam že ustálené časy sú základ, proste bus poôjde napr. 16:00,16:20,16:40,17:00…atď

      Thumb up 2 Thumb down 1

      • 4.1.1
        DuškoTT says:

        no neviem ako ty, ale ja som tu v clanku nasiel celkom ze dost zaujimavych a novych informacii… a medzi nami, dva razy sa tam pise o moznom spusteni v lete, tak naznaky su jasne podla mna.
        ja som rad ze sa o tom takto pise… urcite lepsie ako keby sa to ludia dozvedeli rano na zastavke :)

        Thumb up 2 Thumb down 1

        • 4.1.1.1
          danTT says:

          Ja som tam našiel len to čo sa papagájuje 4 roky minimálne…Napísal som to preto že, každy projekt má cestovnú mapu,… žačiatok, príprava…,kampaň… spustenie, ….presné termíny atď, no z článku je jasné že v tomto prípade to tak nie je…

          Thumb up 1 Thumb down 0

  5. 5
    Will says:

    No, ja to vidim asi tak, ze pokial sa nesprejazdni Hlavna a Stefanikova aspon pre MHD a TAXI, tak to bude stale o nicom, pretoze historicke centum je takto z verejnej dopravy takmer uplne vylucene a najma MHD sposobuje v spicke spomalovanie premavky na Hospodarskej, Kollarovej a Rybnikovej. T.j. nesuhlasim s pesou zonou na hlavnej ulici, (len na Trojic. namesti). Prave tymto sposobom by sa centrum „ozivilo“ (dotiahlo by to tam viac ludi). Uvedomuje si to niekto ?
    H.a.n.d.

    Thumb up 0 Thumb down 3

    • 5.1
      danTT says:

      Linka cez cenrum by bola OK a verím že bude, no moj názor je že cez hlavnu a štefaniku by to bol krok späť, šade sa centrá zbavujú dopravy a menia sa na oddychové zony, zony zábavy…ja by som pustil linku do centra v smere od právnickej okolo súdu pri múzeu cez halenársku hollého a výjazd pri požiarnikoch a centrum je v poho obslúžené….

      Thumb up 1 Thumb down 1

      • 5.1.1
        Will says:

        dan, ved mne nejde o to, aby centrum nebolo oddychovou zonou, ale – ruku na srdce – kto v sucasnom centre oddychuje ? Nehovorim o prevadzkach, ale napr. na lavickach su permanentne len bezdomovci a dalsi „neprisposobivi“. No a ide napr. aj o to, ze cez Hlavnu a Stefanikovu by bol povoleny prejazd (MHD a taxi) dajme tomu len od – do ….
        Vaše názory ?

        Thumb up 0 Thumb down 1

        • 5.1.1.1
          danTT says:

          Ahoj Will.Pači sa mi konštruktívnosť diskusie…Môj názor je nie, a už vôbec nie taxiky. Neviem si predtsviť ako sa preháňajú taxíky po vynoveje pešej zóne a ako klučkuje autobus okolo pizerie a zapráši ti jedlo na terase….ja by som naopak potiehol pešiu zónu až po koniec Štefánikovej a pripojil tiež Hviezdoslavovu, ktorá si o to doslova prosí. so všetkým ako mobilár , výsadba….
          MHD cez centrum by som tlačil na halenársku a hollého….nehovorím o minibusoch ktoré by neboli efektívne podľa mňa…

          Thumb up 2 Thumb down 0

          • 5.1.1.1.1
            Will says:

            OK, vidim dan, ze si pre oddych. Ale ak si si cital na tychto strankach o Halenarskej, tak ta by sa mala zjednosmernit. Taxiky by sa neprehanali, bola by rychlost max 30 km/h (napriklad). Pokial si bol napr. v niektorych rakuskych, alebo nemeckych historickych mestach (akoze ja som tam bol), tak tam centrum maju pekne vyznacene tak, ze je pas pre MHD (ziadne chodniky), ludia sa tam pokonjne prechadzaju, prevadzky funguju a je este aj dost miesta pre zelen a lavicky. Mam jednoducho taky nazor, ze pokial sa nejaka doprava „nepusti“ cez CMZ (samozrejme s citom), nepomoze ziadna optimalizacia….Neviem, ci si niekto uvedomuje, ze v centre sidlia velmi dolezite institucie, ako napr. banky, sudy, urady, posta…. (teraz viem, ze sa zas ozvu tiez ti, co tam byvaju) ale hovorim, vsetko by sa muselo robit s citom…..(nikdy sa neda vyhoviet vsetkym)… btw. ten napad doprava okolo okresneho sudu a dalej na Basty – myslim, ze autobus by tam mal velmi velky problem vytocit to na tej zakrute….

            Thumb up 1 Thumb down 1

      • 5.1.2
        DuškoTT says:

        dan, z halenarskej ma byt jednosmerka, pisali to aj niekedy minuly rok a pri sude by sa tiez autobus tazko tocil.

        Thumb up 1 Thumb down 0

        • 5.1.2.1
          danTT says:

          Inak ta jedmosmernosť halenárskej a tlačenie dopravy okolo jednoty, MU a kina hviezda je nezmysel podla mňa tiež…

          Thumb up 3 Thumb down 0

  6. 6
    M.D. says:

    MHD na halenarskej, holleho, dolnych bastach je absolutne nerealna…

    Thumb up 1 Thumb down 2

  7. 7
    Maylo says:

    mhd by mali zrusit a po celej tt vybudovat eskalatori resp pohyblive chodniky ludia by len stali a dostali by sa vsade a navrhujem aby take esklatori boli vsade aj v obchodoch ludia by len hadzali veci do kosika..trnava by teda mohla vyzerat ako pohyblivy betlehem . skvele miesto na zivot!

    Thumb up 0 Thumb down 2

  8. 8

Napíš komentár

reklama
Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané.