reklama

Dopravný inšpektorát : spustenie obojsmernej premávky na Halenárskej ulici bolo nevyhovujúcim riešením

Rozhodnutie o jednosmernej premávke na Halenárskej ulici, a po avizovanej rekonštrukcii aj na ňu nadväzujúcej Hollého ulici, sa stretlo v časti motoristickej verejnosti s nevôľou. Stanovisko Okresného dopravného inšpektorátu (ODI) v Trnave k tomu, aké boli dôvody na takúto pomerne zásadnú zmenu dopravnej situácie v centrálnej mestskej zóne, našej redakcii sprostredkovala hovorkyňa KR PZ v Trnave Martina Kredatusová.

Rozhodol Okresný dopravný inšpektorát v Trnave o zmene premávky na Halenárskej ulici z obojsmernej na jednosmernú na základe vzniknutej dopravnej situácie alebo žiadosti samosprávy?

ODI: – Okresný dopravný inšpektorát z hľadiska dopravného inžinierstva nevydáva rozhodnutia. Na zlepšenie dopravno-bezpečnostnej situácie môže podávať len podnety, návrhy a stanoviská, ktoré sú pre cestný správny orgán záväzné. Rozhodnutia vydáva cestný správny orgán, ktorým je v tomto prípade Mesto Trnava. Pri rekonštrukcii Halenárskej ulice boli na základe požiadavky mesta Trnava na nej zrušené parkovacie miesta na chodníkoch. V dôsledku toho nemali prevádzky inú možnosť, než vykonávať zásobovanie z cesty, na ktorej museli zastaviť zásobovacie vozidlá na čas nevyhnutne potrebný na naloženie, vyloženie nákladu, resp. tovaru a podobne.

Po predčasnom spustení Halenárskej ulice do cestnej prevádzky bol do praxe uvedený variant s obojsmernou premávkou. Toto riešenie sa však ukázalo ako nevyhovujúce, pretože tu niekoľkokrát denne dochádzalo k upchatiu Halenárskej ulice vozidlami, ktoré zastavili alebo dlhodobo stáli po oboch stranách vozovky a tým dochádzalo k celkovému skolabovaniu dopravy. V rámci dopravnej štúdie, ktorú dalo vypracovať mesto a ktorá sa dotýka celej centrálnej mestskej zóny, bola jednou z možností aj jednosmerná premávka. Tá mala, ako najefektívnejší variant, vzniknúť až po rekonštrukcii Hollého ulice. Z pravidelného monitorovania a vyhodnocovania dopravnej situácie vyplynulo, že práve variant s jednosmernou premávkou situáciu motoristom uľahčí, čo už potvrdil aj samotný súčasný reálny stav.


Halenárska ulica funguje v jednosmernom režime od jesene 2017. Ako sa ukázalo, jedným z dôvodom bola absencia odstavných plôch pri komunikácii a z toho vyplývajúce parkovanie áut pri krajnici

Ulica Halenárska má v súčasnosti fungovať v akomsi „dočasnom“ režime, podľa vyjadrenia primátora Bročku z februára 2018 nie je stavba stále skolaudovaná a mesto požiadalo dodávateľa o opravy niektorých prác. V akom režime aktuálne funguje doprava z pohľadu polície?

ODI: – Dopravné riešenie je už teraz definitívne, nezávisle od skolaudovania, funguje už v trvalom jednosmernom režime, pričom po pravej strane komunikácie (v smere jazdy vozidla) je vodičom umožnené zastavenie z dôvodu zásobovania jednotlivých prevádzok. Výnimku z tohto režimu tvoria cyklisti, ktorí sa pohybujú obojsmerne.

Situácia sa výhľadovo zmení aj na Hollého ulici. Mesto Trnava pripravuje projekt rekonštrukcie cesty a v projekte sa uvádza, že doprava sa zmení po dokončení stavebných prác na jednosmernú v smere od City Areny.

ODI: – Vypracovaná dopravná štúdia mesta Trnava ráta s pokračovaním jednosmernej premávky aj cez Hollého ulicu. V opačnom prípade by dochádzalo k dopravným zápcham a nepriepustnosti na Paulínskej ulici. Aj v tomto prípade dal ODI súhlasné stanovisko na jednosmerný variant.

Sú aj ďalšie dôvody súhlasného stanoviska k zmene premávky na uliciach Halenárska – Hollého zo strany ODI?

ODI: – Jednosmerná premávka sa ukazuje ako najlepší variant z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v centrálnej mestskej zóne. Organizácia dopravy týmto spôsobom má zmysel, len keď je riešená ako celok. Ulice Hollého a Halenárska boli v rámci centrálnej mestskej zóny z hľadiska dopravy najvyťaženejšími ulicami, v rámci celého mesta išlo o 5. najvyťaženejšiu zónu v Trnave.

Medzi vodičmi existujú obavy, že po vzniku jednosmerných ulíc Halenárska a Hollého môžu vznikať problémy v iných lokalitách ako sú Rybníková, Hlboká či malá kruhovka pri amfiteátri a City Arene, kedže od Rybníkovej ulice v smere k OD Jednota, mestskému úradu a podobne, sa bude autom možné dostať len obkľukou cez Hlbokú, okolo City Areny a múzea. Sú tieto obavy vodičov opodstatnené?

ODI: – Vypracovaný projekt zohľadňuje aj situáciu na iných križovatkách, pričom konštatuje, že kapacita okolitých dotknutých križovatiek je dostatočná. Motoristi môžu využiť parkovanie mimo centrálnej časti mesta, na pridružených parkoviskách, odkiaľ je centrum mesta ľahko dostupné.

Sú z pohľadu ODI stanoviská o zjednosmernení Halenárskej a Hollého definitívne, alebo ešte môže prísť k zmene, respektíve k návratu k pôvodnej obojsmernej premávke?

ODI: – Ak nedôjde k výraznej zmene v organizácii dopravy v iných častiach mesta, stanovisko ODI je definitívne, pretože iné varianty sa ukázali pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky ako neefektívne.


Hollého ulica sa zmení na jednosmerku po rekonštrukcii, zrejme ešte v priebehu roka 2018

Ulož ako PDF
Napísal 22. marca 2018 11:47. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

26 komentárov pre “Dopravný inšpektorát : spustenie obojsmernej premávky na Halenárskej ulici bolo nevyhovujúcim riešením”

  1. 1
    jozin says:

    jedna z naj veci, konecne kus peknej casti trnavy , ktoru nehyzdia auta, premavka je ok. a ak sa da na chvilu zastavit to je ideal.
    za mna palec hore za toto rozhodnutie.

    • 1.1
      kominarik says:

      akoze nehyzdia? ved tie auta tam stoja tak ci tak ibaze nemaju kde parkovat tak stoja rovno na ceste. klobucik dole za taketo riesenie……

      • 1.1.1
        Mišurko says:

        Žltá čiara na obidve strany a povinnosť parkovať na priľahlých parkoviskách.

        V ďalšej etape by sa pri Merici mohlo spraviť parkovisko typu Kiss and Ride (K+R), aby mohli rodičia bezpečne zaparkovať nachvíľu na strane cesty a vypustiť deti do školy.

        • 1.1.1.1
          Labakan says:

          Na kameň kresliť žltú čiaru nie je to moc estetické, ale dalo by sa to vyriešiť zákazom vjazdu vozidiel nad 3t. Dlhodobo tam stoja len autá dovážajúce materiál na stavby, nech ich prekladajú na malé autá niekde za Trnavou a dovážajú na Halenársku. Tento cirkus sa deje aj tak len preto, že kamo PB tam stavia 5 domov . Keby nebolo jednosmerky bol by tam chaos a pripustnosť malá. Tie chodníky sú tam šitoké ako na Hlavnej za socializu, keď bolo mesto plné ľudí. Na chodní pod malé auto dať 1cm hrubý a 50 cm široký plechový pás na rozloženie tlatov a problém vyriešený.

          • 1.1.1.1.1
            Matko says:

            Este som nevidel domiesavac betonpumpu alebo doviezt zelezo na stavbu na aute do 3t. A stavat sa nestavia len teraz ale ako som tu pisal aj sa bude a nie malo. Terajsia jednoamerka OK ale pokracovanie na Hlboku je blbost.

            • 1.1.1.1.1.1
              Labakan says:

              Veď o to ide, kto dovolil stavať také obytné domy v starom meste? Na jednej strane prezentujeme návrat v čase na druhej sa stavajú domy moderné, ktoré však akože nevadia. Na jednej strane v záujme histórie ideme premiestniť pomník osloboditaľov na druhej strane budujem v starom meste domy s výhľadom do ďalšieho storočia . Páni architekti malý dvor a veľký bič, každému podľa zásluh.

    • 1.2
      janula says:

      halenarska ako kus peknej casti trnavy?

      jedine ak po jej pravej strane (a az potom, co dokoncia vsetky tie rozrobene stavby).

      po jej lavej strane (od mesta) treba odclonit vyhlad alebo zastavat parkovisko pri jednote, zburat MTF a jej prilahle chodniky a priestory, zastavat zaburinenu vykopovu jamu za balakovom a nieco urobit s tym zanedbanym arealom RUVZ.

      inak je totiz halenarska aj po jej vynoveni stale ako past na oko.

  2. 2
    TT says:

    :D :D :D to je teda zdovodnenie:

    ….dochádzalo k upchatiu Halenárskej ulice vozidlami, ktoré zastavili alebo dlhodobo stáli po oboch stranách vozovky…

    Nebolo jednoduchsie nakreslit zlte ciary, abo dat znacku zakaz zastavenia?
    SAmozrejme ze sa situacia zlepsila. Ja som tiez uz do mesta prestal chodit uplne. Co sa obchodov tyka, vsetko je uz v centrach na okraji, pripadne maximalne do cityareny. Centrum ako bolo mrtve, tak aj zostane.

  3. 3
    Matko says:

    S terajsou jednosmerkou suhlasim. Nevsimol som si vsak kolizie alebo upchatie Paulinskej pri tomto variante. Duplom ak z parkoviska za jednotou by sa otocila jednosmerka a auta by sa mohli presmerovat tade a dale po A. Malatinskeho k arene a von. Dobudovanie komunikacie A. Malatinskeho bola aj podmienka DI pre spustenie jednosmerky na Halenarskej. V studii je aj jednosmerka poza Holiday inn. Tam si zjavne nevsimli ze je tam podjazd limitovany na 3.5m. Bude pri zjednosmerneni zaujimave ak sa zacne vystavba komplexu Hviezdoslavova – Hornopotocna tak vsetka tazka mechanizacia pojde centrom po celej dlhej novej Halenarskej miesto 100m useku od univerzitneho kostola. Nasledne po vystavbe vsetci rezidenti a navsevnici. Cize miesto znizenia poctu aut v centre tak sa Halenarska zmeni na tranzitnu pre vsetkych tychto ludi. A to este ked sa k tomu vyhladovo bude urcite rekonstruovat rozsiahly objekt na rohu Hviezdoslavovej ta tam ako tranzit pribudnu dalsie auta.

  4. 4
    Matko says:

    Este to co sa pise v studii co ste si sami dali vypracovat mili pani na meste.
    – Zjedosmernenie Holleho: zruseny smer predstavuje 265 voz/h (cize toto pribudne okolo VUB a amfiku)
    – pritazenie sa prejavi na ul. Hlboka, Hospodarska, Kollarova. Aj vzhladom na vysoke zatazenie uvedenych ulic na okraji CMZ ide o NEZANEDBATELNE hodnoty pritazenia.
    Tak by som poprosil kompetentnych nielen na meste ale aj DI sa vyjadrit k tomuto

    • 4.1
      parking says:

      Opak priťaženia je odľahčenie a to je cieľ !
      Od škaredých aut v CMZ bude odľahčené historické centrum.
      Neviem prečo by som sa mal s kočíkom alebo na prechádzke s deťmi a so zmrzlinou preplietať medzi autami.
      Sedliaci ktorí sa potrebujú predvádzať so svojím SUV majú smolu.

    • 4.2
      Labakan says:

      V obci Zlechov v Zlínskom vymieňajú cestu z kociek za asfaltku. Pokúsiť sa odkúpiť kocky a obec Zlechov bude mať cestu zadarmo a my v Trnave natrasák na uspávanie malých detí v kočíku.

  5. 5
    Vlado says:

    Môžem vám za 10 min nakresliť lepšie riešenie tejto ulice kde budú po jednej strane parkovacie miesta a zeleň na striedačku. Čiže cesta ak je jednosmerná nemusí mať skoro 7m na šírku. Čo vám už načisto …… A ten kto povie že môžete parkovať 1km ďaleko ? Nech zrušia všetky parkovacie miesta pri dopravnom inšpektoráte šak môžu zamestnanci parkovať pri tescu

    • 5.1
      Matko says:

      I a si dovolim doplnit otazku. Na ktorom parkovisku v susedstve s CMZ sa da zaparkovat? Vsetky co poznam su vytazene skoro uplne nketo este tam vyhnat dalsich min. 300 aut z centra.

      • 5.1.1
        parking says:

        Zaparkovať sa dá v City Aréne každý deň. Priebežne voľných 400 – 500 miest.
        Dve hodiny zadarmo ostatné platené. Stačí ti to ? Alebo potrebuješ parkovať pri mestskej veži ?

        • 5.1.1.1
          Matko says:

          Nestaci. Dovod? Na parkovisku je sice normalne volne ale ak je nejaka akcia, zapas alebo sviatky tak je to komplet plne. Je to parkovisko dimenzovane pre nakupne centrum. Trnava ako mesto by sa nemala spoliehat na sukromne parkovisko. Staci ze sa arena rozhodne zavriet jedno podlazie z hladiska rentabilnosti nakladov a mesto nezmoze nic. Je to ako ked by si chcel parkovat cez zapasy na Podjavorinskej alebo Hlbokej. Tiez sa to miestnym moc nepaci. To akoby mesto pocitalo aj s parkovanim v obytnych domoch co sa stavaju na Halenarskej. Nech daju podmienku ze 50% bude verejnych. A dalsia vec je ze parkovisko v Arene je uz v CMZ a nie za aby sa odlahcil vsup do centra. Bavili sme sa tu aj o NEZANEDBATELNOM pritazeni ulic Hospodarska Hlboka Kollarova (to je pisane v studii ktorou sa mesto ohana) kedze inak arena pristupna nebude.

          • 5.1.1.1.1
            parking says:

            Keď sa hrá futbal – v sobotu je na parkovanie voľné celé centrum a zadarmo. O čom to tu točíš.
            Tento rok sa budú hrať tuším 3 medzištátne zápasy a následne v 2018 bude všetko v BA. Trnava bude znova dzedzina a parkovania bude koľko chceš okrem jarmeku 3 dni. Preber sa.

            • 5.1.1.1.1.1
              Matko says:

              Sa nemusim preberat. Si treba uvedomit ze to je sukromne. To ze tam dnes zaparkujes neznamena ze tam zaparkujes o mesiac. A mesto na to nema ziadny dosah.

              • 5.1.1.1.1.1.1
                tictac says:

                Súkromné za štátne. Keď už dostal pozemky za euro a od tavosu peknú dotáciu, tak mohlo byť parkovanie úplne zdarma

              • 5.1.1.1.1.1.2
                dzony says:

                je to v zmluve s mestom. to ta tu musime naucit celu situaciu ako?

                • 5.1.1.1.1.1.2.1
                  Matko says:

                  Co je v zmluve s mestom? To by som rad vedel. Nemam cas studovat vsetko. Mozes sem hodit nejaky odstavec o tom? Som zvedavy ako to je osetrene kedze normalne to byva zatvorene mrezou okrem casu ked je otvorena CA.
                  Trocha OT ak si tak dobre informovany. Na G. Steinera co sa to robia ake ocislovavane parkovacie miesta? To bude vyhradene pre bytovku kedze su ocislovane? To mesto predalo cast cesty aby investor nemusel budovat parkovacie miesta a usetril resp. zarobil lebo miesto tej plochy ma zopar dalsich bytov.

  6. 6
    Ronaldo says:

    Ronaldo vie, že tá červená karta nebola ale rozhodca pracoval a na to tam je.
    Podal barličku. Žiaľ drevení „odchovanci“ Spartaka nevedeli trafiť bránu.
    Už je to fakt trápne a okaté.

  7. 7
    maxim says:

    Šak móžete parkuvat rovno pred hrubým kostolom a na Kapitulskéj…

    • 7.1
      hugo says:

      Áno a Pikna, Mráz a Pobiecky za to aj organizovali petíciu aby sa to tam zahnusilo autami. Teraz je to pekné.

  8. 8
    Tomáš says:

    Čím viac sa potvrdzuje, že pri Jednote by malo byť minimálne dvojpodlazne parkovanie, jedno pod zemou na urovni zeme prevádzky alebo trh a nad tým jedno ďalšie parkovania. Nad tym zelená trava kaviarna s výhľadom a kompletné odstranenie rôznych prilepkov. Je pravda že v ca je voľné parkovanie, ale keď chceme mat ľudí v centre a nie v ca treba ísť bližšie. To by vyriesilo aj halenarsku, kapitulsku a aj paulinsku. Z tohto miesta je 3 až 4 minuty vsade az po Stefanikovu. Inak bude pesia pustnut, vid. Zelený dom, mliecak, Hlavná ulica. A financovanie. Z príjmu parkovania je ročne milión.

    • 8.1
      Matko says:

      Vyriesi to parkovanie. Ale vobec to nevyriesi Halenarsku. Ak bude jednosmerka Holleho tak na Halenarskej sa zvysi pocet aut z 425voz/h na 690voz/h (treba si precitat studiu co si dalo spravit mesto a ohana sa nou). Cize presny opak co chcelo mesto dosiahnut.
      Zo vsetkeho mi inak vyplyva ze mesto chce co najviac obmedzit auta v CMZ takze ziadne parkovanie nove v centre netreba. Jedinym riesenim obmedzenia aut v centre je vyriesit parkovanie na okraji CMZ

Napíš komentár

reklama
Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.