Tlačovka trnavskej opozície: poslanci prezentovali negatíva spojené so zmenami vo verejnej doprave, Baroš reagoval na Bročkove vyjadrenia o cestách
Štvorica poslancov opozičných poslaneckých klubov v mestskom zastupiteľstve Trnava pre každého a Trnava nás spája Branislav Baroš, Miloš Krištofík, Jaroslav Holeček a Rastislav Mráz reagovala na tlačovej besede v pondelok 3. februára 2025 na nedávne zmeny vo fungovaní Mestskej autobusovej dopravy (MAD) v Trnave. Predseda opozičného klubu Trnava pre každého Branislav Baroš zareagoval aj na názory primátora Petra Bročku na tému možného financovania rekonštrukcií miestnych komunikácií.
Aktuálne zmeny v trnavskej MAD označil Baroš za pokus a omyl. „Aj táto zmena, ako aj ďalšie, ktoré sa v Trnave dejú, nie sú reflexiou tohto, čo Trnavčania v skutočnosti naozaj potrebujú,“ uviedol.
Zľava M. Krištofík, B. Baroš, R. Mráz a J. Holeček počas tlačovej besedy
FOTO: trnava-live.sk
Ako priblížil, opozičný klub Trnava pre každého si urobil na sociálnej sieti vlastný prieskum a snažil sa získať reakcie verejnosti na zmeny v grafikone mestských autobusov či ďalšie zmeny. Následne prečítal niekoľko negatívnych postrehov a názorov, ktoré účastníci diskusie napísali.
„Pýtam sa, komu tieto zmeny prospeli. Mali sme tu odborníkov, ktorí urobili zmeny pred dvomi rokmi. O rok prišli ďalší odborníci a máme avizované, že už toto letu nastanú ďalšie zmeny. Pred desiatimi rokmi platilo mesto Arrive 1,2 milióna, teraz je to 3,5 milióna. Skúste mi povedať, čo sa zmenilo za túto sumu k lepšiemu? Za mňa sa to nedá nazvať inak, ako veľká hanba,“ skonštatoval Branislav Baroš.
Poslanec MZ a vicežupan Rastislav Mráz vo svojom vystúpení poukázal na negatíva, ktoré vďaka zmenám v MAD postihli osoby so zdravotným znevýhodnením.
„Táto zraniteľná skupina ľudí podľa dát z roku 2023 uskutočnila viac ako 170 – tisíc jázd, ktoré platila dopravnou kartou. Ďalších vyše 58 – tisíc jázd bolo uskutočnených platbou v hotovosti. Spolu tak za rok 2023 inkasovalo mesto od osôb so zdravotným postihnutím necelých 18 – tisíc eur. Pri novom nastavení stojí jedna jazda osobu ZŤP 45 centov a tých vyše 58 – tisíc jázd, ktoré boli platené v hotovosti, nebude stáť 10 centov ale 1,50 eura. Keď to dáme do absolútnych čísel, a zachovaní počtu jázd a spôsobe platenia z roku 2023, by platby od znevýhodnených osôb po zmenách narástli v tomto roku bezmála desaťnásobne. Teda zo sumy takmer 17 774 eur – tisíc eur sa dostaneme na vyše 164 – tisíc eur. Aj v prípade, že by všetci zdravotne znevýhodnení používali dopravnú kartu, dosiahlo by zvýšenie asi päťnásobok oproti roku 2023,“ poukázal Mráz.
Máme informácie, že sa táto skupina osôb obrátila s podnetom na komisára pre osoby so zdravotným postihnutím a čakáme na jeho stanovisko. Podľa nášho názoru ide o istý stupeň diskriminácie zdravotne znevýhodnených osôb.
Rastislav Mráz ukazuje graf s výdavkami zdravotne znevýhodnených občanov na autobusovú dopravu v roku 2023 a predpokladané náklady pri zachovaní počtu jázd a spôsobu platby po zmenách v roku 2025
FOTO: trnava-live.sk
Poslanec Jaroslav Holeček poznamenal, že na mestskom zastupiteľstve vlani v októbri počas rokovania o zmenách v MAD navrhoval pre skupinu osôb ZŤP a seniorov nad 70 rokov, tak ako je to v niektorých iných mestách, verejnú dopravu zadarmo. „Návrh bol odmietnutý. Osobne si myslím, že mestu by tie peniaze až tak nechýbali a bolo by to pekné gesto voči telesne postihnutým a dôchodcom.“
Ako ďalej uviedol, súčasný informačný systém na zastávkach autobusov považuje za neprehľadný a veľmi ťažko čitateľný.
„Cestovaný poriadok na zastávkach je v niektorých bodoch nečitateľný, písmo na hárku veľkosti A5 je veľmi malé. Už v minulosti som pripomínal, že je potrebné informácie zverejniť na väčšom formáte a prehľadnejšie, ako príklad som použil Trenčín.“
Branislav Baroš na otázku, či opozičné kluby na základe skúseností občanov predložia nejaké konkrétne návrhy zmien v MAD na mestskom zastupiteľstve, odpovedal: „Okrem reakcií verejnosti zatiaľ nemáme analytické dáta. Určite urobíme všetko, čo bude možné a na niektorom z budúcich zasadnutí prídeme s nejakými návrhmi.“
Reakcia Baroša na vyjadrenia primátora
aj na stanovisko mesta
Primátor Peter Bročka počas panelovej diskusie, kde sa hovorilo o možnostiach zlepšenia dopravy v mestách a zrýchlenia rekonštrukcií ciest, poukázal na potrebu zlepšiť súčasný stav a ako príklad možného riešenia spomenul extra dotácie od štátu či zmenu zákona, ktorá by umožnila mestám a obciam získať „právomoc vybrať nejakú formu, teraz veľmi vulgarizujem, mýta na miestnych komunikáciách“.
Branislav Baroš minulý týždeň okomentoval Bročkove slová krátkym videom na sociálnej sieti. Trnavská radnica zverejnenú pasáž primátorovho vyjadrenia označila za vytrhnutú z kontextu a obvinila ľudí, ktorí tieto informácie šíria z prekrúcania faktov, šírenia výmyslov, manipulácií či hoaxov.
Branislav Baroš na tlačovej besede pustil inkriminovanú nahrávkou s vyjadrením Petra Bročku a reagoval slovami:
„Niektorí hovoria, že opozícia zavádza obyvateľov. Tu sme počuli, kto klame, kto zavádza ľudí. Tieto slová primátora Bročku potvrdzujú, kto je zaujatý voči motoristom v Trnave. Tento pán už v auguste 2022 nazval motoristov psychicky závislými na svojich autách a snaží sa maximálnym spôsobom obmedziť život obyvateľom. Ak tvrdí, že si kúpil auto, skúste sa opýtať, komu patrí to auto, na ktorom sa vozí. On nevie, čo to je kúpiť si diaľničnú známku, platiť si zákonné a havarijné poistenie, tankovať benzín, naftu alebo elektrinu na to, aby to vlastné auto mohol používať. Namiesto toho tento pán a jeho trinásťčlenný marketingový tím vyjdú s tým, že ide o hoax a zostrihané video, že Baroš je klamár a Baroš je faloš. Bohužiaľ, tento sociopat bude ešte niekoľko rokov vládnuť v tomto meste,“ nebral si servítku pred ústa predseda opozičného klubu Trnava pre každého.
Zľava M. Krištofík, B. Baroš, R. Mráz a J. Holeček počas tlačovej besedy
FOTO: trnava-live.sk
Ulož ako PDF