reklama

V Trnave chýba vyše 9-tisíc parkovacích miest. Aké sú vyhliadky do budúcnosti?

Na trnavských sídliskách chýba približne 7800 parkovacích miest, deficit ďalších takmer 1400 miest pretrváva v centrálnej mestskej zóne. Vyplýva to z analýzy, ktorú vypracoval Odbor územného rozvoja a koncepcií (OÚRaK)na Mestskom úrade v Trnave.

Za uplynulých päť rokov sa situácia podľa odboru zlepšila. “V roku 2006 bolo na území mesta evidovaných 17 164 bytov. Na sídliskách chýbalo pre potreby majiteľov áut 10 126 odstavných stojísk. V posledných piatich rokoch mesto zabezpečilo budovaním, alebo rôznymi dopravnými opatreniami (zjednosmerňovaním a pod.) 3329 nových parkovacích miest. Oproti roku 2006 sa znížil deficit parkovacích miest z 10 126 na 7 770. Tento údaj vychádza na jednej strane z poklesu obyvateľov v obytných súboroch, ako aj z vybudovania nových parkovacích miest – či už formou efektívnejšieho využitia v rámci jestvujúcich spevnených plôch a zjednosmerňovaním (2523 stojísk), alebo novými parkovacími miestami (806 stojísk). Požiadavky však neustále narastajú a voľných pozemkov pre budovanie na teréne na úkor zelene ubúda,” konštatuje správa OÚRaK, ktorú mestský úrad predložil na posúdenie poslancom zastupiteľstva.

Ilustračné foto

Vážne problémy s parkovaním nie sú len výsadou Trnavy. S rovnakými ťažkosťami bojujú prakticky všetky väčšie mestá. Príčiny vzniku súčasného stavu siahajú podľa tvorcov analýzy do 70. a 80. rokov minulého storočia. “Pri rozsiahlej výstavbe panelových domov sa neuvažovalo s takým vysokým rastom automobilizácie, k akej dochádza v posledných rokoch,” upozorňuje OÚRaK.

Na území mesta Trnava pripadá na 1000 obyvateľov 330 áut. Mnohé rodiny dnes vlastnia viac ako jedno auto. Technická norma pritom požaduje pri výstavbe bytových domov vybudovať približne 1,1 parkovacieho miesta na jeden byt. “Vieme, že súčasné normy sú poddimenzované. Bohužiaľ, mesto nemôže od investorov požadovať vyšší počet parkovacích miest napríklad prostredníctvom VZN, pretože by sme išli nad rámec zákona a mohlo by sa stať, ako viackrát v minulosti, že VZN by napadol prokurátor, čím sa stane neplatným,” pripomenul viceprimátor Bystrík Stanko.

Absencia 7800 parkovacích miest na trnavských sídliskách predstavuje plochu s rozlohou viac ako 19 hektárov.

Ak by sme pokračovali v trende výstavby na teréne, situácia s ubúdajúcou zeleňou sa bude ďalej zhoršovať. Vzhľadom k tomu, že už dnes predstavuje výmera zelene na jedného obyvateľa hodnotu 11,58 m2, pričom normatív je 11 m2, po zrealizovaní všetkých parkovísk by došlo k úbytku zelene pod hodnotu normatívu až na 7,30 m2 na jedného obyvateľa mesta. Takýto úbytok zelene v obytných súboroch vzhľadom na riešenie územného systému ekologickej stability a trvalo udržateľného rozvoja nemôže byť cieľom mesta Trnava a jeho obyvateľov,” poukazuje informatívna správa.

Možnosti zlepšenie situácie do budúcnosti vidí Odbor územného rozvoja a koncepcií vo využívaní dostupných plôch ulíc ďalším zjednosmerňovaním. To však so sebou prináša viaceré negatíva, ako je predlžovanie jázd, problémy s trasovaním Mestskej autobusovej dopravy či zhoršenie prehľadnosti na cestách pre vodičov aj chodcov.

Ďalšou alternatívou je budovanie parkovacích respektívne poschodových garážových domov. “Generálny dopravný plán uvažuje s vytypovaním vhodných územných rezerv na sídliskách. Optimálnym spôsobom sa javí vypracovanie projektovej dokumentácie ľahkého dvojpodlažného parkingu ľahkej oceľovej konštrukcie, ktorý by bolo možné používať ako opakovaný projekt v rámci obytných súborov vždy podľa konkrétnej situácie. Takéto riešenia sú známe, zdokumentované, a je možné ich v princípe aplikovať aj pre podmienky Trnavy.”

Podľa odhadov spracovateľov analýzy sa pri týchto systémoch, ktoré nie sú žiadnou novinkou, ale naopak, zabehnutým technickým riešením, zmenšujú nároky na plochu o 35 až 40 percent. Problémom je – ako inak – financovanie projektu poschodových garážových systémov, ich údržba a prevádzkovanie.

Riešením by mohlo byť vytvorenie parkovacej spoločnosti so súkromnými subjektmi,” navrhuje ako jednu z alternatív OÚRaK.


Parkovisko za OD Jednota. Raz tu bude možno stáť parkovací dom

V centrálnej mestskej zóne majú vodiči k dipozícii celkom menej ako 2400 miest na parkovanie. Podľa analýzy súčasné nároky predstavujú takmer 3800 parkovacích miest.

Deficit parkovacích miest je možné podľa Odboru územného rozvoja a koncepcií zmierniť zavedením hodinovej sadzby parkovného, ďalším zjednosmerňovaním ulíc v CMZ, zvýšením počtu miest na parkoviskách v dotyku centra (Rybníková, Kollárova, Mestská poliklinika), rovnako tiež budovaním parkovacích domov. Reálny nárast na záchytných parkoviskách môže podľa analýzy dosiahnuť až 400 parkovacích miest. Veľkokapacitný parkovací dom v centre pojme až 500 vozidiel. Ďalšie desiatky má priniesť zjednosmernenie ulíc.

Okrem dopravno–technických a stavebných návrhov je nutné vytvoriť podmienky motivujúce vodičov využívať kapacitné parkoviská na obvode CMZ zavedením účinných organizačných opatrení – zlepšiť ich dostupnosť prostriedkami verejnej dopravy, ale aj samotnej CMZ, kvalitným informačným systémom obsadenosti parkovísk už na vstupoch do mesta, motivačným spoplatnením obvodových parkovísk v porovaní s parkoviskami v CMZ či vytvorením podmienok pre systém Park & Go. Tieto opatrenia v sumáre môžu eliminovať potrebu parkovania priamo v CMZ,” predpokaldá analýza OÚRaK.

Ulož ako PDF
Napísal 15. februára 2012 2:17. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

14 komentárov pre “V Trnave chýba vyše 9-tisíc parkovacích miest. Aké sú vyhliadky do budúcnosti?”

  1. 1
    navlastnebulvy says:

    mesto mal len inpotentych policajtoch na vyberanie pokut za nespravne parkovanie a chyba mu VZN pre parkovanie akychkolvek firemnych aut po pracovnej dobe na verejnych parkoviskach.

    • 1.1
      Dany says:

      A hlavne na siliskach. 20% aut pri cinziakoch je firemnych….a vedla ich maju dotycni odstavene svoje sukromne vozy. Toto treba riesit!

  2. 2
    Cestujuci says:

    keby sa po tomto mesta dalo normalne (bezpecne) jazdit bicyklom, tak si myslim ze by to aj vyuzivalo vela ludi.
    ak si zratame, ze povedzme len 60-80 ludi denne by jazdili do centra namiesto autom na bicykloch, hned by to bolo zaujimavejsie.
    aj tychto par desiatok aut keby v centre nebolo, moze to byt zaujimave cislo a verim ze by to bolo aj citit na volnych parkovacich miestach.

    • 2.1
      danTT says:

      Súhlas. Ešte by mesto mohlo vybudovať centrálne parkoviko pre bicykle ZADARMO na dvore pri mestskej polícií, kde by bicykle strážil mestský policajt(aj tak je platený) resp. brigádnik nepretržite napr. od 7-19.(ako parkovisko na kúpalisku kamenáč). Pri tých prachoch čo sa stopí v mestskej polícií by to bol bagateľ a odpadol by jeden z najväčších problémov pri využívaní bicykla: Kde ho v centre zaparkovať a tak, aby ho neukradli.Bol by to rázny stimul na podporu takejto dopravy aspoň v klimaticky vhodných mesiacoch apríl-október. Myslím že časom by sa to slušne rozbehlo….mne stále len pripadá, že sa tu točí pantom a skutočne lacné a efektívne riešenia tu nikoho nezaujímajú.(Ja napr. nechodím v lete do centra na bicykli len preto, lebo ho nemám kde zaparkovať a bojím sa ukradnutia).

  3. 3
    watchdog says:

    A kto spocita kolko stromov chyba Trnave?

  4. 4
    Disaster says:

    preco mesto nenariadi pri budovani napr. nakupnych centier, bytovych domov, atd… postavit aj parkovaci dom? Alebo preco ich nestava rovno mesto a s tym ze niesu nato peniaze na mna nechodte.

  5. 5
    Tomas says:

    Kravina… keby chceli vsetko sa da, podzemne garaze spravit na sidliskach napr preco by to nemohklo fungovat ako na koniarekovej pekne maju elektricku branu, ja pridem z prace domov a do miesta rovno pred vchodom sa mi pichne dement s Bratislavskou znackou firemnym autom, koniec koncov ved aj parkoviska sa daju prerobit.. vecsina parkovisk je konstruovana za komunistov.. keby zrekonstruovali parkoviska o nejaky kus upravili zelen tak je po problemoch, alebo preco na sidlisku Na hlinach postavili ihrisko ked parkovisko je viac ako treba pritom miesta na ihrisko je pod balkonmi plna rit..

  6. 6
    5ulo says:

    “Ak by sme pokračovali v trende výstavby na teréne, situácia s ubúdajúcou zeleňou sa bude ďalej zhoršovať.” tato veta ma docela pobavila.. co si myslia, ako je to teraz??? Pozriem sa z okna na jednej strane a vidim vybehane kolaje v byvalom travniku.. blatove kolaje.. po trave ani stopy.. pozriem za cinziak z druhej strany a vidim presne to iste. Tu aj keby som chcel, tak trava neporastie nikdy, pretoze ju dennodenne nicia ludia, co si tadial dovolia chodit parkovat po chodnikoch.

  7. 7
    teo says:

    Keby to bolo tak jednoduche ako si tu par dementov mysli preco to uz davno neni vyriesene ??? V poslednych volbach sa dostala jedna hola hlava na radnicu co hlasala “velku zmenu”… Ale ja davam bolsevikovi rok… …maximalne dva :-D ale s urcitostou uz dnes viem ze ziadna zmena pre obcana nenastane… Lova v mestskej kase su stale tie iste.

  8. 8
    Andrej says:

    Ja sa pýtam : prečo mesto neodovzdá parkovaciu agendu profesionálnej firme, ktorá know-how, skúsenosti zo sveta, a kapitál. Takáto firma si zoberie na starosť kompletný parkovací generel, mestu za to zaplatí, od mesta získa pozemky, na ktorých postaví parkovacie domy a po dvadsiatich rokoch ich odovzdá do majetku mesta. Jasný príklad ako sa to robí v zahraničí. A budeme mať aj platbu parkovania cez sms, aj nové parkovacie domy, aj logicky usporiadanú dopravu v centre / nie nezmyselné jednosmerky. Mesto bude mať o starosť menej, investor zarobí primeraný zisk, a občan mesta Trnava, konečne zaparkuje v meste na dobu nevyhnutnú pre vybavenie záležitostí. Podľa mňa nie je únosné aby administratívny pracovník z mestského úradu zaparkoval ráno o siedmej auto na Paulínskej, stojí ho to 1,-EUR-o na deň / možno menej, a odchádza domov o štvrtej. Tým pádom celý deň blokuje parkovacie miesto za 1,-EUR-o. Takto to nie je možné, a časom sa problémi budú iba nabalovať. Generel parkovania, kvalitný parkovací systém, odbremenenia mesta od ,, celodenných parkovačov “, zlepšenie kvality mestského parkovacieho systému = spokojný občan.

    • 8.1
      Peťko says:

      Andrej, nebud naivny. Je len dobre, ze parkovanie zatial neodovzdali sukromnej firme, lebo vies si asi predstavit, ako by to dopadlo. Odovzdali by to za facku samozrejme nastrcenej Poorovej firme, ktora s tym nebude mat ziadne skusenosti a jedine o co jej pojde, bude vyrizovat na tom co najviac. Obcan spokojny rozhodne nebude, jedine tak Poor a jeho banda, ze zas sprivatizuju za facku to, co sa dlhe roky budovalo z penazi nas vsetkych.

      • 8.1.1
        Andrej says:

        Necítim sa naivne, a pokiaľ má v Trnave niekto komplexy z p.Poóra, je to jeho problém. Píšem o firme, ktorá má referencie, skúsenosti a reálne aj túto činnosť vykonáva, môže to byť v Európe, či celosvetovo. Veci sa dajú robiť dobre , lepšie, a vynikajúco. Ak existujú jasné pravidlá čo za to získa mesto a súkromný investor, nevidím v tom žiadny problém. To čo sa tu vybudovalo už neslúži kapacitám a potrebám tejto doby, inak by zrejme nevznikol tento článok…

  9. 9
    ... says:

    O tom akych ma mesto odbornikov na dopravu sa mozte presvedcit kazdy den ked stojie v kolonach .
    O rieseni statickej dopravy sa to vsak v centre nemysli uprimne. Roky sa iba snaha postavit uz naprojektovany garazovy dom na dolnopotocnej stretala so skutocnou pravdou, ze mestu slo za bosnaka len o vyber parkovneho a pokut mestskymi policajtmi. Je to len o peniazoch. Naco by si mesto do centra pustalo sukromnu konkurenciu, ktora by zarabala na garazovom dome, ked prijem za parkovanie na ulici a za pokuty je v mestskej kase? Nebudte naivny a neverte im. Mesto ma projekt na garazovy dom ale umyselne vsetko blokuje. Roky blokovalo. Tot pravda svata)))))

  10. 10
    kalic says:

    do parkovacich domov by malo mesto predovsetkym vsemoznymi sankciami a zvyhodneniami, po pracovnej dobe, nahnat vsetky firemne a zivnostnicke auta, ktore nemozu parkovat na svojom pozemku. Aj vsetky firemne auta ludi co sa chodia do Trnavy len vyspat by tu tiez mali skoncit.

    Verejne parkoviska by mali byt len pre auta v sukromnom vlastnictve!

Napíš komentár

reklama

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.