reklama

V Trnave chýba vyše 9-tisíc parkovacích miest. Aké sú vyhliadky do budúcnosti?

Na trnavských sídliskách chýba približne 7800 parkovacích miest, deficit ďalších takmer 1400 miest pretrváva v centrálnej mestskej zóne. Vyplýva to z analýzy, ktorú vypracoval Odbor územného rozvoja a koncepcií (OÚRaK)na Mestskom úrade v Trnave.

Za uplynulých päť rokov sa situácia podľa odboru zlepšila. “V roku 2006 bolo na území mesta evidovaných 17 164 bytov. Na sídliskách chýbalo pre potreby majiteľov áut 10 126 odstavných stojísk. V posledných piatich rokoch mesto zabezpečilo budovaním, alebo rôznymi dopravnými opatreniami (zjednosmerňovaním a pod.) 3329 nových parkovacích miest. Oproti roku 2006 sa znížil deficit parkovacích miest z 10 126 na 7 770. Tento údaj vychádza na jednej strane z poklesu obyvateľov v obytných súboroch, ako aj z vybudovania nových parkovacích miest – či už formou efektívnejšieho využitia v rámci jestvujúcich spevnených plôch a zjednosmerňovaním (2523 stojísk), alebo novými parkovacími miestami (806 stojísk). Požiadavky však neustále narastajú a voľných pozemkov pre budovanie na teréne na úkor zelene ubúda,” konštatuje správa OÚRaK, ktorú mestský úrad predložil na posúdenie poslancom zastupiteľstva.

Ilustračné foto

Vážne problémy s parkovaním nie sú len výsadou Trnavy. S rovnakými ťažkosťami bojujú prakticky všetky väčšie mestá. Príčiny vzniku súčasného stavu siahajú podľa tvorcov analýzy do 70. a 80. rokov minulého storočia. “Pri rozsiahlej výstavbe panelových domov sa neuvažovalo s takým vysokým rastom automobilizácie, k akej dochádza v posledných rokoch,” upozorňuje OÚRaK.

Na území mesta Trnava pripadá na 1000 obyvateľov 330 áut. Mnohé rodiny dnes vlastnia viac ako jedno auto. Technická norma pritom požaduje pri výstavbe bytových domov vybudovať približne 1,1 parkovacieho miesta na jeden byt. “Vieme, že súčasné normy sú poddimenzované. Bohužiaľ, mesto nemôže od investorov požadovať vyšší počet parkovacích miest napríklad prostredníctvom VZN, pretože by sme išli nad rámec zákona a mohlo by sa stať, ako viackrát v minulosti, že VZN by napadol prokurátor, čím sa stane neplatným,” pripomenul viceprimátor Bystrík Stanko.

Absencia 7800 parkovacích miest na trnavských sídliskách predstavuje plochu s rozlohou viac ako 19 hektárov.

Ak by sme pokračovali v trende výstavby na teréne, situácia s ubúdajúcou zeleňou sa bude ďalej zhoršovať. Vzhľadom k tomu, že už dnes predstavuje výmera zelene na jedného obyvateľa hodnotu 11,58 m2, pričom normatív je 11 m2, po zrealizovaní všetkých parkovísk by došlo k úbytku zelene pod hodnotu normatívu až na 7,30 m2 na jedného obyvateľa mesta. Takýto úbytok zelene v obytných súboroch vzhľadom na riešenie územného systému ekologickej stability a trvalo udržateľného rozvoja nemôže byť cieľom mesta Trnava a jeho obyvateľov,” poukazuje informatívna správa.

Možnosti zlepšenie situácie do budúcnosti vidí Odbor územného rozvoja a koncepcií vo využívaní dostupných plôch ulíc ďalším zjednosmerňovaním. To však so sebou prináša viaceré negatíva, ako je predlžovanie jázd, problémy s trasovaním Mestskej autobusovej dopravy či zhoršenie prehľadnosti na cestách pre vodičov aj chodcov.

Ďalšou alternatívou je budovanie parkovacích respektívne poschodových garážových domov. “Generálny dopravný plán uvažuje s vytypovaním vhodných územných rezerv na sídliskách. Optimálnym spôsobom sa javí vypracovanie projektovej dokumentácie ľahkého dvojpodlažného parkingu ľahkej oceľovej konštrukcie, ktorý by bolo možné používať ako opakovaný projekt v rámci obytných súborov vždy podľa konkrétnej situácie. Takéto riešenia sú známe, zdokumentované, a je možné ich v princípe aplikovať aj pre podmienky Trnavy.”

Podľa odhadov spracovateľov analýzy sa pri týchto systémoch, ktoré nie sú žiadnou novinkou, ale naopak, zabehnutým technickým riešením, zmenšujú nároky na plochu o 35 až 40 percent. Problémom je – ako inak – financovanie projektu poschodových garážových systémov, ich údržba a prevádzkovanie.

Riešením by mohlo byť vytvorenie parkovacej spoločnosti so súkromnými subjektmi,” navrhuje ako jednu z alternatív OÚRaK.


Parkovisko za OD Jednota. Raz tu bude možno stáť parkovací dom

V centrálnej mestskej zóne majú vodiči k dipozícii celkom menej ako 2400 miest na parkovanie. Podľa analýzy súčasné nároky predstavujú takmer 3800 parkovacích miest.

Deficit parkovacích miest je možné podľa Odboru územného rozvoja a koncepcií zmierniť zavedením hodinovej sadzby parkovného, ďalším zjednosmerňovaním ulíc v CMZ, zvýšením počtu miest na parkoviskách v dotyku centra (Rybníková, Kollárova, Mestská poliklinika), rovnako tiež budovaním parkovacích domov. Reálny nárast na záchytných parkoviskách môže podľa analýzy dosiahnuť až 400 parkovacích miest. Veľkokapacitný parkovací dom v centre pojme až 500 vozidiel. Ďalšie desiatky má priniesť zjednosmernenie ulíc.

Okrem dopravno–technických a stavebných návrhov je nutné vytvoriť podmienky motivujúce vodičov využívať kapacitné parkoviská na obvode CMZ zavedením účinných organizačných opatrení – zlepšiť ich dostupnosť prostriedkami verejnej dopravy, ale aj samotnej CMZ, kvalitným informačným systémom obsadenosti parkovísk už na vstupoch do mesta, motivačným spoplatnením obvodových parkovísk v porovaní s parkoviskami v CMZ či vytvorením podmienok pre systém Park & Go. Tieto opatrenia v sumáre môžu eliminovať potrebu parkovania priamo v CMZ,” predpokaldá analýza OÚRaK.

Ulož ako PDF
Napísal 15. februára 2012 2:17. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.


INZERCIA

pre “V Trnave chýba vyše 9-tisíc parkovacích miest. Aké sú vyhliadky do budúcnosti?”

reklama

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.