reklama

Na hlinách ožíva projekt výstavby parkovacieho domu. Po súkromníkovi chce stavať mesto

Po piatich rokoch ožíva myšlienka postaviť v lokalite sídliska Na hlinách parkovací dom. Po neúspešnom pokuse súkromného investora, ktorý sa v rokoch 2012-2015 pokúšal pripraviť zámer s pomocou mesta, ktoré mu poskytlo pozemok, ohlásila zámer výstavby parkovacieho domu za 3,5 milióna eur v rovnakej lokalite trnavská radnica. Sídlisko Na hlinách je dlhé roky sužované akútnym nedostatkom parkovacích miest.

Problém s parkovaním v rámci obytného súboru na Hlinách v Trnave a akútny nedostatok parkovacích miest chce samospráva vyriešiť výstavbou parkovacieho domu v tejto lokalite. V stredu 8. júla 2020 preto vyhlásila verejnú anonymnú architektonickú súťaž návrhov na viacpodlažný parkovací dom, ktorý tamojším obyvateľom poskytne nových 300 až 350 parkovacích miest. Predpokladaná cena stavby je 3 500 000 eur, informovalo Mesto Trnava 8. júla 2020.

Parkovací dom má mať dva vjazdy, resp. výjazdy – jeden zo sídliska Na hlinách a druhý zo Saleziánskej. Budova bude bezbariérová.


Vyznačená plocha pre plánovaný parkovací dom. Pre zväčšenie kliknite na obrázok.

ZDROJ: Mesto Trnava


Riešená lokalita

Celkový vonkajší vzhľad parkovacieho domu chceme čo najviac prispôsobiť okolitému prostrediu, aby ho vizuálne nenarúšal. Práve naopak, okrem nadmieru potrebných nových parkovacích miest bude mať aj ďalšiu pridanú hodnotu – stavba bude v maximálnej možnej miere zazelenená a na jej streche vznikne aj priestor na detské ihrisko,“ uviedol primátor Trnavy Peter Bročka.

Ako ďalej približuje mesto v tlačovej správe, strecha parkovacieho domu bude prepojená na výškovú úroveň Saleziánskej ulice a na minimálne polovici jej plochy bude zeleň – okrem stromov tu svoje miesto nájdu popínavé rastliny na rôznych typoch opôr. Celoročné popínavky pokryjú aj pohľadové fasády, uvažuje sa aj o ďalších vhodných vegetačných prvkoch ako vertikálna záhrada či previslá zeleň, konkrétne riešenie však musí zohľadňovať možnosti efektívnej starostlivosti a udržateľných nákladov.

Na zvyšnej časti strechy chcú umiestniť detské ihrisko pre predškolákov a deti vo veku do 12 rokov a tiež miesta, kde si budú môcť obyvatelia sídliska na chvíľu posedieť a oddýchnuť.

V dolnej časti územia mimo stavebný objekt má vzniknúť ako náhrada za staré hracie prvky nové, multifunkčné ihrisko s fit a workout prvkami, pribudne aj odpočinková zóna s novým mobiliárom.

Projekt má počítať s tieniacimi a ochladzovacími prvkami ako sú napríklad pergoly a prístrešky so zeleňou, slnolamy bez zelene či vodné prvky – pitné fontánky a ochladzovacie rozprašovače vody.

“Kvalitné riešenie bude vyžadovať úzku spoluprácu odborníkov z oblasti dopravy, architektúry aj krajinnej architektúry. V lokalite sa v súčasnosti nachádza množstvo drevín a vegetačných prvkov, požiadavkou mesta je preto umiestniť stavbu maximálne ohľaduplne k pôvodnej vegetácii, predovšetkým k hodnotným stromom v súlade s platnou legislatívou,” prízvukuje radnica v tlačovej správe.

Termín na odovzdanie súťažných návrhov a dokumentov na podateľni Mestského úradu v Trnave či poštou je do 8. októbra 2020, výsledky súťaže budú vyhlásené 11. novembra 2020.

Autor návrhu, ktorému odborná porota udelí prvé miesto, získa 8 000 eur, za druhé, resp. tretie miesto získajú súťažiaci 4 800, resp. 3 200 eur.

Súkromník s parkovacím domom neuspel

Súkromná trnavská spoločnosť Fortezza pripravovala výstavbu parkovacieho domu Na hlinách v rokoch 2012-2015.

V rámci investície za 2,5 milióna eur mal vzniknúť trojpodlažný parkovací dom – z väčšej časti zabudovaný pod svahovitým pozemkom – s kapacitou asi 280 áut. Pri realizácii parkovacieho domu sa počítalo aj s okolitou sadovou a parkovou úpravou verejných plôch či vybudovaním detského multifunkčného ihriska.

Investor však nedokázal získať v lehote, ktorú požadovalo mestské zastupiteľstvo, stavebné povolenie a odštartovať výstavbu. V júni 2015 poslanci nesúhlasili s predĺžením lehoty začatia výstavby o jeden rok a zámer tak skončil neúspechom.

Paradoxne, proti výstavbe parkovacieho domu protestovali aj samotní obyvatelia sídliska. Asi 800 ľudí vyjadrilo nesúhlas v petícii. V minulosti pritom podpísalo petíciu za riešenie parkovania v lokalite vyše 1100 ľudí.


Vizualizácia parkovacieho domu spoločnosti Fortezza

Ulož ako PDF
Napísal 11. júla 2020 8:25. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

7 komentárov pre “Na hlinách ožíva projekt výstavby parkovacieho domu. Po súkromníkovi chce stavať mesto”

  1. 1
    amatér says:

    Klasická propaganda, to nezmeníš.
    Žiadne ekonomické údaje. Keď capli 3,5 mil € je jasné že bude 5 mil € ako vždy.
    Niečo ako akcia jedna jedáleň za cenu dvoch.Zrazu sa okocí 3,5 mil.
    Čo sa bude škrtať v rozpočte, na úkor čoho sa nedozvieš.
    Žiadne vyčíslenie prevádzkových nákladov, údržba, koľko to bude mesto stáť ročne atd. Ani ťuk o nájomnom, kto, kde ako.
    Amatérske ako vždy.

  2. 2
    otroci says:

    Aký krásny výhlad na betónovú obludu budú mať tí z modrými balkónmi po tretie poschodie a ten krásny život bez slnka. To bude pre nich super kvalita bývania.
    To je tak keď sa nekoncepčne zahusťujú aj tak zahustené sídliska.
    Napr. na Prengu pripravujú min 5 činžiakov ako správní otroci developerov.
    Sídlisko sa nedá nafúknuť takže hlava na hlave parkoviská na úkor zelene, likvidácia ihrísk ako na Hlbokej, dohúkaná doprava, stres obyvateľom.
    Nevedia to, nerozumejú tomu.

  3. 3
    Michal Magula says:

    2011 som prišiel s víziou, predstavil som štúdiu. Zaplatil som ju, odovzdal mestu
    2012 vypracovanie projektu. Zaplatil som ho, odovzdal mestu
    2013-201x naťahovanie, intrigy, zaplatených xy peňazí za štúdie, poplatky, stratený čas.
    Argumenty pozemok za euro? V živote mi ho nikto nepredal ani za to euro. Pritom z vlastných peňazí som zaplatil projekt pre mesto. Pozemok ste mohli predať aj za milión eur ale môj argument že automaticky keď je 300 miest bude miesto drahšie o 3000 eur ste zobrali. Nikde sa o tom nepísalo. Kto to z primátorov spravil za svoju existenciu, že investoval zo svojich peňazí za víziou niečo spraviť pre mesto? Ani zbabraný súdny proces s prehranými 100k som nikde nevidel žeby ste dali zosobniť.
    Vytunelovali ste myšlienkovo niečo, načom pracoval tým ľudí 4 roky a argument čo sa stane keď nepredĺžite zmluvu? No nemohol som dostať stavebné povolenie. Čert to zober, nech to stavia mesto, dobre. Ale nepatrilo by sa aspoň náklady s tým spojené z ktorých ste sami čerpali ideu zaplatiť?
    Či je to snáď nápad ktorý sa zrodil vo vašej hlave a 4 roky práce projektantov a profesistov, geologické prieskumy, či je to tam vôbec možné spraviť? Celý projekt pre územné rozhodnutie ste rozobrali na drobné, projekt ktorý som ja zaplatil a tvárite sa že ste vymysleli ameriku.
    Hamba

    • 3.1
      hijo says:

      ty si prisiel akurat tak s opratkou na krku, konik, hijeeee

      • 3.1.1
        Michal Magula says:

        Venuj čas rodine namiesto prispievania do diskusií a možno bude z teba raz vyrovnaný človek. A keď skutočne dospeješ, možno sa nebudeš hambiť za svoje meno a svoj názor nevyjadríš anonymne ako primitív ale postavíš sa za neho ako dospelý človek.
        Každpoádne ti držím palce a verím, že lepšia trnava ti ukáže cestu. Užívaj život

    • 3.2
      CCM says:

      S tými geologickými prieskumy opatrne, lebo hneď máš o zábavu postarané. Čo sa týka tunelovania sú schopný vytunelovať aj vákum. Len keď sype.

    • 3.3
      rok 2012 says:

      Projekt parkovacieho domu z roku 2012 mal racionálny základ, ale bola zlá komunikácia a prilišná arogantnosť. Nebralo sa do úvahy že existujú adresy Na hlinách 31, najmä /D a /E a Saleziánska. Nedostatočný záujem o komunikáciu s priamo dotknutými obyvateľmi, žiadna snaha o nájdenie obojstranne vyhovujúceho riešenia.

      Objasnenie odporu k navrhovanej stavbe zo strany obyvateľov Saleziánskej ulice: Namiesto cez 2 roky očakávanej revitalizácie vnútrobloku prišla ľadová sprcha – návrh vnútrobloku s trčiacim parkovacím domom.

      Výňatok z článku z 13.11.2012 po schválení súhlasu na spracovanie návrhu na zmenu územného plánu (hlavne vnútroblok Saleziánska a priľahlý svah).
      https://www.trnava-live.sk/2012/11/13/mesto-chce-poznat-odborne-stanoviska-k-projektu-parkovacieho-domu-na-hlinach/
      “Celé územie oboch pozemkov, ktoré je medzi dotknutými bytovými domami je vytypované ako cenné, predovšetkým z hľadiska zachovania pohody bývania, možnosti rozvoja krátkodobej oddychovo-rekreačnej funkcie pre rezidentov, ako aj ekologicko-environmentálneho. V súčasnosti (jeseň 2012) sa v záujmovom území nachádza spádové ihrisko a veľká oddychovo – rekreačná plocha, pre ktorú má mesto Trnava pripravenú projektovú dokumentáciu aj s platným stavebným povolením (jeseň 2012) na revitalizáciu v rámci humanizácie obytného súboru Na hlinách,” uviedol vo vyjadrení k zámeru odbor územného rozvoja a koncepcií. Na upresnenie, súčasťou tohto cca od roku 2009 platného stavebného povolenia bola aj revitalizácia vnútrobloku Saleziánska a priľahlého svahu. K realizácii na Saleziánskej však nikdy neprišlo, mesto raz stavebné povolenie predĺžilo a potom ho nechalo prepadnúť, avšak vnútrobloky (dvory) Na hlinách sa revitalizovať stihli, niektoré aj opakovane, najnovšie sa ide znova revitalizovať (rok 2020) Na hlinách vnútroblok „dvor za Kysucou“.

      Následne bola vo vnútrobloku Saleziánska v roku 2013 schválená zmena Územného plánu a rozsiahle územie dovtedy oficiálne deklarované v Územnom pláne ako veľmi cenné a dôležité pre oddychovú funkciu rezidentov vo vnútrobloku Saleziánska, bolo z parku (kód Z02) zmenené bleskovo na stavebný pozemok (kód A 06 – povoľuje aj výškové budovy) s masívnym zamietnutím početných pripomienok dotknutých obyvateľov k návrhu.

      Výškový rozdiel medzi Hlinami a Saleziánskou je cca osem metrov. Okolo Hlín so strany Saleziánskej ulice je nerovnomerná, nehomogénna nepravidelná cca až 8 metrová navážka z rôzneho odpadu v bývalej dobýjacej jame bývalej tehelne, na úrovni navážky sú na Saleziánskej postavené obytné bytové domy.

      Treba si pozriet historicke mapy polohy tažobnej jamy tehelne z minulosti a pozrieť sa na terajšiu podobu územia. Ak by sa seriózne vytýčilo, čo je navážka a čo nedotknutý podklad, mohla by byť situácia oveľa prehľadnejšia.

      Jedná sa o jedno z mála staticky problémových miest na výstavbu s dopadom na okolie v Trnave, (nejasné podložie), preto tam podľa všetkého bola pôvodne navrhnutá iba oddychová zóna bez stavebných aktivít a nie napr. v svahu vystavané obytné domy ako sú na Clementisovej pri bus-zastávke Poliklinika .

      Vzhľadom na nehomogenitu a rôznorodosť územia sa inžiniersko-geologický prieskum javí ako nedostatočný (viď aj podklady k arch. suťaži) a nie je žiadny statický posudok o dopade zlyhaní v priebehu výstavby na okolité stavby.

      Neboli dané záruky, že v pripade vzniku škôd veľkého rozsahu – narušená statika, poškodené alebo neobývateľné priľahlé bytové domy, bude zabezpečené adekvátne poriešeníe a odškodnenie poškodených dotknutych obyvateľov (napr.chyby pri spracovaní projektu alebo pri samotnej výstavbe, z nedbanlivosti, neodbornosti, nekvalitou materiálu, nevhodnou súhrou nepredvídaných javov, vplyvom abnormálnych poveternostných podmienok, alebo iných, z dôvodu realizácie stavby vzniknutých škôd a poškodení).

      Ekonomicky otázna návratnosť výstavby , čiastočne riešiteľná iba ak nadmernou aktivitou zo strany polície k parkovaniu, „zadné dvierka“ v možnosti dodatočnej nadstavby na nezelenej streche (na dostavbu poschodí s komerciou a riešenia zlepšenia ekonomickej návratnosti).

      Žiadne systémové riešenie pre statickú dopravu pre Hliny.

      Len Na hlinach chýbalo okolo roku 2012 podľa vtedy platných predpisov cca 850 parkovacich miest, vyvorenie cca 280 nových miest by situáciu nevyriešilo, iba dočasne zlepšilo a cca po roku od sprevádzkovania by sme boli viac-menej tam, kde predtým.

      Ukážka návrhov a pripomienok, ktoré sa napríklad ďalej vôbec nebrali do úvahy:

      Posunúť celú stavbu juhovýchodným smerom (t.j. smerom k Veternej ulici), aby obyvatelia vchodu Na hlinách 31/E a časti Saleziánskej nemali stavbu rovno pred oknami.

      Zapustit stavbu o 1 podlažie hlbšie do zeme, aby netrčala cca 2,5m nad úrovňou vnútrobloku na Salezianskej.

      Zväčšenie hrúbky a plochy zelenej strechy, riešenie zavlažovania.

      Riešiť a zachovať pristup pre veľké nákladné vozidlá (hasiči s plošinou, obnovy panelových obytných domov) do vnútrobloku Saleziánska okolo trafostanice pri vchode Saleziánska 22– projekt to nedostatočným odstupom znemožnoval.

      Ďalej:
      Finta s hasičmi, že dávali súhlas iba k samotnej stavbe a požiarnej obsluhe parkovacieho domu, ale vôbec sa nevyjadrovali k vplyvu stavby na okolie, napr. dostupnosti vnútrobloku Saleziánska v prípade potreby evakuácie osôb z loggií alebo okien 8 poschodových bytových domov.

      Účelové začatie Stavebného konania, avšak bez dodana stavebnej dokumentácie.

      Prakticky žiadna šanca, že zelená časť strechy bude dlhodobo zelená, v návrhu za zeleň považovaná tenká vrstva pre trávnik a kvetináče.

      Otrasný vizuálny návrh nezelenej časti strechy.

      Obava , že zostane rozpracovaná dlhodobo iba stavebná jama (napr. ako v Trenčíne) – žiadne garancie a referencie k realizácii podobnej stavby . . .

      Na dokreslenie, zo strany stavbou dotknutých obyvateľov ani zďaleka neboli využité všetky možné zákonné postupy k ich ochrane pred nevhodne navrhovanou stavbou.

Zanechaj odkaz to hijo

reklama

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.