Mesto chce znížiť počet áut v uliciach. Alternatívami sú kvalitnejšia MHD aj podmienky pre cyklistov

Skvalitniť linkovanie Mestskej autobusovej dopravy (MAD), zlepšiť obslužnosť, ale aj znížiť vynaložené náklady na jej prevádzku má za cieľ projekt Optimalizácie MAD, ktorého základné výsledky dnes predstavili v priestoroch trnavskej radnice. Mesto Trnava podľa slov viceprimátora Vladimíra Butka hľadá cesty, ako postupne nahradiť dnes toľko preferovanú prepravu osobnými autami na území mesta za iné alternatívne spôsoby.

Autobusová doprava má byť alternatívou voči osobným autám

„Cieľom samosprávy do budúcnosti je zatraktívniť alternatívne prepravy osôb a znižovať tak dopravnú zaťaženosť na cestách, ale aj šetriť energetické zdroje. Jednou z ciest je aj optimalizácia hromadnej dopravy v Trnave,“ vyslovil sa Butko na úvod seminára, zorganizovaného mestom Trnava.
Návrhy na zlepšenie fungovania hromadnej dopravy v meste predstavili Ing. Dr. Milan Skýva z DIC Bratislava a Dušan Dubravický zo spoločnosti Ispark. Odborníci na dopravné inžinierstvo, projektovanie a návrhy dopravných riešení, ako aj optimalizovanie hromadnej dopravy so skúsenosťami z mnohých slovenských miest, chcú o svojich návrhoch na nové riešenie MAD v Trnave rokovať koncom septembra so zástupcami mesta a SAD Trnava.

Navrhujeme v Trnave zriadiť šesť hlavných a rovnaký počet doplnkových liniek. Zároveň plánujeme zaviesť intervalovú dopravu. To znamená, že na hlavných trasách by cestujúci mohli nastúpiť do autobusu hromadnej dopravy napríklad každých dvadsať minúť a na doplnkových trasách, ktoré by smerovali do menej vyťažených lokalít, každých 60 minút. V prípade potreby je možné zaviesť tzv. City bus s kapacitou asi 15 ľudí, ktorý by jazdil po meste a takpovediac zbieral cestujúcich podľa záujmu. Podobný model sa osvedčil aj v iných mestách,“ vysvetlil M. Skýva.

Seminár sa uskutočnil v konferenčnej sále trnavskej radnice

Tvorcovia pri vypracovávaní projektu optimalizácie vychádzali z celého spektra údajov. Najväčšiu službu im spravili dáta z palubných počítačov umiestnených v autobusoch a čipových kariet cestujúcich. Digitálne údaje využili na vytvorenie modelu, ktorý podľa ich názoru zefektívni fungovanie MAD na území mesta. „Poznáme zvyklosti cestujúcich, zaťaženosť liniek, disponujeme množstvom číselných parametrov, s ktorými sme pracovali,“ vysvetľuje D. Dubravický.
Účinnosť liniek hromadnej dopravy v Trnave je podľa zistení tvrocov projektu asi 54%, po zavedení optimalizovaných liniek do praxe sa vraj môže účinnosť vyšplhať na 70 až 80%. Hlavným cieľom podľa Dubravického nie je za každú cenu ušetriť finančné prostriedky vynakladané na prevádzku MAD, ale skôr ide o dosiahnutie lepšieho usporiadania a kvalitnejšej obslužnosti hromadnej dopravy. „Chceme dosiahnuť, aby finančné prostriedky boli vynakladané efektívnejšie, ako je tomu v súčasnosti,“ zdôraznil.

V záverečnej fáze, po rokovaniach s mestom a SAD, chcú vypracovať nový grafikon hromadnej dopravy v meste. „Predpokladáme, že pokiaľ by sme dospeli k dohode, nový grafikon by mohol platiť v Trnave už na začiatku budúceho roku,“ odhaduje Skýva.

Financovanie optimalizácie hromadne dopravy je hradené z projektu PRO.MOTION. Jeho cieľom je podporovať energeticky nenáročné druhy dopravy v náväznosti na bývanie a mobilitu a redukciu potrieb dopravy s náhradou dopravných služieb. Hlavným cieľom je redukovať preferovanú pozíciu osobného auta a zvyšovať atraktivitu atlernatívnych vhodných druhov dopráv. Ďalej je to tiež zameranie sa na redukovanie počtu jázd. Hlavnou cieľovou skupinou sú obyvatelia. Cieľom projektu je zmeniť správanie ľudí v rámci využívania dopravy.

Obyvatelia Trnavy v súčasnosti v najväčšej miere chodia za prácou či nákupmi pešo (44%), viac ako tretina používa vlastné auto, približne 13 percent hromadnú dopravu a len asi sedem percent Trnavčanov jazdí bicyklom.
„Chceme zvýšiť podiel ľudí, ktorí budú vo zvýšenej miere využívať autobusovú dopravu a bicykle ako alternatívu voči osobným autám,“ načrtol snahy mestskej samosprávy vedúci Úseku inžinierskeho urbanizmu a územno-technických informácií na Mestskom úrade v Trnave Ing. Ján Kánik.

Informácie o projekte nájdete aj na stránke http://www.iee-promotion.eu/

Ulož ako PDF
Napísal 25. augusta 2010 0:54. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

21 komentárov pre “Mesto chce znížiť počet áut v uliciach. Alternatívami sú kvalitnejšia MHD aj podmienky pre cyklistov”

  1. 1
    vlaDyka says:

    Zaujímavy prístup…. len škoda, že sa v článku, nevenuje (podľa nadpisu !) rovnaký priestor aj „podmienkam pre cyklistov“ ako „kvalitnejšej MHD“, keďže ide o projekt, určený iba na MAD……Na optimalizovanie MHD je analytický projekt, na cyklisticku „iba chcenie“….

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • 1.1

      Zdravím,
      včerajší seminár sa venoval len hromadnej autobusovej doprave. Cyklochodníky však do celkového balíka problematiky riešenia dopravy zapadajú, preto boli na záver spomenuté aspoň okrajovo, hoci sa priamo o nich nehovorilo.
      Pre mňa to však okrajová téma nie je a budem sa snažiť o nej písať čo možno najviac. Mám k dispozícii aj mapy súčasných a plánovaných cyklotrás v meste, pravdepodobne na budúci týždeň ich zverejním.
      Vďaka za váš záujem.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      • 1.1.1
        VlaDyka says:

        Zdravim aj ja a velmi pekne dakujem za Vasu odpoved…. Myslel som si, ze to bolo spomenute okrajovo. Preto som, dajme tomu „vytkol“ ten nadpis… ;) Som teda zvedavy, ako to bude (zurnalisticky) pokracovat. Realita je bohuzial viac-menej zrejma…. bohuzial.

        Thumb up 0 Thumb down 0

  2. 2
    XxX says:

    Kazdych 20 minut a do menej vytazenych casti raz za hodinu? Pomaly rychlik do BA bude chodit castejsie nez MHD v Trnave. Navrhujem jeden autobus 2x denne. Ucinnost bude 100 percent a ked nie, aj tak sa usetri.

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. 3
    danTT says:

    Nič v zlom ale o tomto sa dokola točí už strašne dlho….mhd v TT nepomôže nič len väčšia frekvencia a aby to išlo tam kam cestujú lidi, veď nie je normálne aby do PSA alebo zony pri baumaxe nič nešlo….Kvalitnejšia sieť cyklotrás po meste by velmi pomohla (+infokampaň božurky kade presne vedú), ale ide aj o doplnkovú infraštruktúru, napr. stojany pre bicykle pri úradoch atď. ….malo luďí chodí na bicykloch, aj ja malo, no treba na to tlačiť, lebo v meste ako TT je fajn chodiť bicyklom….

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • 3.1

      v Trnave je cca 40-tisíc bicyklov a ako dopravný prostriedok do práce a podobne ich využíva asi 5-tisíc ľudí. to je viac ako málo…

      Thumb up 0 Thumb down 0

      • 3.1.1
        VlaDyka says:

        Pravda….ale cyklisti (podla predpisov) na chodnik nesmu ! A vzhladom na dopravne „ne-spravanie sa“ je ist byciklom na cestu skor pokus o samovrazdu, ako prepravu. O tom to cele je…. Predstavme si, ze by tych cca 40-tisic cyklistov vyslo do ulic. Doprava v meste by skolabovala.

        Thumb up 0 Thumb down 0

    • 3.2
      Modry cert says:

      Vacsia frekvencia, viac penazi na tzv. vyrovnavanie strat MAD vo verejnom zaujme.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      • 3.2.1
        danTT says:

        To je jasné že to zhltne viac peňazí, len si musíme jasne stanoviť či sa dá dôraz na MHD alebo chceme váčšie zápchy a chceme čím viac ušetriť…. Ak sa to so šetrením preženie tak cele MHD je na nič a vyhodené peniaze, ak je frekvencia malá a busy nejdu tam kam ludia potrebuju tak idu autom (na bicykloch,peši). Ja napr. chodím výhradne len peši alebo autom. Peši pre to že intervaly sú velké a musím povedať, že tam kde bývam sú linky vzdialené,skor zbehnem peši ako príde bus :-) a ešte ušetrím :-).Ak mám pravdu povedať tak za posl.10 rokov som na MHD v TT ani nepomyslel- čiže ju vôbec nevyužívam. Na biku moc nechodím lebo ho častokrát nemám kam dať a bojim sa aj krádeže ked ho nemám na očiach. S MHD sa v TT všeobecne nedá asi moc robiť lebo TT nie je tak rozťahaná ako napr.BB, no je ostuda že prípadné nosné linky ako do PSA neexistujú a za 30 rokov sa nič nezmenilo.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        • 3.2.1.1
          Modry cert says:

          Suhlas, predpokladam ze odbornici urcia mieru vytazenosti MAD, tak aby sa neplytvalo verejnymi zdrojmi, resp. aby sa realizovali sluzby dostupnosti uzemia vo verejnom zaujme efektivne. ANi ja nevyuzivam MAD, len vidam ako sa vozia 5 ludia v BUSe a pripada mi to nehospodarne. Ak je PSA sukormna firma, neocakavam riesenie preprav z verejnych zdrojov, iba ak dohodou o komenzacii nakladov na dopravnu dostupnost v suvislosti s tym ze sa jedna o k.u. obce Zavar a tam je havinko zakopany…. ;)
          Ono toziz nie len mat prijem dane z nehnutelnosti ale i vydavok vo verejnom zaujme.

          Thumb up 0 Thumb down 0

  4. 4
    LOLOFON says:

    V Trnave je strasne velky problem aj taka vec, ze oducili ludi na MHD. To sa bude tazko napravat. Ja si pamatam 21 liniek MHD v ovela mensom meste a autobusy chodili v kratsich intervaloch. Pokial mam cez mesto presjt pesi skor ako autobusom na tej istej trase co je Trnave realita. pani len tliachaju a nic sa nezmeni. Cele je to o tej strategi. Ludia , ktori tvrdia, ze sa to len lepi vsetko v Trnave asi pravdou je. Kazdu chvilu iny koncept. iny sposob atd.
    Pokial budu v Trnave plne cesty bez rozsirenia ( uroven galanty, serede , nie krajskyho mesta ) budu cesty plne a autobusu to logicky trva dlhsie ako peci castokrat. Uz som velakrat cital logicky argument na Trnavu. predsa po 2 prudoch v jednom smere prejde viac aut ako v jednom- co je v Trnave vlastne okrem Hlbokej vsade. Hospodarska – Trstinska az na Tamaskovicovu mali byt 4 prudove pred 20 rokmi. Lenze prd. nic. zaspate. V Ziline chodi MHD az von z mesta. Tu je to uplne ine. zspali sme vela vela rokov v Trnave. ODUCILI LUDI NA MHD A TO NEZMENIA NEJAKOU UPRAVOU ALE TIETO STRATEGICKE CHYBY SA NAPRAVAJU ROKY. preto ziadna zmena vyrazna podla mna nebude v tychto koncinach.

    Thumb up 0 Thumb down 0

  5. 5
    LOLOFON says:

    mna by napr. zaujimal fakt,ze pri kamennom mlyne vyrasta zona po oboch stranach Kamennej cesty. Kto povolil takuto velku obytnu zonu bez dopravneho obsluzenie ? plne reci konceptov, ale vsetci budu chodit len a len jedinou cestou na krizovatku k Cukrovaru ? to zasa obytna zona predstihla dopravu. Aka zmena v Meste, ked je to stale kontinualne rovnake. 20 rokov kym sa postavi paralelna cesta na odlahcenie tejto zony napr. z Obchvatu a pod. Pri vsetkej ucte je toto koncepcne ? najprv pustim zonu a ked vzniknu problemy nasledne ich budem hasit ?

    Thumb up 0 Thumb down 0

  6. 6
    LOLOFON says:

    A mal by som este jednu iotazku na kompetentnych. ked sa teraz realizoval novy most za kalvariou s prepojenim na csetu za slaviou , ako je mozne, ze dotycni pani zabudli na to, ze v buducnosti by predsa mal byt chodnik pri trnavke alebo cyklotrasa z mesta az na strky. To ze pani postavili most bez moznosti prejst pod mostom chodnikom alebo cyklotrasou a krizovanie teda asi uz nikdy nebude moct byt mimourovnove- rozumej popod most, co je uplne normalnou vecou odkedy existuju mosty. To je mi teda koncepcia. )))) vazne. na smiech to tu je.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • 6.1
      danTT says:

      Svatá pravda. Inak ma napadá že tú baštu čo stavajú (do konca septembra) na hradbách super uzavre celú jozefskú ulicu,(doteraz sa cez tú dieru skracovala cesta z hlbokej do mesta) ktorá nepovedie nikam, nikto tade nebude chodiť lebo sa nemá kam dostať…z toho vyplýva že tu vznikne totálne perfektná spálňa pre bezďákov…tu v rámci alebo vedla bašty sa jednoznačne mal (má!!!) spraviť prechod cez hradby s napojením chodníkom na Hlbokú. Lenže to by u nás na radnici museli mysliwť aj o 1 krok do predu…Tá výstavba bašty je dobrá vec- „konečne“- len zas sa to nedomyslelo,Na čo je ulica ktorá nevedie nikam???

      Thumb up 0 Thumb down 0

      • 6.1.1
        Rera says:

        Pokiaľ viem, tak buduje sa veža a nie bašta a na Michalskej a nie Jozefskej ulici. A k tomu skracovaniu, myslím, že nie je až taký veľký problém prejsť do mesta cez „dieru“, ktorá vedie z lávky okolo hrubého kostola. Hradby s dierou by ste asi nechceli napr. keby ste na Michalskej ulici bývali. A bezdomovci, to je kapitola sama o sebe. Tým, že by sa zachovala medzera v hradbách by sa nič nevyriešilo. Oni si nájdu a urobia pelech aj pod lávkou a to tam prejde denne ľudí až až. Takže ak je to len o skracovaní cesty z Hlbokej, tak to už je lepšie dobudovať časť veže, ktorá bola vždy súčasťou hradieb. Asi toľko. Pekný večer.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        • 6.1.1.1
          danTT says:

          Kto chce pochopiť, pochopí…bašta alebo veža?? je z vecného hladiska nepodstatné.Názov ulica som si splietol…Nikde som nenapísal že tam má byť „diera“ ale legantný oblúkový prechod do mesta ako pri spartaku napr.. + parčík s lavičkami na tej tráve pri hlbkokej….Ide o to že TT vôbec ako mesto nežije so svojim unikátom…a hradby sa v podstate len všade obchádzajú dokola…Inak chápem že lobby ludí z Michalskej muselo byť silné aby sa to tam uzavrelo…. Pekný deň.

          P.S. ak by to bolo možné ja by som spravil prechod v hradbách aj pri obnovenej bašte na františkánksej s vyústením do toho malého amfiteátra v promenáde…ked chce máť mesto „život“ na františkánskej(to by sa vlastníkom bytov počítam tiež nepáčilo…)Hradby už neplnia obrannú funkciu tak nemusia byť ani hermeticky všade uzavreté :-).

          Thumb up 0 Thumb down 0

    • 6.2
      sakel says:

      este dodam k tomu mostu a Trstiskej:
      pripravuje sa rekonstrukcia Cukrovej ul., ktorej sucastou ma byt cyklochodnik, lenze zas bude urcite koncit na krizovatke s ul. Pri kalvarii, kedze pri rekonstrukcii toho mostu a tej cesty sa na cyklistou nemyslelo a neni tam pre nich ziadna cesticka. To by sa tam zas muselo nieco provizorne dorabat(max. sa bude dat pokracovat smerom na kalvariu a nie aj smerom ku kruhovemu objazdu, co je urcite skoda)

      Thumb up 0 Thumb down 0

  7. 7
    úradník says:

    v článku je veľké množstvo faktických chýb. mestská automobilová doprava neexistuje, ak tak, mestský autobusová. vysloviť sa je strašne vtipný a nespisovný pojem, city bus má mať kapacitu 12 ľudí a ide o pána Dúbravického, s dlhým ú… city bus nemá jazdiť po celom meste, ale len v centre, kam iné autobusy nemôžu, k radnici, popri ttsk a tak ďalej… zle sa to číta.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • 7.1

      Ďakujem za vaše poznámky.
      – MAD je samozrejme autobusová, nedopatrením som uviedol „automobilovú“
      – vysloviť sa je spisovný výraz, možno nie ideálny ale určite spisovný
      – píšem, že city bus má mať kapacitu „asi 15 ľudí“, vy upresňujete že bude mať kapacitu 12 cestujúcich, čo nepovažujem za nejakú závažnú chybu
      – nikde neuvádzam, že city bus má jazdiť „po celom meste“, píšem, že má jazdiť „po meste“
      – dušan dubravický sa podľa dostupných údajov píše s krátkym „u“, tak ako je uvedené v článku (jeho meno je tak uvedené aj v živnostenskom registri aj na ďalších weboch, viď: (http://www.google.sk/search?hl=sk&client=safari&rls=en&q=ispark+dušan+dubravický&btnG=Hľadať&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=)

      Ešte raz ďakujem za komentár.

      Thumb up 0 Thumb down 0

  8. 8
    sakel says:

    tie ich niektore „zlepsovaky“ su utopia ako sneh na sahare.

    ved ako chcu dosiahnut aby viac ludi chodilo na bicykloch, ked sa nebuduju ziadne cyklochodniky? ked sa nikde neda odstavit bicykel? a najma bezpecne
    ked ma clovek cakat hodinu na autobus?

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napíš komentár

reklama
Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané.