reklama

Župani na stretnutí v Trnave kritizovali nové ekonomické opatrenia

Na Úrade Trnavského samosprávneho kraja sa zišli 25. februára 2011 s výnimkou predsedu Bratislavského samosprávneho kraja Pavla Freša predsedovia samosprávnych krajov Združenia SK 8. Hlavnými témami bol dopad novoschválených právnych noriem a zákonov na financovanie kompetencií samosprávnych krajov, spolupráca so Združením miest a obcí Slovenska, výber dane z motorových vozidiel a avizovaný prechod kompetencií v oblasti regionálnej železničnej dopravy na samosprávne kraje. Okrem toho predsedovia rokovali o pripravovanom stretnutí s hajtmanmi krajov Českej republiky.

Oproti prognózam príjmu výšky financií z dane z motorových vozidiel a dane z fyzických osôb na tento rok ministerstvom financií očakávajú župani ich prepad o 13 percent. K spôsobu spolupráce so ZMOS-om sa župani nechceli bližšie vyjadriť, predseda Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) Tibor Mikuš sa iba povedal, že budú rokovať o úzkej spolupráci. Predsedovia nevylučujú v budúcnosti ani integráciu oboch subjektov.

Zľava T. Mikuš, M. Belica (Nitriansky samosprávny kraj) a P. Chudík (Prešovský samosprávny kraj)

Foto: I. Krajčovič

Predsedovia kritizovali zákony o sociálnych službách, zvýšenie dane z pridanej hodnoty, odvody z odmien poslancov, ale takisto novozavedenú daň z predaja a prenájmu nehnuteľností. „Nestotožňujeme sa s modelom financovania samosprávnych krajov, pretože štát si berie od samospráv financie prostredníctvom nepriamych daní,“ povedal predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica. „Je to problém, ktorý trápi aj obce a mestá, preto ho budeme musieť otvoriť spoločne.“

Župani skonštatovali veľmi nepriaznivý dopad na rozpočty krajov zrušením pôvodne schválených projektov z európskych fondov. „Projekty pritom boli minulý rok schválené a tento rok zrušené bez udania dôvodu,“ povedal predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa. Županom sa nepáči ani fakt, že ministerstvá ich neprizývajú k tvorbe zákonov, ktoré ovplyvňujú chod a financovanie samosprávnych krajov, pričom k zákonom nie sú vydávané vykonávacie predpisy. Rovnako kritizovali mlčanie ministra dopravy Jána Figeľa, ktorého žiadali o riešenie situácie neoprávnenej migrácie kamiónovej dopravy po zavedení mýta na cesty II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávnych krajov. „Tieto cesty nie sú na túto záťaž skonštruované,“ skonštatoval predseda TTSK Tibor Mikuš.

Predsedovia zásadne odmietajú prechod kompetencií v oblasti regionálnej železničnej dopravy na samosprávne kraje a prirovnali ju k rozbuške. „Nie sú vyriešené vzťahy medzi jednotlivými dopravcami o výkonoch vo verejnom záujme a nie je doriešený ani model financovania,“ pripomenul predseda TTSK. „Odmietame riešenie problému, ktorý štát nevie zvládnuť, jednoduchým presunutím na vyššie územné celky.“

Predseda TTSK na záver rokovania skonštatoval, že o problémoch krajov bude informovať aj predsedu Národnej rady SR pri jeho pripravovanej návšteve Trnavy.

Ivan Krajčovič
referát komunikácie s verejnosťou TTSK

Ulož ako PDF
Napísal 28. februára 2011 13:21. Článok je zaradený do rubriky: Ďalšie správy, Spoločnosť. RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.


INZERCIA

reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama

NAJNOVŠIE ČLÁNKY

reklama

reklama reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.