Vyše 100 detektorov dopravy chce mesto využívať aj po skončení oficiálneho projektu
Pilotný projekt sledovania aktuálnej dopravnej situácie pomocou detektorov umiestnených na lampách verejného osvetlenia, ktorý spustilo ministerstvo dopravy v Trnave v máji minulého roka, je ukončený.
Viac ako 100 detektorov umiestnených v 50 lokalitách rozmiestnených v uliciach Trnavy monitorovalo vývoj dopravnej situácie, v priamom prenose zasielali údaje o intenzite dopravy a druhoch vozidiel do serverov spoločnosti Asseco Central Europe.
„Snímače nám posyktli množstvo zaujímavých dát. Okrem klasických informácií o tom, v akom čase a na ktorých úsekoch sa zvyšuje intenzota dopravy, sme získali aj ďalšie cenné dáta. Na základe informácií z detektorov okrem iného vieme presne určiť, akým spôsobom sa vývíja doprava počas futbalových zápasov, v čase špičky, pri dopravných nehodách a podobne,“ priblížil výstupy z projektu vedúci odboru dopravy na mestskom úrade v Trnave Marián Novák.
Snímače sú umiestnené na lampách verejného osvetlenia
Ministerstvo dopravy projekt uzavrelo, vyhodnotilo a detektory plánovalo zdemontovať. Mesto Trnava však zástupcov ministerstva oslovilo so žiadosťou o predĺženie zápožičky moderných prístrojov.
„Sme pred uzavretím dohody o bezplatnej zápožičke. Údaje z prístrojov chceme využívať aj naďalej. Už o pár dní bude spustená severovýchodná časť obchvatu a tok tranzitnej dopravy sa zásadným spôsobom zmení. Detektory nám preto posyktnú ďalšie aktuálne a zaujímavé informácie, s ktorými môžeme v budúcnosti ďalej pracovať,“ pripomenul Novák.
Hoci detektory získa do výpožičky mesto bezplatne na päť rokov, zaplatiť si musí za spravovanie dát a serverov. Vedenie mesta podľa slov vedúceho odboru dopravy projekt podporuje.
Sumárne údaje sa budú ďalej využívať a efekt zo zozbieraných dát má byť prínosom najmä pre vodičov. Ide najmä o otázku riešenia priepustnosti ciest, križovatiek a ďalších kritických úsekov. Nadstavbou systému je tzv. líniová koordinácia medzi svetelnými križovatkami.
Systém bude na základe zozbieraných dát komunikovať so systémom riadenia svetelných križovatiek a na základe prijatých dát z reálnej situácie rozhodne napríklad aj o tom, kedy a pre ktorý jazdný pruh “pustí” dlhšie zelené svetlo. Týmto spôsobom má dochádzať k efektu zvyšovania priepustnosti ciest najmä v kritických časoch na problematických úsekoch.
„Tu však narážame na nutnosť dohody medzi správcom dát z detektorov a správcom svetelných križovatiek. Funkčnosť systému je podmienená dohodou oboch subjektov o vzájomnej spolupráci pri sprístupňovaní svojich dát,“ upozornil Marián Novák.
Detektory snímajú aktuálnu teplotu, pohyb a druh vozdiel, nie však obraz
Motoristom môžu byť informácie zo snímačov v budúcnosti sprostredkované viacerými kanálmi, ako sú SMS správy, RDS informácie, rozhlasové stanice, televízia, internet, informačné tabule a podobne.
Výstupy zo serverov využilo mesto aj pri simulovaní budúcej dopravnej situácie v okolí plánovaného futbalového štadióna a prislúchajúcej obchodno-administratívnej činnosti v jeho blízkosti.
Ulož ako PDF