reklama

Detektory na svetelných križovatkách spôsobujú mnohým vodičom problémy

Aj napriek tomu, že indukčné slučky alebo detektory obsadenosti vozidlami sú na trnavských svetelných križovatkách nainštalované už niekoľko rokov, stále sa nájdu vodiči, ktorí o ich fungovaní netušia.

Detektory sú zabudované pod povrchom vozovky vo vzdialenosti asi 1,5 až 2 metre od bielej stopčiary na každej svetelnej križovatke v meste. Vďaka nim sú svetelné križovatky riadené dynamicky, a to na základe údajov o aktuálnej situácii v jednotlivých jazdných pruhoch, ktorú získavajú práve zo snímačov.

V praxi to znamená, že ak v niektorom z pruhov nestojí žiadne auto, semafor v tomto pruhu nechá svietiť červené svetlo a dopravu púšťa v tom pruhu, kde na základe informácie z detektora autá nachádzajú. Detektory zároveň môžu o čosi predĺžiť svietenie zeleného svetla napríklad v prípadoch, ak je rad v jazdnom pruhu dlhší a pred križovatkou sa nachádza väčšia kolóna vozidiel.

krizovatka
Ak zastavíte s kolesami tesne pri stop čiare, problémom so zelenou sa vyhnete

Princíp fungovania snímačov je jednoduchý – vo chvíli, keď detektor na základe zaťaženia zaregistruje vozidlo, pošle informáciu do riadiaceho centra semafora, ktorý danému pruhu v nasledujúcom cykle automaticky priradí zelenú.

Pravidelne však vídame situácie, kedy aj napriek tomu, že na križovatke stoja autá a čakajú na zelenú, semafor cyklus vynechá. Z jedného zo stojacich vozidiel vyskakuje vodič, klope na okienko vodičovi v prvom aute a dohovára mu, aby sa posunul bližie ku križovatke.

“Stáva sa to vtedy, keď vodič zastaví s vozidlom príliš ďaleko od hrubo vyznačenej stop čiary. Indukčná slučka auto preto neregistruje, na semafore zostáva svietiť červená,” vysvetľuje vedúci úseku dopravy odboru dopravy a komunálnych služieb na Mestskom úrade úrade v Trnave Marián Novák.

“Odporúčam preto vodičom, aby s autami zastavili čo najbližšie pri bielej stopčiare. Trnavské križovatky nie sú nastavené napevno cez vopred stanovené časové úseky zelených, ale dynamicky sa prispôsobujú signálom z detektorov,” doplnil.

Problémy nastávajú aj vtedy, kedy stojí na prvom mieste napríklad motorkár alebo cyklista. Ich hmotnosť totiž nepostačuje k tomu, aby snímače zaevidovali ich prítomnosť a na semafore zostáva svietiť červené svetlo.

Aj vtedy treba o situácii informovať vodiča motocykla a posunúť auto čo najbližšie k stop čiare.

Ulož ako PDF
Napísal 31. augusta 2014 19:58. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

16 komentárov pre “Detektory na svetelných križovatkách spôsobujú mnohým vodičom problémy”

  1. 1
    Andrej says:

    raz som takemu chujovi zaklopal na okienko, ze nech sa posune 5m, lebo tam budeme cakat do aleluja, on zacal este nadskakovat, ze nech ho nepoucujem a on potrebuje vidiet na semafor…obehol som ho sprava, zacuval a bolo to :-)

  2. 2
    5ulo says:

    a teda ak je cyklista na takomto semafore sam ako prst, auto sirokodaleko ziadne, tak kedy sa docka zelenej?
    Druha vec su tzv. zelene vlny – tie su tu rozhadzane fantasticky (Sladovnicka – Hlboka – Spacinska napr.) a pokial clovek nejde rychlejsie ako 50, tak zelenu nestiha.

    • 2.1
      Muro says:

      asi neostava nic ine len prejst na prechod pre chodcov a privolat si zelenu tam :)

    • 2.2
      Flego says:

      Tá zelená vlna na Hlbokej nieje spravená? Som to reklamoval a križovatky McDonald + amfik + poliklinika mali byť zosynchronizované. Viem že bolo aj nejaké jednanie so Siemensom ale výsledok nepoznám. V poslednom čase som tam mal vždy šťastie na zelenú vlnu tak som myslel, že to už spravili.

      • 2.2.1
        5ulo says:

        zrovna v sobotu som tadial siel a od McDonalds som videl zelenu pri poliklinike, siel som tachometrovych 50kmh a pri poliklinike som uz stal na cervenu.. odtial opat tacho 50kmh k spacinskej a opat som stal. Tak neviem.. bud rozhadzane cykly alebo ja idem divno :)

    • 2.3
      roman says:

      Neviem ako moze fungovat zelena vlna ked su semafory riadenie dynamicky a nie podla presneho casoveho useku….takze zelenu vlnu ani necakajte ….

      • 2.3.1
        ZelenoVlniak says:

        Zelená vlna (synchronizácia) môže kľudne byť nastavená.
        Dynamické riadenie križovatiek môže fungovať aj tak, že sa jednoducho nejaká časť cyklu vynechá a iná sa predĺži na tej danej konkrétnej križovatke – ale nerozíde sa s harmonizáciou s ostatnými križovatkami. Ale tak to by v tomto meste sa muselo menej kradnúť a zákazky rozdávať firmám, ktoré sa v tom vyznajú a nie tým ktoré majú správneho príbuzného.

  3. 3
    f says:

    Vedúci úseku dopravy odboru dopravy a komunálnych služieb na Mestskom úrade úrade v Trnave Marián Novák by radsej mohol navrhnut osadenie nejakych tabuliek na dane krizovatky pekne pod semafor.
    Maly oznam typu “Zastav az pri ciare! Krizovatka riadena senzorom.” alebo nieco podobne.

    • 3.1
      5ulo says:

      a zaroven by mohli semafory umiestnit tak, ze ked zastavis pri ciare, tak na svetla aj vidis bez toho, aby si lezal na volante s vykrutenou hlavou do hora.

  4. 4
    durotrulo says:

    A motorkári majú teda jazdiť na červenú?

  5. 5
    koso says:

    Rada pre motorkarov a cyklistov:
    na jednom fore som nasiel, ze sa to da riesit tak, ze na spodnu cast motorky/bicykla – co najblizsie k ceste, treba pripevnit maly silny, najlepsie neodymovy magnet (napriklad zo stareho harddisku). Tento potom spolahlivo aktivuje senzor. Nie je to systemove riesenie, ale funguje to a skratka nejako si treba pomoct…

    • 5.1
      stefen says:

      s vahou to nema nic spolocne, ved je to indukcna slucka. mne na bicykli pomaha polozit ho na zem naplocho, musite mat ale ocelovu kostru bicykla (napr. ukrajina, nie kevlarovy trek :-). robim to samozrejme,ked som tam sam a opatrne

  6. 6
    Mates says:

    Mozte mi vysvetlit preco v TT v meste, kde su 15 rokov zapchy sa nerobia upravy, aby bola doprava plynulejsia ?

    nachapem, preco na vacsine krizovatiek v TT su cervene v pravom odbocovacom pruhu. Na niektorych zahadne blikaju stale oranzove, co je ocividne lepsie pre plynulost premavky.

    Smutne ze na vacsine krizovatiek stojite, hoci by ste mohli ist v pravo , ked nejdu auta . takto blokujete aj tych co idu rovno.
    Nehovoriac o TT standarde, kde asi 15 rokov trvalo, aby predlzili ces na odbocenie v lavo na krizovatke pri stanici. povodny interval bol na tri auta. Teraz je to lepsie , len TT je tak zapsata, ze tu vsetko trva roky, kym sa nieco zlepsi ))

  7. 7
    Mišo says:

    Zelena vlna sladovnicka – hlboka – spacinska nefunguje prave kvoli senzorovej krizovatke pri poliklinike. Ako bolo napisane v clanku – senzory su 1-2 metre od bielej ciary, takze semafor “nevidi” ze sa k nemu po hlbokej ruti vela aut a radsej pusti dve auta z druzby. Nadhera.

Napíš komentár

reklama

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.