reklama

Učitelia, je to možné!

Asi nikto z nás nepochybuje o tom, že dnes stojíme pri zrode nového školstva. Z každej strany sme denne konfrontovaní s tým, čo sa kde udialo, čo kto urobil, čo sa na nás chystá apod. Sme pod paľbou názorov, mocenských prejavov, zastrašovaní či pozvánok k vytvoreniu partnerstiev akéhokoľvek druhu. Sme to zároveň my, kto koná a svojim postojom a voľbou ovplyvňuje to, ako bude vyzerať náš život v priebehu najbližších dní, týždňov, či rokov. Každý z nás si, vedome či nevedome, vyberá spôsob myslenia, nazerania na svet, ktorý nás obklopuje a cez optiku svojho videnia prijíma signály vonkajšieho sveta, ktoré dávajú podklad na naše následné konanie. Či pasivitu?

Jana Chynoradská, HARMONY ACADEMY s.r.o.

Radosť je moja/naša méta

chynoradska_j

Sme účastníkmi vzácneho zrodu nového modelu vzdelávania a máme tak dve možné cesty, z ktorých si môžeme vybrať. Môžeme byť „obeťou/ bábkou v rukách“ niekoho iného, niekoho, kto o nás, i napriek našej dospelosti rozhoduje, alebo naopak, môžeme sa stať tvorcom svojho života a kráčať svojou vlastnou cestou.

Máme plné právo vysloviť svoje vlastné predstavy o svete a tom, ako má vyzerať náplň a ocenenie učiteľa v 21.storočí. Máme plné právo rozhodnúť sa, kde, kedy a s kým sa táto predstava začne pretavovať do prítomnosti.

Máme zároveň povinnosť učiť sa a vzdelávať pre potreby úspešného zavádzania nových metód, postupov, možností do reality života škôl s cieľom pretvoriť prostredie školy do podoby našich predstáv. Sme povinní pokračovať v našom „ťažení“ a vytrvať vo chvíľach, kedy sa zdá, že všetko snaženie bola len ilúzia a skôr či neskôr odíde do zabudnutia. Sme povinní prijať vedenie ľudí, ktorí rozumejú „svetu čísel“ a ktorí k nám bezpochyby patria. Školy 21.storočia potrebujú učiteľov a ekonómov. Školy potrebujú zachovať dostatočnú mieru slobody pre svoju originálnu tvorbu a potrebujú dostatočný prísun peňazí na zabezpečenie svojej prevádzky a ďalšieho vývoja. Školy potrebujú vedenie, v ktorom si rozumejú učitelia a ekonómovia a ktorí spolu nachádzajú riešenia pre naplnenie svojho poslania.

Tam, kde sa stretnú ich pohľady, tam je šanca na úspech veľká. Tam, kde sa stretnú ich pohľady a jasne sa vymedzia zodpovednosti a právomoci jednotlivých pracovných pozícií napojené na merateľný výkon školy, tam je šanca na úspech veľmi veľká. Tam ale, kde sa nielenže stretnú ich pohľady a jasne sa vymedzia zodpovednosti a právomoci jednotlivých pracovných pozícií napojené na merateľný výkon školy, ale zavládne prostredie dôvery, spolupatričnosti a chuti tvoriť v prospech spoločného cieľa, tam je šanca na úspech zaručená.

To, čo nás drží a vždy bude držať nad vodou, milí učitelia, je naša viera a presvedčenie o potrebe tohto zrodu. Tú vieru, to svetlo v nás si musíme za všetkých okolností udržať. Tá je základom úspechu nového modelu vzdelávania, ktoré dnešný svet tak veľmi potrebuje.

harmony-t

Ilustračné foto

Ja som od roku 1993 súčasťou jazykového vzdelávania na Slovensku a od roku 2010 som svoje poznanie povýšila na EÚ úroveň. Od svojej úvodnej hodiny angličtiny, ktorú som odučila na ZŠ Spartakovskej v Trnave ako nekvalifikovaná učiteľka angličtiny, cez nespočetné more diskusií, projektových zámerov a rozhovorov, sladkých víťazstiev a bolestných pádov až po kľúčové vyjednávanie zo strategickými partnermi tohto nového modelu vzdelávania, som sa naučila, že:

1. Nájsť žiakov/študentov, ktorí hľadajú možnosti sebarealizácie je ľahké. Či už sú to deti, dospievajúci ľudia, dospelí či seniori. Každý z nich túži po tom, aby bol vypočutý a aby sa jeho názor rátal. Ľudia prahnú po sebarealizácii ako smädní po vode. Sebarealizácia je našou súčasťou a čím viac budeme hovoriť o možnostiach jej uplatnenia, tým viac ľudí sa bude chcieť na ňu v sebe napojiť. Čím viac ľudí dostane šancu v seba uveriť a následnej podpory rozvíjať svoje talenty pre zabezpečenie si dôstojného života, tým viac ľudí sa stane spolutvorcom sveta, ktorý tento nový model vo vzdelávaní prináša. Čím viac žiakov/študentov bude mať šancu navštevovať školy, ktoré takýto model vzdelávania podporujú, tým viac radosti budú zažívať a tým väčšiu nádej máme, že na svete bude viac slobodných ľudí pripravených tvoriť a nachádzať radosť z práce, ktorú budú vykonávať.

2. Nájsť ľudí, ktorí sú ochotní podstúpiť rizika spojené s nastavovaním nového modelu vzdelávania je neľahké, ale možné. Tí kľúčoví sú samotní učitelia, ktorí sú nositeľmi tohto modelu a ktorí prví musia zakúsiť cez seba zrod nového. Cez svoj vlastný zážitok a umožnenie sebarealizácie získajú potrebnú kvalifikáciu na výkon svojho povolania pre potreby ľudí a sveta v 21.storočí. Učitelia majú dnes pred sebou dobrodružnú cestu plnú nástrah, tajov a výziev. Majú pred sebou cestu, v ktorej budú musieť prehodnocovať svoje názory, postoje či interpretácie dejov navôkol. Majú pred sebou budúcnosť, ktorej spolutvorcami sa sami stávajú. V Learn & Lead svete majú šancu stať sa takými, akí vždy chceli byť.

3. Nájsť ľudí, ktorí sú ochotní posilniť svoje právomoci a „uzákoniť“ normy na presadenia nového je neľahké, ale možné. Tu hovorím o skupine majiteľov/ riaditeľov a manažérov škôl. Mala som to šťastie nájsť partnerov na presadenie tohto modelu vzdelávania v radoch zástupcov jazykových škôl združených v Asociácii jazykových škôl SR a v mene ktorých v týchto dňoch realizujeme náš prvý medzinárodný projekt na podporu presadenia tohto modelu vzdelávania za hranice našej krajiny a za podpory ktorých sa v júli tohto roka spúšťajú na Slovensku prvé programy Learn & Lead pre učiteľov, lektorov a manažérov v jazykovom vzdelávaní.

4. Nájsť ľudí, ktorí sú ochotní investovať peniaze do zrodu nového modelu vzdelávania je neľahké, ale možné. Sú ľudia, ktorí poznajú hodnotu peňazí a vedia, že každú perspektívnu vec treba podporiť. Som vďačná všetkým, ktorí nechali prehovoriť svoje srdce a pridali sa k nám.

Učitelia, je možné ísť za hlasom svojho srdca a tvoriť pre pocit radosti z práce. Je možné prekročiť hranice pomyselných prekážok a vstúpiť do sveta možného. Je možné rozhodnúť sa v tomto svete zotrvať a tvoriť. Je možné v tomto svete žiť a prežiť! Je možné v tomto svete žiť a spolu s ostatnými prinášať svedectvo o hraniciach možného. Stačí sa len rozhodnúť, vytrvať a učiť sa. Celoživotne sa učiť a posúvať hranice možného.

V tomto som našla zmysel svojho života a toto posolstvo som pripravená ďalej šíriť v prospech dôstojnejšieho a hodnotnejšieho vzdelávania doma a v zahraničí. Teším sa na budúcnosť, pretože viem, že mojou métou je radosť. Čistá, krásna a jedinečná radosť z nájdenia zmyslu svojho života!

Ak vás tento článok oslovil, prosím, prijmite naše pozvanie na diskusné fórum Learn&Lead na tému „Prebúdzajúce (sa) vzdelávanie dospelých“ , ktoré sa uskutoční počas Trnavského rínku v sobotu 16.apríla 2016 v čase od 13,00 do 14,00 hod. v záhrade Harmony na Kapitulskej ulici č.26 v Trnave.

Pre bližšie informácie o podujatí ako aj hosťoch diskusie nás, prosím, kontaktujte info@harmony.sk.

S úctou, Jana Chynoradská

(PR článok)

Ulož ako PDF
Napísal 1. apríla 2016 15:31. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.


INZERCIA

pre “Učitelia, je to možné!”

reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama

NAJNOVŠIE ČLÁNKY

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.