reklama

Dopravný inšpektorát : spustenie obojsmernej premávky na Halenárskej ulici bolo nevyhovujúcim riešením

Rozhodnutie o jednosmernej premávke na Halenárskej ulici, a po avizovanej rekonštrukcii aj na ňu nadväzujúcej Hollého ulici, sa stretlo v časti motoristickej verejnosti s nevôľou. Stanovisko Okresného dopravného inšpektorátu (ODI) v Trnave k tomu, aké boli dôvody na takúto pomerne zásadnú zmenu dopravnej situácie v centrálnej mestskej zóne, našej redakcii sprostredkovala hovorkyňa KR PZ v Trnave Martina Kredatusová.

Rozhodol Okresný dopravný inšpektorát v Trnave o zmene premávky na Halenárskej ulici z obojsmernej na jednosmernú na základe vzniknutej dopravnej situácie alebo žiadosti samosprávy?

ODI: – Okresný dopravný inšpektorát z hľadiska dopravného inžinierstva nevydáva rozhodnutia. Na zlepšenie dopravno-bezpečnostnej situácie môže podávať len podnety, návrhy a stanoviská, ktoré sú pre cestný správny orgán záväzné. Rozhodnutia vydáva cestný správny orgán, ktorým je v tomto prípade Mesto Trnava. Pri rekonštrukcii Halenárskej ulice boli na základe požiadavky mesta Trnava na nej zrušené parkovacie miesta na chodníkoch. V dôsledku toho nemali prevádzky inú možnosť, než vykonávať zásobovanie z cesty, na ktorej museli zastaviť zásobovacie vozidlá na čas nevyhnutne potrebný na naloženie, vyloženie nákladu, resp. tovaru a podobne.

Po predčasnom spustení Halenárskej ulice do cestnej prevádzky bol do praxe uvedený variant s obojsmernou premávkou. Toto riešenie sa však ukázalo ako nevyhovujúce, pretože tu niekoľkokrát denne dochádzalo k upchatiu Halenárskej ulice vozidlami, ktoré zastavili alebo dlhodobo stáli po oboch stranách vozovky a tým dochádzalo k celkovému skolabovaniu dopravy. V rámci dopravnej štúdie, ktorú dalo vypracovať mesto a ktorá sa dotýka celej centrálnej mestskej zóny, bola jednou z možností aj jednosmerná premávka. Tá mala, ako najefektívnejší variant, vzniknúť až po rekonštrukcii Hollého ulice. Z pravidelného monitorovania a vyhodnocovania dopravnej situácie vyplynulo, že práve variant s jednosmernou premávkou situáciu motoristom uľahčí, čo už potvrdil aj samotný súčasný reálny stav.


Halenárska ulica funguje v jednosmernom režime od jesene 2017. Ako sa ukázalo, jedným z dôvodom bola absencia odstavných plôch pri komunikácii a z toho vyplývajúce parkovanie áut pri krajnici

Ulica Halenárska má v súčasnosti fungovať v akomsi “dočasnom” režime, podľa vyjadrenia primátora Bročku z februára 2018 nie je stavba stále skolaudovaná a mesto požiadalo dodávateľa o opravy niektorých prác. V akom režime aktuálne funguje doprava z pohľadu polície?

ODI: – Dopravné riešenie je už teraz definitívne, nezávisle od skolaudovania, funguje už v trvalom jednosmernom režime, pričom po pravej strane komunikácie (v smere jazdy vozidla) je vodičom umožnené zastavenie z dôvodu zásobovania jednotlivých prevádzok. Výnimku z tohto režimu tvoria cyklisti, ktorí sa pohybujú obojsmerne.

Situácia sa výhľadovo zmení aj na Hollého ulici. Mesto Trnava pripravuje projekt rekonštrukcie cesty a v projekte sa uvádza, že doprava sa zmení po dokončení stavebných prác na jednosmernú v smere od City Areny.

ODI: – Vypracovaná dopravná štúdia mesta Trnava ráta s pokračovaním jednosmernej premávky aj cez Hollého ulicu. V opačnom prípade by dochádzalo k dopravným zápcham a nepriepustnosti na Paulínskej ulici. Aj v tomto prípade dal ODI súhlasné stanovisko na jednosmerný variant.

Sú aj ďalšie dôvody súhlasného stanoviska k zmene premávky na uliciach Halenárska – Hollého zo strany ODI?

ODI: – Jednosmerná premávka sa ukazuje ako najlepší variant z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v centrálnej mestskej zóne. Organizácia dopravy týmto spôsobom má zmysel, len keď je riešená ako celok. Ulice Hollého a Halenárska boli v rámci centrálnej mestskej zóny z hľadiska dopravy najvyťaženejšími ulicami, v rámci celého mesta išlo o 5. najvyťaženejšiu zónu v Trnave.

Medzi vodičmi existujú obavy, že po vzniku jednosmerných ulíc Halenárska a Hollého môžu vznikať problémy v iných lokalitách ako sú Rybníková, Hlboká či malá kruhovka pri amfiteátri a City Arene, kedže od Rybníkovej ulice v smere k OD Jednota, mestskému úradu a podobne, sa bude autom možné dostať len obkľukou cez Hlbokú, okolo City Areny a múzea. Sú tieto obavy vodičov opodstatnené?

ODI: – Vypracovaný projekt zohľadňuje aj situáciu na iných križovatkách, pričom konštatuje, že kapacita okolitých dotknutých križovatiek je dostatočná. Motoristi môžu využiť parkovanie mimo centrálnej časti mesta, na pridružených parkoviskách, odkiaľ je centrum mesta ľahko dostupné.

Sú z pohľadu ODI stanoviská o zjednosmernení Halenárskej a Hollého definitívne, alebo ešte môže prísť k zmene, respektíve k návratu k pôvodnej obojsmernej premávke?

ODI: – Ak nedôjde k výraznej zmene v organizácii dopravy v iných častiach mesta, stanovisko ODI je definitívne, pretože iné varianty sa ukázali pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky ako neefektívne.


Hollého ulica sa zmení na jednosmerku po rekonštrukcii, zrejme ešte v priebehu roka 2018

Ulož ako PDF
Napísal 22. marca 2018 11:47. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.


INZERCIA

pre “Dopravný inšpektorát : spustenie obojsmernej premávky na Halenárskej ulici bolo nevyhovujúcim riešením”

reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama

NAJNOVŠIE ČLÁNKY

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.