Do súťaže na prevádzkovanie MAD v Trnave za 24 miliónov sa nikto neprihlásil. Mesto bude priamo rokovať s dopravcami
Mesto Trnava informuje, že do verejnej súťaže na prevádzkovanie Mestskej autobusovej dopravy v Trnave od 1. januára 2020 do 31. decembra 2029 v predpokladanej hodnote 24 miliónov eur sa neprihlásil žiaden uchádzač. Dopravné spoločnosti mohli svoje ponuky predkladať do 7. októbra 2019, mesto však neobržalo ani jednu ponuku. Súťaž vyhlásili začiatkom apríla tohto roka.
V Trnave aktuálne funguje trinásť liniek mestskej autobusovej dopravy, ktoré pre mesto zabezpečuje súkromný dopravca.
„Do 31. decembra 2019 je ním spoločnosť Arriva Trnava, samospráva však v predstihu podnikla kroky, aby mohla byť služba MAD poskytovaná kontinuálne aj po Novom roku. V súlade s pravidlami verejného obstarávania vyhlásilo Mesto Trnava 8. apríla 2019 súťaž na nového dopravcu. Zmluva mala platiť od 1. januára 2020 do 31. decembra 2029, pričom výška platieb by bola dopravcovi kalkulovaná na základe odjazdených tzv. vozidlových kilometrov. Predpokladaná hodnota zákazky pre Trnavu bola 24,062 milióna eur,“ priblížila hovorkyňa mesta Trnava Veronika Majtánová.
Ilustračné foto
V priebehu vyhláseného verejného obstarávania spoločnosť Arriva Trnava napadla súťaž revíznymi postupmi, konkrétne žiadosťou o nápravu a následnými námietkami. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vydal predbežné opatrenie a 4. júna 2019 verejné obstarávanie zastavil.
„V ďalšom kroku ÚVO 19. júla 2019 rozhodol o zamietnutí šiestich podaných námietok a zároveň schválil žiadosť o odstránenie zmluvnej povinnosti dopravcu uhradiť náklady na audit v prípade zistenia porušenia zmluvy z jeho strany. Po nadobudnutí právoplatnosti pokračovala súťaž od 2. augusta 2019,“ konkretizuje Majtánová.
Do 7. októbra 2019, dokedy bolo možné predložiť ponuku, sa však do súťaže neprihlásil žiaden uchádzač.
„Stav, keď sa v oblasti poskytovania služieb v autobusovej doprave na Slovensku nesúťaží, a jednotliví dopravcovia nejavia ani elementárny záujem o zákazky verejného obstarávateľa, je pre nás zarážajúci,“ hovorí primátor Trnavy Peter Bročka.
„Mesto musí pre občanov zabezpečiť ďalšie fungovanie MAD, preto budeme v najbližších dňoch rokovať s rôznymi dopravcami. Je však otázne, kde je hranica cien, ku ktorej nás dopravca chce dotlačiť,” uvažuje Bročka.
Ako uvádza trnavská radnica v tlačovej správe, podľa analýz, ktoré samospráva pri príprave verejného obstarávania vykonala, sú ceny aktuálneho trnavského dopravcu za prepravný výkon v porovnaní s inými mestami vysoké.
Mesto tvrdí, že požiadavky na cenu služby sa pritom neustále zvyšujú, a to nielen v Trnave, ale v rámci celého Slovenska. Dopravné spoločnosti argumentujú výdavkami na techniku, potrebou zvyšovania miezd pre zamestnancov a podobne.
Mestu Trnava v tejto situácii zostáva jediná možnosť, ako zabezpečiť danú službu – priame rokovacie konanie. Ide o zákonný postup v prípade, že obstarávateľ nedostane počas súťaže žiadnu ponuku.
„Samospráva tento postup nevíta, avšak prax ukázala, že dopravcovia nie sú ochotní zapojiť sa do otvoreného a transparentného procesu zadávania zákazky. Mesto je teda nútené pristúpiť k rokovaniam, pri ktorých je tou slabšou stranou, pretože v rámci Slovenskej republiky sa ceny za služby v tejto oblasti nedajú objektívne porovnávať a konkurencia medzi ich poskytovateľmi prakticky neexistuje,“ poznamenal Peter Kubovič, vedúci útvaru verejného obstarávania Mestského úradu v Trnave.
Ulož ako PDF