reklama

Nový systém MAD bude možné v prípade potreby meniť aj podľa pripomienok cestujúcich

Pripravované zmeny vo fungovaní Mestskej autobusovej dopravy (MAD) vychádzajú z reálnych a exaktných údajov palubných počítačov, zdôraznil Dušan Dubravický zo spoločnosti DIC Bratislava, ktorá projekt optimalizácie trnavskej MAD pripravovala od roku 2009.

Jeho kolega Milan Skýva pripomenul, že z doteraz fungujúceho systému bolo potrebné odstrániť linky, ktoré jazdili zhlukovo v rovnakých časoch alebo súbežne.

Základným mottom pri príprave tohto projektu bolo vytvoriť pravidelnú intervalovú hromadnú dopravu, a zároveň usporiadať trasy tak, aby mal každý spoj svoju jedinečnú trasu,“ uviedol M. Skýva.

Ľudia by najradšej chceli, aby ich autobus odviezol rovno z ich domu priamo do práce, najlepšie bez zastávky. To však nie je možné, pretože ide o hromadnú prepravu cestujúcich,“ vysvetlil.

Spolutvorcovia nového systému MAD pracovali na tvorbe podobných projektov vo viacerých slovenských mestách. Ich skúsenosti hovoria, že je potrebné počítať s istým obdobím, kým si ľudia na nový systém zvyknú.

Fáza, kým si cestujúci nájdu svoje pozície a spoje v novom systéme, trvá obvykle asi tri mesiace,“ tvrdí Skýva a pripomína, že systém je mobilný a je možné ho veľmi rýchlo prispôsobiť zmenám a novým požiadavkám na základe reálnych údajov z palubných počítačov inštalovaných v autobusoch.

Veľkým problémom doterajšieho fungovania trnavskej MAD bola aj pomerne slabá vyťaženosť mnohých spojov. V novom systéme podľa ich slov nedošlo k výraznejším zmenám, ale skôr k úpravám na jednotlivých trasách.

MAD začne od 1. augusta 2012 voziť cestujúcich intervalovým spôsobom. V rannej a popoludňajšej špičke budú jazdiť autobusy každých 20 až 30 minút, dopoludnia medzi 9. a 13. hodinou každých 60 minút, večer každé dve hodiny.

Stanovenie intervalov závisí od finančných prostriedkov. Intervaly môžu byť aj desaťminútové, ale je otázkou, či je mesto ochotné preplácať prevážanie vzduchu v autobusoch,“ hovorí Dubravický.

Mesto Trnava prispieva na prevádzku MAD ročne čiastkou približne 1 milión eur.

Týždenne prevezú autobusy po Trnave približne 74-tisíc ľudí. V roku 2009 to bolo 78-tisíc, o rok neskôr o tisíc ľudí týždenne menej, pred rokom cestovalo MAD každý týždeň asi 75-tisíc ľudí.
Pokles predstavuje približne päť percent, čo je na rovnakej úrovni ako v iných mestách,“ doplnil Dubravický a vyvrátil tak nesprávne informácie hovoriace až o 40-percentnom prepade.

MAD najčastejšie využívajú študenti a žiaci. Aj preto v rámci nového systému vznikli takzvané školské linky, ktorých trasy kopírujú ulice, kde sídlia stredné školy.
Školské linky budú môcť využívať všetci cestujúci, teda nielen žiaci a študenti.

Úpravy sa po 1. auguste dotknú aj spôsobu nastupovania.

V prípade, že cestujúci budú platiť v hotovosti, majú batožinu, psa, kočík, alebo dokupujú lístok ďalšej osobe, sú pre nich určené predné dvere a lístok si kúpia priamo u vodiča. Tieto dvere slúžia len na nastupovanie.

Držitelia čipových kariet budú používať na nástup stredné dvere.
Pri nich bude umiestnená nová čítačka čipových kariet, ktorá po priložení karty pípne a zobrazí hlásenie o predaji lístka. Držitelia čipových kariet môžu využívať bezplatný prestupný lístok, stačí, ak kartu označia do 50 minút od nástupu na predchádzajúci spoj. Stredné dvere slúžia na nastupovanie a vystupovanie.

Tvorcovia optimalizácie MAD kladú dôraz na používanie čipových kariet. Ich využívanie minimalizuje narábanie s hotovosťou, zrýchľuje nastupovanie a skracuje časy potrebné na vybavenie cestujúcich. Aj preto sú držitelia kariet zvýhodňovaní.

Karty v súčasnosti využíva len asi 60 percent cestujúcich.

Letné prázdniny sú vhodným obdobím na spustenie nového systému. Zmeny, úpravy a prípadné chyby je možné odstrániť aj na základe požiadaviek a pripomienok. Vyhodnocovanie zmien sa uskutoční v priebehu septembra,“ uzavreli zástupcovia bratislavskej spoločnosti DIC.

Ulož ako PDF
Napísal 24. júla 2012 12:49. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

6 komentárov pre “Nový systém MAD bude možné v prípade potreby meniť aj podľa pripomienok cestujúcich”

  1. 1
    TAM says:

    Kedy chcu osadit zastavky na tych novych nastupistiach ,ked to ma fungovat za tyzden?

    Thumb up 1 Thumb down 1

  2. 2
    bussss says:

    Pokial budu intervaly kazdych 60min mimo spicky ,tak budu aj nadalej prevazat len vzduch. A co sa tyka prestupov, tie budu efektivne len vtedy pokial by sa na nasledujuci spoj cakalo max.10min aj to je uz vela. Ked chce mesto optimalizovat musi pocitat aj s pociatocnymi stratami a nie len ryzovat.

    Thumb up 4 Thumb down 0

  3. 3
    micro says:

    Nepredpokladám, že spoje naväzujú na prímestskú dopravu a odchody či príchody vlakov. Skúšal som si zostaviť trasu Hrnčiarovce – Kopánka… nič moc…

    Thumb up 3 Thumb down 0

    • 3.1
      Andrej says:

      to ze zrusili 2ku z Kopanky do Hrnciaroviec, je katastrofa…ak tomuto hovoria optimalizacia, tak ja neviem….iba ak pre ich vrecka

      Thumb up 6 Thumb down 0

  4. 4
    pedro says:

    cestujuci=ten co akceptuje sucasny system alebo nema inu moznost
    necestujuci=ten ktoreho chcete dostat do MHD.
    preco teda vsetky upravy vychadzaju zo statistik cestujucich…
    to ze MHD nebude vykazovat nikdy zisky je jasne asi kazdemu okrem tych co o tom rozhoduju. skusal niekto vyratat ake su prinosy toho ze mesto zaplati kazdemu cestujucemu polovicu cestovneho? na co ine asi tak potrebuje mesto minat peniaze ked nie na prospech svojich obcanov?
    ono jasne lepsie sa mina z kopy penazi ktora sa vyberie za parkovne a za cestovne ako keby sme mali zit v meste do a z ktoreho sa da aj niekam dostat.

    Thumb up 3 Thumb down 0

Napíš komentár

reklama
Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané.