reklama

Reakcia poslanca Mateja Lančariča na rušenie VZN o Obecnom chránenom území Park J. Kráľa a na výstavbu cyklotrasy v Beethovenovom parku

Poslanec Mestského zastupiteľstva Mesta Trnava a predseda komisie pre životné prostredie a rozvoj vidieka Zastupiteľstva Trnavského samosprávneho kraja Matej Lančarič reaguje na facebookový status primátora Petra Bročku LEPŠIA BUDÚCNOSŤ “STANIČÁKU” zverejnený 9. júna 2020 (status nájdete na konci článku).
Text M. Lančariča prinášame v plnom znení bez úprav. Redakcia sa nemusí stotožňovať s vyjadreniami uvedenými v článku.

Píše Matej Lančarič

Rozšírenie Parku Janka Kráľa

ZDROJ: FB Peter Bročka

Peter Bročka na svojom Facebooku zavádza neznalých ľudí, že park J. Kráľa (staničný park) ide zväčšiť o viac ako 5 hektárov na Beethovenovu ulicu (viď foto). Fakt je ale ten, že na mieste, kde sa tvári, že ide rozširovať park, už desiatky rokov existuje reálny park (na mape zelenou), ktorý sa nazýva Beethovenov park (ľudovo: park pri štreke).

Mesto v ňom v uplynulých rokoch vysadilo stovky stromov (desiatky stromov sme tam vysadili napríklad z festivalu Ekofest). Park by vraj v ďalšej fáze chcel rozšíriť aj smerom do poľa, čo považujem za nemožné, nakoľko sa tam nachádza ochranné pásmo vysokého napätia, kde mu energetici sadiť stromy nepovolia.

OPAK je ale PRAVDOU, z Beethovenovho parku chce v skutočnosti ukrojiť 3250 metrov štvorcových zelenej trávnatej plochy a chce ju vybetónovať nezmyselne trasovaným cyklochodníkom cez park pri štreke (viď status z FB P. Bročku zo dňa 20. mája “Rozšírenie kamenáčového okruhu“).

S primátorom síce súhlasím v tom, že je nevyhnutné oddeliť cyklistov od chodcov v Beethovenovom parku (pri štreke), kde prichádza ku kolíziám, ale môj návrh trasovania mi príde oveľa vhodnejší.

Bročkov variant cyklochodníka v Beethovenovom parku

FOTO: M. Lančarič

Návrh cyklochodníka je trasovaný cez venčovisko po bývalom koľajisku, pri sánkarskom kopci sa stáča poza lipovú alej, kde je vedený cca 2 metre od aleje storočných líp pri železnici z východnej strany a vedie medzi hustý porast stromov v časti medzi kopcami vo veľmi stiesnených podmienkach. Je otázne, či takéto trasovanie nenaruší koreňové systémy jestvujúcich stromov.

Súčasťou cyklochodníka by malo byť v budúcnosti aj verejné osvetlenie, kde pri kopaní kabeláže pre VO môže prísť k narušeniu koreňových systémov stromov.

Cyklochodník má mať normovú šírku 2,5 metra a dlhý by mal byť cca 1300 metrov. 1300 m x 2,5 m = úbytok 3250 metrov štvorcových zelenej trávnatej plochy, ktorá sa premení na asfaltobetón červenej farby (viď štúdia cyklochodníka).


Štúdia: Cyklotrasa v Parku L. van Beethovena (Bročkov variant). Kliknutím obrázok zväčšíte.

ZDROJ: Mesto Trnava

Výstavba cyklotrasy spôsobí zbytočné kolízie a ohrozenia medzi cyklistami a voľne pustenými psami na oficiálnom výbehu pre psov.

Priestor využívajú rodiny s deťmi na relaxačné účely, kde tiež pri hre malého dieťaťa môže prísť ku kolízii cyklistu a dieťaťa, ktorá môže mať neželané následky. Prednádražie príde o priestor, kde rodičia mohli nechať malé deti bezpečne, bezkolízne a voľne behať v parku.

Betónový cyklochodník s verejným osvetlením aj vizuálne úplne znehodnotí jediné prírodné miesto v Trnave, odkiaľ je krásny výhľad na celý Kamenáč a zároveň na Malé Karpaty.

Zbytočné asfaltovanie prírodnej plochy parku a venčoviska, ktorých má Trnava nedostatok, rozpálený asfalt bude mať negatívny vplyv na mikroklímu.

Bezpečná, pokojná a bezkolízna plocha po bývalom koľajisku bude zbytočne narušená.

Lančaričov variant cyklochodníka v Beethovenovom parku

FOTO: M. Lančarič

Po mojej konzultácii s dopravným referentom Ing. Kadlíčkom je zrejmé, že jestvujúcu zbytočne širokú cestu popri Beethovenovom parku je možné v súlade s normou zúžiť o 1,5 metra.

Z trávnika na jednej aj druhej strane cesty by sa ukrojilo 0,5 metra, spolu 1 meter zo zelene popri ceste, aleja aj stromy popri ceste by zostali samozrejme zachované.

Výsledkom by bol 2,5 metra široký cyklochodník v súlade s normou, ktorý by bol trasovaný popri ceste zo strany Beethovenovho parku a od chodníka by bol oddelený pásom zelene a jestvujúcim stromoradím, ktoré by poskytovalo v popoludňajších hodinách cyklistom príjemný tieň.

Od cesty by bol cyklochodník oddelený cestným obrubníkom a bol by nad úrovňou cesty (rovnako ako napr. cyklochodník na ul. T. Vansovej).

Cyklochodník by bolo vhodné zrealizovať spolu s rekonštrukciou cesty, ktorá je v zlom technickom stave, jej zúženie o 1,5 m x cca 1300 m dĺžka cesty, by predstavovalo značnú úsporu finančných prostriedkov pri rekonštrukcii cesty.

Zo zelene by sa musel ubrať pás široký iba 1 meter (zo strany parku len 0,5m) x 1300 dĺžka cesty, čiže spolu 1300 metrov štvorcových zelene.

Na cyklochodník popri ceste by sa aj oveľa jednoduchšie napojili cyklisti z okolitých bytových domov zo sídliska Prednádražie.

Cyklochodník by sa napojil na plánovaný cyklochodník z parku J. Kráľa (má byť vedený podobne v blízkosti cesty) a z opačnej strany až na cyklochodník na ul. T. Vansovej.

V porovnaní s Bročkovým variantom by sa ubralo zo zelene o cca 1950 metrov štvorcových menej!

Výsledok: 1950 metrov štvorcových menej asfaltu v Beethovenovom parku.

VZN č. 435 Chránené obecné územie Park J. Kráľa malo byť poistkou pre budúce generácie

Peter Bročka bol v roku 2017 členom odbornej poroty, ktorá vybrala víťazný architektonický návrh, ktorý počíta s kaviarňami v prednej aj zadnej (lesoparkovej) časti. V zadnej časti návrh počíta aj so skateparkom, ako aj grilovacou zónou (viď víťazný návrh architektonickej štúdie).


Štúdia: Kaviareň v zadnej časti parku Janku Kráľa (kliknutím zväčšíte)

ZDROJ: Mesto Trnava

To, že Mesto chce vybudovať v Parku J. Kráľa dve občerstvovacie zariadenia prízvukoval poslancom Ing. arch. Guniš (býv. vedúci OURaK na Mestskom úrade) na decembrovom zastupiteľstve, ako aj na sociálnych sieťach občanom do 9.6.2019.

Keď bolo pod petíciou proti zrušeniu Chráneného obecného územia za 24 hodín podpísaných takmer 1000 signatárov, primátor otočil a začal tvrdiť, že v zadnej časti odrazu žiadna kaviareň nebude, ani nič, budú tam odrazu už len mlatové chodníky.

Problémom ale stále ostáva, že v prednej časti primátor počíta s kaviarňou s WC do 100 m2, čo je v rozpore s VZN o Obecnom chránenom území, a preto potrebuje VZN zrušiť.

Mám za to, že ani v prednej časti nepotrebujeme žiadnu kaviareň na úkor zelenej plochy, nakoľko v okolí máme kaviarní dosť (OC MAX, autobusová stanica ARRIVA, vlaková stanica a pod.). Kto si chce vychutnať kávičku v parku, môže si predsa kúpiť COFFEE TO GO, čo ponúka väčšina kaviarní.

Je potrebné si uvedomiť, že aj kaviareň v prednej časti bude potrebovať prípojky inžinierskych sietí v zeleni a že ju bude potrebné pravidelne zásobovať, čo si vyžiada zbytočný vjazd áut do parku.

S verejným WC v parku problém nemám (ak nedopadnú ako WC v Promenáde), jeho výstavbu do 30 metrov štvorcových povoľuje aj súčasné VZN o Obecnom chránenom území. Ak bude silná spoločenská objednávka, nevidím problém v aktualizácii platného VZN a povoliť v ňom verejné WC napr. do 60 metrov štvorcových.

Nie je pravdou, že súčasné VZN o obecnom chránenom území neumožňuje rekonštrukciu parku a že VZN sa musí kvôli tomu zrušiť.

Vo VZN sa jasne píše, že po predchádzajúcom súhlase Mesta je možné v parku budovať nové pešie a cyklistické komunikácie, stavby do 30 m2, pokladať hlavné rady inžinierskych sietí – verejné osvetlenie, realizovať výkopové práce pre prípojky inžinierskych sietí atď.

Toto VZN malo byť určitou poistkou pre park a budúce generácie, že ak by sa dostali k moci poslanci, ktorí v parku budú chcieť niečo stavať, VZN by im to neumožnilo. A jedine 3/5 väčšina poslancov dokáže akékoľvek VZN zrušiť, alebo upraviť!

Chcel by som z uvedených dôvodov spoluobčanov poprosiť o podporu petície, ktorú nájdete v tomto linku.

Matej Lančarič
Poslanec MZ, predseda komisie pre životné prostredie a rozvoj vidieka TTSK

Ulož ako PDF
Napísal 12. júna 2020 9:29. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

17 komentárov pre “Reakcia poslanca Mateja Lančariča na rušenie VZN o Obecnom chránenom území Park J. Kráľa a na výstavbu cyklotrasy v Beethovenovom parku”

  1. 1
    peter says:

    Lunapark !!!

  2. 2
    Park says:

    Rozumne vyargumentované, dobré návrhy, ochrana parkov, zelene.

  3. 3
    andy says:

    Sledujem skoro kazde zastupiteľstvo a musim povedať, ze argumenty pana Lančariča sú vzdy rozumné a pridu mi aj spravne, ale skoro kazdy raz sa stretne s vysmechom a opovrhovanim primatora a poslancov, ktorí vzdy len jak naprogramovaní jednohlasne schvalia vsetko co im nakažu. Ako keby nesmeli mať vlastný názor. A to teda kvoli nim nepreslo uz kopec vecí ktore mohli byt inak. Nech sa nehanbia ale jak ovecky, co jedna to aj druhá:((

  4. 4
    jozef says:

    To sa dalo čakať keď nie je opozície

  5. 5
    ABC says:

    Mne sa zdá ako keby Bročka mladší do tej časti Trnavy ani nechodil, a zrejme ani poslanci. Na začiatku Staničáku pekná kaviarnička, po 350 m nákupné centrum snáď so 4 možnosťami občerstvenia. Obe zariadenia živoria podla počtu návštevníkov, tak je potrebné postaviť ešte jednu kaviareň. Natíska sa otázka, či nie iba minúť peniaze daňových poplatníkov ?

  6. 6
    Juraj says:

    Dúfam, že primátor príjme ponuku na novelizáciu VZN 435. Tým sa chránené územie zachová a zároveň umožní rozumná revitalizácia aj s možnosťou výstavby verejného WC. Trnava sa nebude musieť hanbiť, že zruší chránené územie kvôli komercii.

    • 6.1
      HD says:

      Máme tu indivíduum, správajúce sa ako neriadená strela. Jej pohyb je náhodný, nikto nevie, kam dopadne. Dúfajme, že bude zachytená do sietí skôr, ako budú ďalšie komunálne voľby.

  7. 7
    dido says:

    suhlasim s panom lancaricom.

    pan primator brocka sa zjavne zacina odklanat od pozicie, vdaka ktorej bol (s pomerne znacnym nadsenim trnavcanov) pred rokmi zvoleny do funkcie

    • 7.1
      Neriadená strela says:

      Mal on vôbec nejakú pevnú pozíciu?
      Logickou úvahou sa môžeme dopracovať k záveru, že keď niekto nemá pevnú pozíciu, potom sa nemá od čoho odkloniť.

      • 7.1.1
        Karol says:

        Už aby tam ten diletant nebol, lebo privedie toto mesto do totálnej záhuby. Treba voliť ľudí ako je pán Lančarič. Odvádza už roky v zastupiteľstve i ako aktivista pre Trnavu záslužnú prácu.

  8. 8
    petícia says:

    Petícia beží ďalej už aj v papierovom formáte pre ľudí čo nečučia od rána do večera na FB. Aj takí existujú a sú občanmi mesta.

  9. 9
    Modranske blues says:

    A Modranka zasa zostava prdelou Trnavy. Ani cyklo chodnik ani osvetlenie, po tme sa tade clovek boji chodit, za kazdym klaskom kukurice “krvilacny” bezdomovec, cez den sa peší zasa boji ze ho zrazi nejaky Sagan….teda ak najprv nezomerie na upal z nedostatku zelene.

  10. 10
    Dudu says:

    Brocka to zasa prepiskol rovnako ako s danami. Uz aby boli volby…

  11. 11
    peter says:

    uz som napisal v inom prispevku,ze je to nespravna cesta a nema to logiku v existujúcom parku,kde je problem aj s upratovanim okolo smetiakov pridavat dalsie zariadenie,ktore generuje spinu a neporiadok. Najprv sa naucme vyuzivat naplno tie moznosti,ktore mame v ponuke a potom doplnajme dalsie funkcie.
    Hlavne nech sa robi efektivne poriadok. Su ulice priamo v centre mesta,ktore su permanentne nepozametane od napadanych kvetov a listov z listnatých stromov. A to,co je momentalne na cintorine po prevzati cintorínskych sluzieb mestom !?

    • 11.1
      ABC says:

      Len si spomeňme na kosenie a jeho začiatky v réžii mesta. Burino – trávnatý porast vo výške 1 metra a Mlaďoch to obhajoval. Náklady vzrástli o 200% a rozkaz klamať, klamať, klamať. Do nákladov sa mohlo započítať len to čo kosili, keď pršalo tak sa to nesmelo započítať,to bola réžia, jarné a jesenné čistenie sa nevykonáva do dnešného dňa. Experiment so zimnou údržbou a posypom kamenivom s väčšou frakciou, ešte v júni tie kamienky na námestí. Estrádne vystúpenie so zimnou údržbou 9 člennej skupiny pri posype chodníkov, ktoré prešli pod správu mesta. Pracovná skupina neviem s akým poslaním o 8,30 na Študentskej zaznamenaná pri presune na pracovisko v počte 25 ľudí o 13 sa už presúvali na základňu, koľko pracovali? Nezvládnuté najzákladnejšie komunálne práce a to čistota mesta, starostlivosť o zeleň, životné prostredie. To je potrebné zabezpečiť, na to sú financie, na experimenty a rozvoj mesta získať financie zo štátu a nie to riešiť nezmyselným nárastom daní o 250%.

  12. 12
    peter says:

    Lepsia Trnava, co je to vlastne dnes ???
    Pamatam si na zaciatky,ked som mojim detom pomahal s nakupum farieb na lavicky . To je naozaj len par rokov .
    Som velmi sklamany a v mojom okoli nie som sam.
    Obavam sa,ze dnes by sa ONI ti Lepsi nezozbierali ani desiati keby si vyhlasili pracovnu sobotu na upratovanie zrovna toho Stanicneho parku.

Napíš komentár

reklama

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.