reklama

Technologická spoločnosť InoBat Auto predložila 100-miliónový zámer fabriky na výrobu a výskum autobatérií

Technologická spoločnosť InoBat Auto po júlovom oznámení o kúpe nehnuteľností pre nový závod na výrobu a výskum autobatérií v priemyselnom parku pri Voderadoch, predložila v auguste 2020 zákonom stanoveným úradom a inštitúciám spracovaný zámer pre posúdenie navrhovanej činnosti.

InoBat Auto má pri Voderadoch vyrábať na základe vlastného vývoja a výskumu lítiové batériové články pre automobilky. V prvej fáze, ktorú aktuálne posudzujú kompetentné orgány, plánuje spoločnosť investovať približne 100 miliónov eur.

Počiatočná investícia bude využitá na výstavbu výskumného centra a prvej výrobnej linky, Pri plnej kapacite výrobnej linky počíta InoBat Auto so zamestnávaním 150 ľudí.

Termíny začatia a ukončenia stavebných úprav haly a montáže technologickej linky spresní navrhovateľ v súčinnosti s dodávateľom stavby a technológie. InoBat Auto predpokladá začiatok výstavby a montáže linky v prvom štvrťroku 2021, predpokladaný začiatok prevádzky odhaduje na posledný štvrťrok budúceho roka.

“Viac ako polovica pracovných miest bude vyhradená operatívnemu personálu a zvyšok bude tvoriť vysokokvalifikovaný personál – vedeckí pracovníci, inžinieri a manažment,” konštatuje spoločnosť v predloženom zámere.


Existujúci objekt v priemyselnom parku InoBat Auto upraví podľa svojich potrieb

Reprofoto: Google Street View

InoBat Auto má záujem vybudovať v rámci 1. projektovej fázy pilotnú výrobnú linku s kapacitou až do 250 MWh a vedecko-výskumným centrom, ktoré budú tvoriť výrobno-výskumný závod vybavený najmodernejšiu svetovou technológiou.

Technológia s vedecko-výskumným centrom bude umiestnená do existujúcej priemyselnej haly s pôdorysnými rozmermi 181 m x 51 metrov, s celkovou výškou 8 metrov. Hala je vo vlastníctve investora.

Okrem existujúcej haly v priemyselnom parku vo Voderadoch s plochou 9 371 metrov štvorcových vlastní InoBat Auto aj pozemky s výmerou 6 623 metrov štvorcových vedľa budovy a 13 360 m2 na pozemku oproti.

Spoločnosť bude produkovať špecializované lítiové batériové články navrhnuté podľa špecifických požiadaviek. Batériové články vyrobí InoBat Auto na základe vlastného výskumu a vývoja na základe platformy HTP (High Throughput Platform – Vysoko výkonná výskumná platforma) a umelej inteligencie. “Táto unikátna kombinácia výskumu a pilotnej linky umožní nepretržitý vývoj patentovaných batériových článkov v úzkej spolupráci s automobilovými výrobcami,” konštatuje spoločnosť.

Ako uvádza InoBat Auto v predloženom zámere, hlavný dôvod situovania technológie s vedecko – výskumným centrom do lokality pri Voderadoch je vlastníctvo pozemkov, priemyselnej haly, ako aj blízkosť prevádzok obdobného charakteru s vyhovujúcou infraštruktúrou.

“Nemenej významná je aj blízkosť odbytovej základne vo forme troch rýchlo sa rozvíjajúcich priemyselných aglomerácií v okolí Bratislavy, Nitry a Trnavy. Pilotná výrobná linka na Li-Ion batérie s vedecko-výskumným centrom umožní európskym výrobcom elektromobilov znižovať závislosť od dovozu z Ázie. Potrebu tejto nezávislosti okrem dlhodobých trendov potvrdila aj aktuálna kríza v súvislosti s novým koronavírusom, keď bezpečnostné opatrenia narušili dodávateľské reťazce medzi kontinentmi,” pripomína slovensko – americká spoločnosť InoBat Auto.

Jedným z limitov elektromobility je, že dnes výrobcovia elektromobilov musia prispôsobovať dizajn svojich áut trhovej ponuke batérií. Modely sa prispôsobujú batériám. Nájsť výrobcu batérií s „produktom na mieru“ je dnes prakticky nemožné. Zvrátenie tohto stavu je pre InoBat Auto jednou z nosných výziev.

Firma InoBat Auto je podporovaná silným konzorciom investorov a technologických spoločností vrátane vedúceho investora IPM Group – jedného z najrýchlejšie rastúcich správcov aktív v triede InfraTech, ktorý prináša prelomové technológie do Európy, ale aj Wildcat Discovery Technologies, americkej spoločnosti na výskum a vývoj batérií, ktorú podporuje Virgin Green Fund pod záštitou Richarda Bransona, ako aj českým energetickým konglomerátom ČEZ.

“Unikátnosť výskumnej HTP technológie a pilotnej linky pod jednou strechou spočíva práve v tom, že dokáže vyrábať autobatérie podľa špecifických požiadaviek odberateľov ako z chemickej stránky, tak ako aj z hľadiska geometrie a parametrov jednotlivých článkov. V tejto oblasti sa firma Wildcat Discovery Technologies angažuje už 12 rokov. Za ten čas Wildcat uskutočnil viac ako 225-tisíc experimentov a dokončil pre svojich zákazníkov viac ako 80 projektov. Spolupracujú s firmami ako BMW, Daimler, Toyota, Samsung Electronics či BASF,” vysvetľuje InoBat Auto.

Spoločnosť ďalej zdôrazňuje, že vlastný vývoj, výskum spojený s výrobou bude eliminovať dnešný zásadný problém Európskej únie v oblasti elektromobility, ktorým je absentujúca technologická suverenita.

Súčasná situácia je podľa nich zo strategického a bezpečnostného hľadiska alarmujúca. “Európska únia stráca suverenitu v oblasti práv duševného vlastníctva pre výrobu batériových článkov. Stačí, keď sa pozrieme na stredoeurópske miliardové investície ázijských výrobcov. V Poľsku vybudoval a rozširuje závod na batériové články ázijský LG Chem a v Maďarsku ďalší ázijský investor SK Innovation. Bez európskych patentov hrozí, že Európa sa stane ‘výrobnou dielňou’ pre čínskych a kórejských producentov. InoBat Auto bude mať vlastné európske patentované riešenia,” sľubuje.

Spoločnosť zároveň štartuje aj získavanie finančných prostriedkov pre 2. fázu, ktorou má byť InoBat Auto Gigafactory s investičným nákladom asi 1 miliardu eur.

Tá plánuje do roku 2024 dodávať odhadom až 240 000 batérií do elektromobilov ročne.

Ulož ako PDF
Napísal 31. augusta 2020 9:22. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

Napíš komentár

reklama

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.