reklama

Spoločnosť Arriva: Sme znepokojení praktikami mesta Trnava pri verejnom obstarávaní na Mestskú autobusovú dopravu

AKTUALIZOVANÉ

Dopravná spoločnosť Arriva zaslala médiám vo štvrtok 3. decembra 2020 tlačové vyhlásenie, v ktorom vyjadruje znepokojenie nad praktikami mesta Trnava ako objednávateľa pri verejnom obstarávaní na Mestskú autobusovú dopravu. Ako sme informovali na našom webe 25. novembra tohto roku, mesto Trnava 23. novembra 2020 zrušilo verejnú súťaž na prevádzkovateľa Mestskej autobusovej dopravy (MAD) vyhlásenú v júli. Vzápätí, 24. novembra, vyhlásila radnica nový tender s prakticky rovnakými podmienkami.

Spoločnosť Arriva v úvode vyhlásenia konštatuje, že už v apríli 2019 vypísalo mesto po tretíkrát verejné obstarávanie na poskytovateľa MAD s takými podmienkami, že predpokladaná hodnota zákazky nekorešpondovala s požiadavkami na kvalitu služby vo verejnom záujme.

“Výsledkom bolo, že sa do tendra neprihlásil žiaden záujemca. Následne začalo mesto rokovacie konanie a priamo oslovilo rôznych dopravcov, pričom svoje očakávania, pokiaľ išlo o rozsah a cenu služby, nezmenilo. Výsledok bol rovnaký – žiadny dopravca sa za nereálnych podmienok neprihlásil. Verejné obstarávanie bolo teda na jeseň 2019 zrušené,” uvádza Arriva.

Firma ďalej pripomína, že nová súťaž bola vypísaná až po takmer roku – v júli 2020.

“Za nových – oveľa realistickejších – podmienok podala Arriva do verejnej súťaže svoju ponuku. S poskytovaním služieb mestskej hromadnej dopravy v Trnave máme dlhoročné skúsenosti, sme zodpovední a vieme, čo je potrebné zabezpečiť na to, aby bola služba poskytovaná mestu a jeho obyvateľom a návštevníkom plynulá, na požadovanej úrovni i trvalo udržateľná. Všetky tieto parametre sme zohľadnili pri tvorbe zodpovednej cenovej ponuky. Okrem objednávateľom požadovaných investícií vo výške približne 8 miliónov eur, vrátane úplnej obnovy vozidlového parku, sme ohodnotili celkové náklady na zabezpečenie služby, ktorých nezanedbateľnou a mimoriadne dôležitou súčasťou sú aj mzdy našich kolegov a vodičov mestskej autobusovej dopravy,” pripomína dopravca.

„Arriva ponúkla spomedzi uchádzačov najvýhodnejšiu cenu,“ povedala Petra Helecz, riaditeľka pre obchod a komunikáciu spoločností Arriva na Slovensku.

Ilustračné foto

Podľa vyjadrenia hovorkyne mesta Trnava a vedúcej úseku komunikácie a marketingu Veroniky Majtánovej pre portál trnava-live.sk dôvodom, prečo v zrušenej súťaži nevybrali žiadneho z uchádzačov bolo, že neboli predložené viac ako dve ponuky.

“Do súťaže boli predložené dve ponuky. Je vyhlásená nová súťaž, informácie k nej sú verejne dostupné. Pokiaľ nebude súťaž ukončená a nepríde k výberu nového prevádzkovateľa, na základe platnej zmluvy bude MAD v Trnave zabezpečovať spoločnosť Arriva,” uviedla Majtánová.

Dopravca ďalej hovorí, že mesto Trnava mu ako uchádzačovi s najvýhodnejšou cenovou ponukou poslalo doplňujúce otázky. Arriva na ne do dvoch dní, teda v stanovenej lehote, odpovedala. Mesto Trnava následne súťaž bez vysvetlenia zrušilo, avšak zakrátko vypísalo novú súťaž s takmer identickými podmienkami. Piatu súťaž v poradí chce radnica uzavrieť tento rok pred Vianocami.

“Nad takýmto správaním nášho dlhoročného partnera vyjadrujeme poľutovanie, a zároveň znepokojnenie pokiaľ ide o transparentnosť a legitímnosť súťaže. Je o to zarážajúcejšie, že sme v riadnom výberovom konaní a v riadnom termíne predložili najvýhodnejšiu cenovú ponuku. Tým, že sme v nepochopiteľne zrušenej súťaži ‘vyložili karty na stôl’ a mesto a aj konkurencia poznajú našu cenovú ponuku, po tom, čo vypísalo novú súťaž s prakticky identickými podmienkami, je férovosť piatej súťaže ohrozená,” myslí si Arriva.

„Arriva má platnú zmluvu do konca tohto roka a tiež záujem nájsť také riešenie, aby cestujúci aj po 1. januára 2021 mali k dispozícii plnohodnotnú mestskú hromadnú dopravu a vedeli sa prepraviť do práce, školy či k lekárovi,“ dodala Petra Helecz, riaditeľka pre obchod a komunikáciu spoločností Arriva na Slovensku.

Pripomíname, že mesto Trnava hľadá prostredníctvom verejnej súťaže dopravcu, ktorý bude prevádzkovať Mestskú autobusovú dopravu na území mesta počas desiatich rokov.

Predpokladaná hodnota zákazky je 34,8 milióna eur s DPH (29 mil. eur bez DPH). Mesto Trnava plánuje uzatvoriť zmluvu s vybraným uchádzačom na obdobie od 1. apríla 2021 do 31. marca 2031.

Stanovisko mesta Trnava na vyjadrenie spoločnosti Arriva (8. 12. 2020):

Reakcia Mesta Trnava na tlačovú správu spoločnosti ARRIVA

Spoločnosť ARRIVA zaslala médiám tlačovú správu, ktorou sa pravdepodobne snaží vytvárať prostredníctvom médií tlak na verejného obstarávateľa – Mesto Trnavu práve v čase, keď prebieha verejná súťaž na dopravcu mestskej autobusovej dopravy a konanie pred Úradom pre verejné obstarávania. Takéto konanie považujeme za mimoriadne nevhodné a účelové. Uverejňujeme našu reakciu na danú správu.

Situácia ohľadom súťaží mesta na dopravcu mestskej autobusovej dopravy má dve roviny: zákonnú a emočnú.

Pokiaľ ide o zákonnú rovinu, Mesto Trnava sa v ostatných troch rokoch snaží v súlade s postupmi podľa zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní vysúťažiť dopravcu pre MAD na desať rokov. Súťaže však boli často skomplikované napríklad nepredložením ponuky alebo nesplnením podmienok zo strany uchádzačov v tomto segmente služieb. Také počínanie v konečnom dôsledku prinútilo Mesto Trnavu všetky doterajšie súťaže zrušiť. Ich zrušenie sa zakaždým uskutočnilo zákonným spôsobom.

Všetky doterajšie súťažné pokusy mesta sa preto museli skončiť priamym rokovacím konaním so spoločnosťou ARRIVA, ktorá v meste disponuje potrebnými kapacitami. V snahe zabrániť prerušeniu poskytovania služieb MAD obyvateľom mesta bola mestská samospráva zakaždým nútená uzatvoriť so spoločnosťou ARRIVA zmluvu na ďalšie krátke obdobie.

Podobné nekorektné počínanie uchádzačov pôsobiacich v tomto segmente služieb môžeme pozorovať nielen v našom meste. Ich „rukojemníkmi“ sa v ostatných rokoch stalo niekoľko väčších i menších samospráv, vrátane samosprávnych krajov.

Mesto Trnava nemá v úmysle takéto postupy tolerovať. Vytvorilo preto legitímne a transparentné súťažné prostredie pre všetkým dopravcov na trhu, ktorí majú úprimnú snahu predložiť svoju súťažnú ponuku, chcú poskytovať obyvateľom Trnavy svoje služby a nemýlia si verejné súťaže s rokovaním o zmluvných podmienkach.

Pokiaľ ide o emočné vnímanie tejto situácie, pravdepodobne ho môžeme spájať s tým, že v súčasnosti sa uskutočnilo alebo uskutočňuje viacero súťaží na dopravcu (napr. v Nitre, Liptovskom Mikuláši a pod.), a úspech či neúspech znáša každý dopravca odlišne.

Viacerí dopravcovia uvádzajú skreslené a zavádzajúce informácie týkajúce sa verejných súťaží. Patrí k nim napríklad aj tvrdenie, že mesto Trnava si stanovuje podmienky, ktoré tlačia dopravcov na vynaloženie investícií vo výške 8 miliónov eur.

Mesto Trnava ako verejný obstarávateľ nemalo v žiadnej zo súťaží požiadavku na konkrétnu výšku investície. Mesto malo len požiadavky na vek vozového parku a určitú úroveň vybavenia vozidiel, aby mali obyvatelia Trnavy k dispozícii kvalitné dopravné služby na úrovni 21. storočia. Argument spoločnosti ARRIVA, že predpokladaná hodnota zákazky nekorešpondovala s požiadavkami mesta na kvalitu služby, sa nezakladá na pravde, lebo Mesto Trnava hradí dodávateľovi ekonomicky oprávnené náklady, ktorými sú aj náklady na vozový park.

Súčasne môžeme predpokladať aj to, že každý záujemca o poskytovanie služieb v Trnave nemusí automaticky investovať do vozového parku. Na trhu už určite mnohí dopravcovia, ktorí poskytujú služby s moderným vozovým parkom, možno aj modernejším, než vyžaduje Mesto Trnava.

Uvedenú správu spoločnosti ARRIVA smerom k médiám a verejnosti považujeme za nekorektnú a namiesto podobne nemiestneho spôsobu komunikácie si dovoľujeme odporučiť sústrediť energiu na dodávanie kvalitných služieb pre svojich zákazníkov.

(Mesto Trnava)

Ulož ako PDF
Napísal 3. decembra 2020 17:03. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

14 komentárov pre “Spoločnosť Arriva: Sme znepokojení praktikami mesta Trnava pri verejnom obstarávaní na Mestskú autobusovú dopravu”

  1. 1
    capcarap says:

    capcarap
    capcarap
    capcarap

  2. 2
    handra says:

    Arriva vie, že si z 25 handrami môže vytrieť prd@l
    Aj si vytiera

  3. 3
    ABC says:

    Cena za 1 kilometer v mestách kde sa konali súťaže o prevádzkovateľa MHD sa pohybuje od 2,7 do 4,8 eura. Ariva v Trnave má akú cenu?

  4. 4
    ???? says:

    Načo je doprava, ktorá slúži na prevoz vzduchu v prázdnych autobusoch?

    • 4.1
      Tonko says:

      Preco by mala Trnava platit taketo autobusy? Aj tak sa tam vacsinou vozi teply vzduch, dedincania, lenivy studenti,.. vsetci ktori nechcu obsolvovat vyhliadkovu jazdu bez vykladu sprievodcu. Trnavcania vedia ze MHD TT k svojmu zivotu nepotrebuju!

  5. 5
    Will says:

    Potrebuje vobec Trnava MHD ? Ratajte so mnou 35 mlionov deleno 10 rokov rovna sa 3,5 miniona deleno 65 tisic obyvatelov rovna sa 53 eur rocne. To je suma ktoru by mohol dostat kazdy obavatel mesta na “dopravu” ….. dajme tomu na “kartu trnavcana”….hmm ? Alebo co tak za tie prachy zalozit vlastnú MHDTT s.r.o. ???
    Alebo .. (Kopúnek si z toho robil srandu) … ja to myslim vazne – založiť mestkskú Rikša TT s.r.o. ?

    • 5.1
      maxim says:

      Prečo sa platí MAD iba z daní Trnavčanov? Používajú ju aj pracujúci a študenti z okresu, či kraja, nemala by na MAD prispieť aj VUC-ka? Nemali by mať Trnavčania nižšie cestovné?

    • 5.2
      ABC says:

      A kto by ju riadil, nebodaj Nero alebo niekto z 25 LT. Neschopný pohrabať lístie popadané zo stromov. Tá karta Trnavčana by neskutočne sprehľadnila toky financií v neste. Rasťo Mráz to chcel spraviť myslím ešte v roku 2008, neprešlo to , mnohí nerozumeli možnostiam a požadovaná suma 10 miliónov sk. sa zdala vysoká cena. Tu sa treba povedať že Bošnák mal v malíčku rozpočet a vedenie mesta, preto sa zdala tá suma vysoká. Keď sa človek zamyslí a uvedomí si že na rozhadzovanie mu nechali 250 miliónov, je to do plaču a aj na smiech. Fuzákovi je 200 000 eur, čo je 6 miliónov sk. na kávičku v nedeľu na korze.

  6. 6
    Starý says:

    S nápadom zrušiť v Trnave MHD môže prísť
    iba cyklistický fanatik(nechcem sa vyjadriť)
    vulgárne). V tomto meste žijú aj iní obyvatelia
    nielen mladí a cyklistický blbci

    • 6.1
      Will says:

      Starý, to že niekto v TT nepotrebuje, ešte neznamená, že je ckyklistický fanatik…Vo svojom príspevku som chcel len povedať, že tých 50 éčiek ročne na obyvateľa TT, čo by sa ušetrili za MHD, by sa mohli využiť napríklad na tú kartu trnavčana, ktorou vy sa dajme tomu mohli ludia vozit aj inak ako MHD… PS myslis si ze som cyklistivky fanatik ked navrhujem napr. za tie prachy zalozit vlastny mestsky dopravny podnik ?

  7. 7
    soteking says:

    Ahoj autickari. Pokial vam Stare mesto a okolie sluzia ako lacne parkovisko za smiesny peniaz, tak mozete ohrnat nosom nad MHD. Centrum mesta si rozhodne zasluzi viac ako byt celodennym odkladiskom aut. Parkovanie v Starom mesto by pre nerezidentov malo byt spoplatnene hodinovou sadzbou, tak ako je to v modernych mestach kde davno pochopili, ze auta do centra nepatria. A zrazu bude ta MHD dobra.

    • 7.1
      ABC says:

      To čo píšeš je chorí nezmysel. Dajte úrady do jednej budovy vrátane MÚ a škôl preč z mesta a do centrálnej mestskej zóny nepríde ani chorí vrabec. Na parkoviskách parkujú len zamestnanci mesta a z dedín. Keď príde Trnavčan niečo vybavovať tak do hodiny je preč. Parkovací dom pri Jednote o ktorom sa 20 rokov hovorí pri správne nastavených podmienkach by už dávno stál, lenže to by mesto prišlo o 1 milión za parkovné, až by sa mohlo parkovať len v parkovacom dome.

  8. 8
    znepokojený says:

    Spoločnosť A. je znepokojená :):):):)
    To je myslené akože poKAKAná ???

    Prak-triky mesta pri kartelovom obstarávaní … :):):)
    …vyložili sme karty (lóve) na stôl :):):)
    …34,8 mil € je pre sedlákov z Trnavy brnkačka – to tí tupci zo svojích daní dajú a budú držať hubu a ešče budú aj lajkuvat
    … keď treba 25-ka zabere

Napíš komentár

reklama

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.