reklama

Besst má záujem kúpiť od mesta prenajaté objekty školy na Linčianskej za 500-tisíc eur

Za cenu 500 000 eur plánuje mesto Trnava predať objekty a pozemky v areáli bývalej základnej školy na Limbovej ulici. Tie dlhodobo využíva súkromná bilingválna škola Besst, ktorá prevádzkuje základnú a materskú školu a pripravuje zriadenie gymnázia.

O predaji majetku mesta má rozhodovať mestské zastupiteľstvo na svojom zasadnutí 28. marca 2017.

Predaj nehnuteľností na sídlisku Linčianska bude mesto riešiť priamym predajom ako prípad hodný osobitného zreteľa podľa zákona o majetku obcí.

Aby sa predaj uskutočnil, súhlas musí udeliť trojpätinová väčšina všetkých poslancov.



Prevádzkovateľ školy realizoval v minulosti rozsiahlu rekonštrukciu priestorov na vlastné náklady

Ilustračné foto: BESST

“Dôvod hodný osobitného zreteľa spočíva v skutočnosti, že Mesto Trnava predmetné nehnuteľnosti nevyužíva pre prevádzku škôl a školských zariadení vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, kupujúci užíva podstatnú časť nehnuteľnosti na základne zmluvy o nájme a so súhlasom mesta realizoval rozsiahle stavebné úpravy s cieľom modernizácie objektu a má záujem v budúcnosti využívať nehnuteľnosti na účely vzdelávania v súlade so Štátnym vzdelávacím programom, vydaným a zverejneným Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR,” zdôvodňuje trnavská samospráva.

O možnom predaji budov a areálu súkromnej škole Besst sa hovorilo už v minulosti.

Škola realizuje pravidelne rozsiahle rekonštrukcie na mestských objektoch, časť z investičných nákladov sa škole odpočítava z výšky nájomného.

Súčasťou predaja za navrhovanú sumu 500-tisíc eur sú budova školy, objekt telocvične a vnútroareálové pozemky.

Ulož ako PDF
Napísal 9. marca 2017 7:33. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

100 komentárov pre “Besst má záujem kúpiť od mesta prenajaté objekty školy na Linčianskej za 500-tisíc eur”

  1. 1
    Michal Klembara says:

    Mesto by sa mohlo inšpirovať tým, ako vyzerá táto škola a postupne zainvestovať do svojich. Kvalitné prostredie urobí veľa, aj pre učiteľov, aj pre žiakov.

    • 1.1
      Jozo says:

      Súhlas.. ta škola je pekná a taktiež ze kvalitné prostredie robí veľa.
      Treba si však uvedomiť s akým rozpočtom škola robí a s akým rozpočtom robia mestské školy…porovnávame neporovatelne
      .
      Normativny prispevok od štátu je cca 1100€ na žiaka +- rovnaký pre všetky školy. Besst ma prispevok od statu cca 260.000€ a potom v rámci školného získa jen zo ZŠ cca 3600€ na žiaka … cca 900.000€. …a to je čisto ZŠ , treba prirátať MŠ a gymnázium. …robia s cca 4x väčším rozpočtom ako mestské školy a z toho sa už dá hravo investovať do kvality vzdelávania ( platy učiteľov, pomôcky, vybavenie školy…) ako aj do rekonštrukcie budovy.
      Pokiaľ by sa mali aj mestské školy dostať do podobného štandardu…môžme .vyčleniť z rozpočtu pre každú priemerne 1.000.000€ ročne….X 9 škôl…to je pekných 9mil.€….a potom netreba zabúdať aj na MŠ….dalších 5-10 mil ….čo je vzhľadom na rozpočet mesta čistá utopia.

      • 1.1.1
        Michal Klembara says:

        Iste, nedá sa to naraz, ale postupne sa môže zainvestovať. Nemusí to byť rovno milión na školu, aj polovičná suma by v interiéroch urobila dosť. Možno dokonca menej, neviem. Je to o určení priorít.

        Nedávno som sa bol pozrieť na ZUŠ na Mozartovej ulici a aj keď je samotná budova vizuálne v hroznom stave, exteriér aj interiér, samotné triedy majú veľmi pekne urobené.

        A zrejme ich to nestálo až tak veľa peňazí.

  2. 2
    Žiak says:

    Predáva sa to aj s pozemkami?

  3. 3
    Tomas says:

    predava sa cely areal cca 17 tis. m2 – budova skoly ma 3 800m2 a telocvicne 800m2

    • 3.1
      Žiak says:

      Čiže 29.-€/m2 za pozemky, keď budovy nerátam?

      • 3.1.1
        Žiak says:

        Alebo budovy za 500000.-€ a pozemky zadarmo?
        Dobrá cena.
        Aj ja by som to kúpil.
        Dúfajme, že pravidlá predaja budú také, že o 5 rokov tam nebude stáť bytový dom “Limba”.

        • 3.1.1.1
          Žiak says:

          Nemali by pozemky byť za trhovú cenu?

          • 3.1.1.1.1
            dochodca says:

            100×150 metrov pozemkov v areali skoly, aka trhova cena, co tam mozes postavit? Pieskovisko, ihrisko, max dalsiu skolsku budovu – nove triedy a parkovisko pre rodicov a ucitelov.
            Snad si nemyslis ze by tam chceli stavat vyrobnu halu alebo bytovku? Za prve im to neumoznuje uzemny plan a keby aj take nieco chceli, co je totalna blbost tak to v zivote neprejde na meste a uradoch. Trochu logiky prosim.

            • 3.1.1.1.1.1
              Žiak says:

              Píše sa tu o 17000 m2, z toho som vychádzal. Prečo sa nevyjadrite k tej výmere?

            • 3.1.1.1.1.2
              Žiak says:

              Logika by bola v tom, že pokiaľ tam bude škola, budú mať výhodný nájom. Napr. 1.-€ na rok. Keď škola v budúcnosti skončí, pozemky budú opäť mestské. Každý začiatok má aj svoj koniec. Ani školy nie sú naveky. Za posledných 20 rokov to v tejto sfére v Trnave bolo dosť pestré.
              Aj večná Rímska ríša už dávno neexistuje.

            • 3.1.1.1.1.3
              adam says:

              Na mese už aj iné , väčšie sprostosti prešli.

        • 3.1.1.2
          Richard says:

          20 rokov tam musia prevádzkovať školu. Školu, do ktorej budú chodiť deti aj z Trnavy.

          • 3.1.1.2.1
            J. says:

            A popritom tam samozrejme počas tých 20 rokov môžu postaviť aj 2-3 bytové domy. Dispozícia pozemku to umožňuje.

            A som zvedavý, ako zaručia, že za tri roky škola neskrachuje a pozemok nepredá správca konkurznej podstaty niekomu, kto to ľahko zmení na stavebné pozemky. To fakticky zaručiť ani nejde.

            • 3.1.1.2.1.1
              podnikatel 2 says:

              Ide to zaručiť veľmi jednoducho. Mesto musí dať na to súhlas aby tam boli stavebné pozemky.

              A druhá, ešte väčšia istota je cena. 29 eur/m2 je na stavanie veľmi vysoká cena.Kto troška podniká v stavebníctve, je mu jasné, že ekonomicky je to nezmysel. Doteraz investované tam má Besst 1.000.000 eur. Ak tam chce niekto stavať, musí zbúrať postavené, čiže zahodiť investíciu. Zrazu sme už na cene 87 eur/m2. K tomu treba prirátať náklady na búranie, úplne minimálny odhad 250.000 eur. Už sme na 104 eur/m2. Siete zase minimalistický odhad 20eur/m2. Cena na začatie výstavby 124 eur/m2 bez DPH. S DPH je to 148 eur/m2. Kto chce ísť do takéhoto biznisu?

              A to nehovorím o tom, že treba vyhodiť 500 detí ktoré tam chodia…

              ČIŽE EKONOMICKY JE TAM NEMOŽNÉ STAVAŤ

              • 3.1.1.2.1.1.1
                Felix says:

                Napriek tomu kúpa týchto nehnuteľností za 500 000.- je ako výhra jackpotu.
                Reči o nevýhodnosti sa dajú vygenerovať všelijaké, podľa typu zadania úlohy.
                Za tú sumu to kúpi hocikto. Len to dajte do ponuky. Potom sa uvidí.

                • 3.1.1.2.1.1.1.1
                  učiteľ says:

                  Hocikto aj s podmienkou 20 rokov prevádzkovat skolu? Besst ma povinnost tam 20 rokov prevadzkovat skolu.

    • 3.2
      Jozo says:

      Ta cena je velmi nízká , bol na to robený znalecký posudok?

      A pokiaľ sa predáva celý areál …tak to nechápem- mesto ho malo v plánu obnoviť ( športové ihriska) …a teraz to ” da” súkromnej škole.? Na lincianskej nie je žiadne vybavenie pre obyvateľov (športový areál, park, väčšie ihrisko pre deti…), preto by mal areál školy zostať mestský a prístupný verejnosti.

      • 3.2.1
        pracujuci says:

        Na mozemku kde je ateltická dráha idem mesto robit projekt spadoveho ihriska. Takze to sa urcite nepredava.. To si mesto nechava a ide ho zrekonstruovat.

  4. 4
    Peter says:

    Pozeram clanok co je o testovani 9. Besst dosiahol najlepsie vysledky v kraji z oboch predmetov. Celkovo 5. na Slovensku. Pekny vysledok. Podla mna je spravne podporit takyto uspesny projekt.

    • 4.1
      viktor says:

      Podporiť áno, ale keby sa to odrazilo aj na cene školného, aby to bolo dostupné pre viac detí z mesta, keď už na to majú ísť mestské zdroje (v podobe lacnejšieho pozemku)…

      • 4.1.1
        Peter says:

        Viem, ze skola ponuka 20 stipendii pre talentovane deti, ktore vyberie mesto. Budu tak moct zdarma studovat.

        • 4.1.1.1
          Žiak says:

          Štipendiá by mala dávať škola. Dať ich mestu a tam niekto aby o tom rozhodoval … tak toto som netušil.
          Na niekoho to môže pôsobiť nie práve najčistejšie. Mohol by tu potenciálne vzniknúť korupčný priestor. No a toto je zase niečo, čoho by sme mali vyvarovať. Dúfam, že na “meste” na takýto medový motúz nenaletia.
          Ozaj, čo bolo podkladom k takejto inšpirácii, čiže štipendiá ponúknuť mestu? Myslím, v ktorej škole to tak už funguje?

        • 4.1.1.2
          J. says:

          Pozemok sa predáva tak cca 1,8-2 mil € pod cenu. Keď zoberieme ich trhové školné, ktoré je priemerne cca 3.000,- € na žiaka ročne, tak to vychádza na ročné školné pre 600-700 žiakov, pri ich trhových cenách školného. Každý ekonomicky fundovaný podnikateľ by samozrejme vyjednal zľavu (množstevné zľavy v cenníku majú 50%), takže som, za, aby to mesto predalo za 500,000,- €, ale s tým, že na oplátku tam bude môcť študovať cca 1200-1400 žiakov zadarmo vybratých v regulérnom štipendijnom programe. To je tak 60-70 ročne po dobu 20 rokov…

  5. 5
    Len toľko says:

    Ako fungujú, je hodné pochvaly. Lenže to nie je dôvod na v podstate rozdávanie mestského majetku súkromnikovi. Skutočná cena je možno štvor alebo päťnasobná.

    • 5.1
      pracujuci says:

      Tak mozno je cena vyssia, ale keby v tej skole neboli, tak budova je prazdna a chatra. Tak ju zveladuju aspon oni a predsa len tam chodia deti, ktore by inak chodili do inych statnych skol a skolok.

      • 5.1.1
        Len toľko says:

        Veď to je úplne v poriadku. Zmluva na dlhodobý prenájom napríklad za 1.-€ ročne je tiež vynikajúca podpora, nie? A prevádzkovateľa školy v podstate núti, aby tam skutočne bola škola.

  6. 6
    J. says:

    Ak to schvália, ide o krok vedľa.

    Ide o súkromnú školu. Predajom nehnuteľností pod cenu sa tak nedotuje vzdelávanie, ale zisk ponikateľov, ktorým škola patrí. Je to síce trochu zamotanejšie, ale ide o tunel. Nerozumiem, prečo to nestačí mestu prenajímať, ale chce to predávať.

    Ak má prísť k predaju, tak ok, ale za trhovú cenu. Z príjmu z predaja sa potom môžu zadotovať zostávajúce školy, do ktorých chodia deti, ktorých rodičia nemajú na zaplatenie takejto súkromnej školy.

    Alebo nech je predaj povedzme za tých 500.000,- €, nech sa vyčísli rozdiel medzi trhovou cenou a touto cenou (nech je trhová povedzme 2 mil. sk) a za zvyšnú sumu (1.500.000,- €) nech škola poskytne s výraznou zľavou (nie 3600,- € ale povedzme za polovicu) mestu možnosť dosadiť do školy oveľa vyšší počet miest žiakov…

    • 6.1
      Richard says:

      Ak by mesto prevádzkovalo túto školu, ročne musí do nej investovať 100.000 eur. (to je ročný priemer investícii do každej mestskej školy) Čiže prevádzkovaním jednej základnej školy súkromným zriaďovateľom mesto ročne ušetrí túto sumu a môže ju použiť na iné školy. Je to plnohodnotná škola so 450 žiakmi.

      • 6.1.1
        Len toľko says:

        Takže všetky školy súkromnikom. Koľko ušetrí mesto?

        • 6.1.1.1
          Peter says:

          Je zle mat v meste skolu, ktora patri medzi top slovenske skoly?
          To ze sukromnik zobral na seba financovanie jednej skoly je podla mna chvalyhodne. Kolki z nas by investovali peniaze do cudzieho majetku? Ja som rad, ze tu takato skola je a moje dieta, ked dosiahne skolopovinny vek, tam urcite dam.

          • 6.1.1.1.1
            yxs says:

            To je práve dobré, že tu taká škola je.
            Prenajatie školy za 1.- euro/rok je pre tú školu však lepšia verzia, ako zaplatiť 500000.- eur, nie?
            Ale keď si to chcú kúpiť, nech zaplatia plnú cenu.

            Kedy mne, dobrému občanovi, ktorí platí dane, predajú pozemok za 29.- eur/m2 a k tomu stavbu zadarmo?

            Rozdiel do trhovej ceny je cca 2 milióny eur. To je podstata.

          • 6.1.1.1.2
            Jozo says:

            …je to podnikanie ako každé iné. V porovnaní s mestskými školami majú rozpočet cca 4x väčší, na poskytovanie služieb ktoré zabezpečujú mestske školy iba z príspevku štátu. To nie je charitatívna organizácia kde to súkromník financuje zo svojho ale náklady sa platia z príspevku štátu + školné.

            Mesto by malo účelne a zodpovedne nakladať so svojím majetkom a nepredávať ho pod cenou, nepronajímať všetko za 1€.
            Pokiaľ predať tak za normálnu trznu cenu cez verejnú aukciu .

            • 6.1.1.1.2.1
              Larab says:

              To, že prevádzkuje školu súkromník, ešte neznamená, že ide o podnikanie. Neviem, ako konkrétne v tomto prípade, ale väčšinou na Slovensku sú súkromné školy organizované ako neziskové organizácie. O podnikaní a zarábaní teda nemôže byť ani reč.

        • 6.1.1.2
          Jana says:

          Tazko najst dalsich nadsencov, ktori su ochotni investovat do skolstva. Ak ale dakych poznate, dvere su vraj otvorene. Je tam 5 spolocnikov a pokial viem, kto ma zaujem moze vstupit.

        • 6.1.1.3
          Bianka says:

          Len toľko, troška sa poobzeraj po svete – štáty severnej Európy – takmer všetko štátne školy na veľmi vysokej úrovni, či sa to týka prostredia, kvality vzdelávacích programov, dôstojného ohodnotenia učiteľov. Prečo? USA – síce štátne školy, ale úroveň závisí od lokality – teda od miestnych daní. Doma (viď Slovensko) – málo peňazí na všetko. Prečo? To je popis, nie kritika. Ak chcem viac, dám viac. Pre svoje dieťa. A viac ostane pre ostatné deti. Ako ty osobne pomôžeš v tejto veci? Ku skvalitneniu školstva? Mútiť vodu vieme všetci. Ale len zopár z nás nájde odvahu niečo robiť. Lebo je to čas, energia, vlastné investície a vysoká miera rizika. Toto investujú majitelia školy. Čo si dal tomuto mestu ty? Čo si dal deťom tohto mesta? Mne neodpovedaj odpovedz si sám.

          • 6.1.1.3.1
            Len toľko says:

            A ty sa zamyslí, prečo by niekto mal dostať toto všetko za zlomok ceny. Prečo mu nestačí dlhodobý prenájom. Nemusíš mi odpovedať. Odpovedzte si sama pre seba.
            Nadšencov je všade veľa a nikto im nič nedáva.
            Lacný nájom a dlhodobý je zlou verziou?

            • 6.1.1.3.1.1
              dochodca says:

              No podla mna je najvacsi problem v tom ze ked chces investovat nikto ti neposkytne peniaze (uver, fondy a pod) na investovanie do cudzieho majetku. Ked si v prenajme mozes zveladovat len velmi obmedzene a vzdy po zdlhavej dohode s vlastnikom.

              • 6.1.1.3.1.1.1
                Len toľko says:

                Pozemky sú mestské. Čo zostane po nás v tomto meste našim potomkom, keď všetko rozdáme súkromnikom? Majú síce dobrý úmysel, ale nič nie je večné. Ani školy.
                Veľa príspevkov je tu zameraných vyslovene citovo. Citové riešenie problematiky správy mestského majetku však nie je prípustné. Pohľad na túto problematiku musí byť realistický.
                Mestský majetok musí slúžiť všetkým obyvateľom. Takže keď sa ide odpredať, tak bez citov, za skutočnú cenu. Z financií za predaj sa mesto môže ďalej zveľaďovať.
                Pokiaľ si pamätám, tak už pri predaji pozemkov pod aquapark bolo povedané, že ďalšie odpredaje mestského majetku budú za reálne ceny, preto sa to zdržiavalo. Veľmi nepekným príkladom je aj prevod pozemkov pre Cityarenu, kde najviac “kričia” pozemky oproti VUB.
                Takže bez učiteľsko – rodičovských citov aj v tomto prípade.

                • 6.1.1.3.1.1.1.1
                  Jarmila says:

                  Táto škola v minulosti už štátna bola.Nie som ani rodič, ani učiteľ.Bývam na Linčianskej a chodím roky okolo. Viem porovnať,ako to vyzeralo predtým a ako teraz. Škola v minulosti mimo vyučovania neslúžila nikdy občanom, práve naopak, po zotmení mal človek strach okolo prejsť. Teraz je tam kľud. Radšej súkromný udržiavaný pozemok, ktorý je využívaný na svoje účely, ako mestský, teda aj môj, ktorý chátra a leží ladom.

      • 6.1.2
        Michaela says:

        Bola som sa tam pozriet a fandim im. Kiez by aj statne skoly mali take vysledky!

  7. 7
    Jana says:

    Ved platia. 29 euro ze m2 na lincianskej kde stoji stara skola do ktorej treba investovat miliony? To je cena az az. Tu sa nebavime o pozemkoch pre developera. To su pozemky na ktorych stoji skola a ihriska. Ak niekto prevadzkoval podobny “biznis” vie o com hovorim. Som rad, ze konecne tato cast lincianskej vyzera normalne a nepredavaju sa tam drogy ako kedysi. Konecne sa o to niekto zodpovedne stara a aj tak to vyzera :)
    Dakujem

    • 7.1
      J. says:

      Ja s tým ako mám skúsenosti. Na vymeranom pozemku sa s ľahkosťou dajú postaviť 2-3 bytové domy.

    • 7.2
      J. says:

      Na vymeranom pozemku sa s ľahkosťou dajú postaviť 2-3 bytové domy.

      • 7.2.1
        podnikatel 2 says:

        1. Tie domy sa dajú postaviť len so súhlasom mesta.
        2. Územný plán je ďalší “detail” ktorý to neumožňuje.
        3. 450 detí navštevujúcich danú školu ďalší detail.
        4. Ekonomická nerealizovateľnosť to celé uzatvára.

        Keď to celé zoberiem triezvym a reálnym pohľadom, nie je žiadna možnosť na výstavbu.

        • 7.2.1.1
          J. says:

          1. Platí zásadam, že vždy všetko ide, keď sa chce,
          2. Viem si predstaviť už na základe platného územného plánu tam postaviť internát, a postupne ho prekvalifikovať na byty alebo pristaviť ku škole kancelársku budovu, územný plán tomu nebráni, (mimochodom táto tzv. salámová metóda je im dobre známa, nedávno to skúšali kúpiť za 200 tis., keď im to nevyšlo, teraz skúšajú za 500 tis. – energia kúpiť výhodne nehnuteľnosti ich prezrádza, btw. načo by boli niekomu, kto chce prevádzkovať školu nehnuteľnosti, keď má nájom za babku)
          3. škola sa dá zrušiť zo dňa na deň – (napríklad bankrot) – prečo škôlku, školu a gymnázium prevádzkujú tri rôzne subjekty a pozemky má nadobudnúť 4. subjekt – spoločnosť s ručením obmedzeným?
          4. Argument o ekonomickej nerealizovateľnosti Vás usvedčuje z toho, že nerozmýšľate nezávisle, ale s daným projektom máte niečo spoločné, mám skúsenosti s viacerými realitnými projektami, toto je “ryža” o akej sa každému iba sníva.

          Mimochodom nečestné úmysly predmetnej spoločnosti sú tu dosť zrejmé: Okrem rozdelenia na štyri subjekty, keď nadobúdateľ nehnuteľností nie je prevádzkovateľom ani jednej školy, ale obyčajná obchodná spoločnosť, je to zjavne silný trolling na tomto fóre za účelom ovplyvnenia verejnej mienky (a spriaznenosť niektorých nickov)

  8. 8
    Anka says:

    Aj podľa mna je to dobrá vec. Prevádzkovanie tejto skoly mestu len pomôže, ved ked na to mesto nemá…. ved im pomáha postarať sa o školopovinné deti. Prave ze by takých podporovateľov a investorov do školstva mohlo byt viac.

  9. 9
    Bez emócií says:

    Výsledky školy sú jedna vec. Pekné.

    Len nie je jasná potreba odkúpenia nehnuteľností za zlomok ceny. Nepostačuje prenájom?

  10. 10
    Ucitel says:

    Investovali by ste do cudzieho majetku 1.000.000 eur?
    A to je investicia doteraz. Dalsia investicia caka majitelov do zateplenia budoby – momentalne je zateplena len cast budovy zpredu. Kompletna rekonstrukcia strechy. Rekonstrukcia kurenia. Jedalen, telocvicna. Viacere su v havarijnom stave. Odhadujem dalsi milion. A stale investivat do cudzieho majetku? Len na zaklade najomnej zmluvy? Pochybujem, ze by sa niekto nasiel kto chce taketo peniaze investovat do cudzieho majetku. A moznosti ziskania potrebnych financii na riesenie doslova havarijneho stavu budovy a dalsich investicii do cudzej budovy su znacne obmedzene.

    Ak by besst prisiel pred deviatimi rokmi, ked bol areal i budova nevyuzivany a ponukol by, ze tam spravi velmi kvalitnu skolu a investoval do nej dva miliony eur – myslim ze by to mesto s radostou prijalo a odpredalo i za euro. Nezabudajte, ze stale tam je a bude skola. Kvalitna skola. Ci sa chceme vratit pred rok 89 a mat vsetko len statne? Mesto ma najvacsie vydavky z rozpoctu na skolstvo. Ak sa najde daka skupinka ludi, ktora je ochotna sa podielat na tychto vydavkoch, nechceme ich podporit? Podla mna to nie je spravne. Mali by sme byt radi, ze sa niekto nasiel, kto do skolstva investuje a podporit ho.

    • 10.1
      Viliam says:

      Budovy majú svoju cenu. Pozemky tiež. Keď sa investuje do budovy, neznamená to, že sa investuje do pozemky. Úplne bude OK, keď sa budovy odpredajú za zostatkovú cenu alebo aj za 1.- €. Ale 17000 m2 má svoju vlastnú hodnotu. A tá by sa pri predaji mala zohľadniť v plnej výške.
      Pri dlhodobej stratégii fungovania je možnosť to prenajať, aj dlhodobo, napr. na 99 rokov sumárne za 500000. A to je tak dlhý čas, že investovať sa môže úplne v pohode.

    • 10.2
      city says:

      tie investície neboli náhodou zľavou na nájomnom ?

  11. 11
    Bianka says:

    Píšem ako mama, ktorej dieťa navštevuje tuto školu.Naše posledné dieťa nie je biologicky naše. Je tmavšie a v našom okolí mu to už pár “dobrákov” dalo pocítiť. Do tejto školy chodia deti rôznych národnosti a rás, ktorých rodičia žijú a pracujú v našom meste. Aj preto “inakosť” vo výzore v tejto škole nie je predmetom šikany. Tá je tam posudzovaná veľmi prísne. Deti majú uniformy. Skrátka :” Ukáž čo je v tebe, pracuj a snaž sa. My ti vytvoríme to najlepšie prostredie.” Vidím, čo všetko sa tam pre deti robí. Preto sa budem len tešiť, keď majitelia získajú tuto školu a budú môcť investovať ešte viac, aby mal náš drobček šancu…

  12. 12
    Podnikateľ says:

    Bez nadšencov to nejde nikde. Toto nie je argument.
    Tejto škole držím palce. Život sa však nemazná so žiadnym podnikateľom. Aj oni musia vyhodnotiť svoje podnikateľské riziká a znášať ich. Tento odpredaj pri uvedenej sume je ako jackpot v lotérii.

    • 12.1
      učiteľ says:

      Podnikanie v školstve je možné robiť v Bratislave. Kde je školné oveľa vyššie. V Besste je skupinka nadšencov, ktorí financujú školu hlavne z dôvodov, že im tam chodia aj ich deti. Všetci podnikajú v iných oblastiach a školu dotujú. Popri kúpnej cene 500.000 musia zohnať ďalší kapitál na nevyhnutné rekonštrukcie, ktoré si budova v zlom technickom stave nevyhnutne vyžaduje. Či úver, či investor, v oboch prípadoch bez odkúpenia ťažko zohnať financie na ďalšie fungovanie a rozvoj.

      • 12.1.1
        J. says:

        V roku 2015 vykázali zisk viac ako 208.000,- €. O nadšencov môže ísť, o filantropiu či dobročinnosť tu však zjavne nejde ani len náhodou.

        • 12.1.1.1
          učiteľ says:

          J, zabudli ste povedat vysledky hospodarenia za roky predtým. Od roku 2009 po rok 2014 vykazal Besst stratu vo vyske -682.000 eur. Plus dalsie státisíce investicne výdavky.

  13. 13
    Palo says:

    Som rad, ze v rodnom meste stale ostali ludia ochotni investovat svoje peniaze a cas. Skolu som mal moznost navstivit a davam klobuk dole pred tym, co tam vybudovali. Myslim, ze je to skvely krok, len to urychli dalsi rozkvet stvrte, ktorej som sa ako decko vyhybal.

    • 13.1
      J. says:

      Však investícia je to dobrá, zisk za rok 2015 mali vo výške 208.000,- €. Nezávidím. Prajem im to. Ale aby sa vedelo, že nejde o žiadnu filantropiu…

      • 13.1.1
        J. says:

        Však investícia je to dobrá, zisk za rok 2015 mali vo výške 208.000,- €. Nezávidím. Prajem im to. Ale aby sa vedelo, že nejde o žiadnu filantropiu.

      • 13.1.2
        Július says:

        Pozreli ste sa aj na výdaje?

        • 13.1.2.1
          J. says:

          Áno, preto píšem údaj o zisku zisk. Tržby mali až 507 tisíc €. 208.000,- € je zisk, t.j. rozdiel medzi príjmami a výdavkami. Stačí pozrieť na finstat alebo podobný portál. Vyzerá to tak, že navonok sa tvária, že prevádzkujú neziskovky (lebo MŠ, ZŠ a gymnázium sú z fomálneho hľadiska neziskovky) a cez túto eseročku vylievajú zisk…

          • 13.1.2.1.1
            učiteľ says:

            J, zabudli ste povedat vysledky hospodarenia za roky predtým. Od roku 2009 po rok 2014 vykazal Besst stratu vo vyske -682.000 eur. Plus dalsie státisíce investicne výdavky.

            • 13.1.2.1.1.1
              J. says:

              Na začiaku podnikania sa samozrejme investujú peniaze a často je podnikateľ v strate. Nevidím do účtovníctva a neviem, či tam nie sú umelo robené nejaké machinácie alebo niečo podobné. Ale len z letmého pohľadu je zrejmé, ak za jediný rok dokázali vyprodukovať zisk 208 tisíc. Nevidím dôvod, prečo by im do budúcnosti mali stúpať náklady a prečo by aj budúce roky nemali dosahovať takýto zisk. Investícia je to veľmi rentabilná a skoro návratná. A navyše veľmi stabilná.

              Ale podstata je iná. Nech tam dosahujú zisk, stratu. Je to klasické podnikateľské riziko tých, čo tam investovali. Chrapúnstvo však je, ak im má v tom pomôcť mesto predajom nehnuteľností hlboko pod cenu.

  14. 14
    Trnavacka says:

    Mne len vrta v hlave ZS Mozartova, schatrana budova byvalej skoly. Preco je schatrana? Nikto o nu nema zaujem. A kazdym rokom je to horsie a horsie. Za chvilu z nej budu skryse pre bezdomovcov…
    Presne toto sa mohlo stat so ZS Limbovou, ked ju zatvorili. Avsak o tuto sa stara Besst a rozvija ju. Nerozumiem preco tolke ohlasy.
    Preco sa nezaoberate napriklad ZS Mozartovou? Preco tu nechce nikto odkupit? No kto by uz chcel investovat do znicenej skoly, ze? Skola Besst je fungujuci projekt, nerozumiem teda o co niektorym ide…Aj ZS Mozartovu nech niekto odkupi a investuje, aj za euro, pokial je to pre dobro veci!

    • 14.1
      J. says:

      A práve preto, že ostatné školy chátrajú, treba Limbovú predať, za čo najvyššiu (trhovú) cenu, aby boli peniaze pre zvyšné školy. Keď by sa Limbová predala výhodne, zostane na školy, ktorých zriaďovateľom je mesto (je ich 9), cca 200.000,- € viac v priemere na každú.

      Keď sa Limbová predá za uvedenú smiešnu cenu (500.000,- €), súkromná škola bude majiteľom produkovať nádherný zisk, možno bude ešte lepšia a vybavenejšie. Ale žiaci, ktorých rodičia nemajú na vysoké školné, budú musieť chodiť do škôl, ktorých kvalitu sa kvôli nedostatku financií nebude dariť zlepšovať.

      Čo je spravodlivejšie, prispievať z majetku mesta hŕstke vyvolených detí, ktorí majú na zaplatenie vysokého školného alebo prispievať tým ďeťom, ktoré nie sú takto zvýhodnené?

      Btw. Neviem o tom, že by Mozartova bola na predaj (ale môžem sa mýliť). Pokiaľ viem, je tam ZUŚ-ka.

    • 14.2
      Bobo says:

      Pozemok má svoju cenu.
      Pozri aké “búdy” sa predávajú na realitných portáloch a aké sú ceny. Pozemky majú svoju cenu a tá je tam zarátaná.
      Tu niekto čiastočne zmodernizuje budovu pre svoju potrebu so zľavou na nájme a potom to všetko aj s pozemkom chce kúpiť za smiešnu cenu. Len ten pozemok má cenu 2 milióny.
      Po skúsenostiach s niektorými minulými predajmi mestského majetku si už nič nepredstavujem …

  15. 15
    Koriander says:

    Škoda, že keď je o školu nepostarané a budova chátra, nikto sa nesťažuje, nepríde neinvestuje. Ale keď robia ľudia/rodičia/podnikatelia v jednej osobe (každý z nich v škole má minimálne dve deti) dobrú vec a investujú zo svojich peňazí do vzdelávania ďalšej generácie, odrazu sa každý sťažuje a dáva rozumy…

  16. 16
    Šalvia lekárska says:

    Nerozumiem diskusii o cene pozemkov. Poslanci by mali pamätať na to, že v lokalite má v krátkom čase pribudnúť 250 nových bytov, ktoré budú svojou polohou a cenou určené skôr pre mladé rodiny. Mesto bude v tejto časti súrne potrebovať školské kapacity, ktoré by mohli pribudnúť napríklad prístavbou k tejto škole…

    • 16.1
      Realitný says:

      Nerozumiem cene pozemkov?
      Prichádzaš z krajiny kde sú pozemky zadarmo?

      Takže:
      V Trnave sa pozemky predávajú. Pre teba to je asi novinka.
      Odporúčam nápoj zo šalvie lekárskej a pobyt na čerstvom vzduchu.

      • 16.1.1
        Šalvia lekárska says:

        No to je tá tragédia, že sa predávajú. A za päť – desať rokov budú poslanci strašne rozhodovať, čo s deťmi, pre ktoré nie je miesto v škole na Linčianskej.

        • 16.1.1.1
          Realitný says:

          Nespravil si si silný ten nápoj zo šalvie?

          • 16.1.1.1.1
            Šalvia lekárska says:

            Vôbec nie. Tých bytov tam dokonca nepribudne 250 (MIKO), ale stavebné povolenie na prestavbu na byty je aj v prípade bývalého hotela Trnavan. Kde budú chodiť všetky tie deti do školy?

            • 16.1.1.1.1.1
              J. says:

              No do tejto súkromnej školy chodiť nebudú, lebo ich rodičia nebudú mať popri vysokých hypotékach na platenie vysokého školného.

    • 16.2
      Riziko says:

      Keďže sa tam chystá taká veľká výstavba, poslanci by mali pamätať na povinnosti samosprávy ohľadne zabezpečenia školskej dochádzky. Povinnosť je prenesená na samosprávu, nie na súkromnika.
      Súkromnik sa vždy správa trhovo.

      • 16.2.1
        učiteľ says:

        Sukromnik prevadzkuje skolu so 450 detmi. Chodia tam trnavske deti. Kazdy rok, co uvedenu skolu prevadzkuje sukromnik, setri tym mestu 100.000 eur a tieto moze mesto pouzit na ostatne skoly. Jednoducha matematika.

        • 16.2.1.1
          ab says:

          Keď by sme uvažovali, že za každú ďalšiu školu, ktorú dá mesto súkromníkovi ušetrí 100000.- eur, potom pri Vašej úvahe by bolo matematicky správne dať všetky školy súkromníkom. Keď sa potom všetci zbalia aj so svojimi fidlátkami, ako sa zabezpečí školská dochádzka?
          Povinnosť zabezpečiť školskú prevádzku zostane stále mestu. Čo potom?

          Tiež jednoduchá úvaha a bez matematiky.

          • 16.2.1.1.1
            učiteľ says:

            Hovoríme o skole so 450 detmi. Plnohodnotnej, kvalitnej, plnej skole.

            Ak niekto prevezme z povinnosti mesta na seba daku cast a mesto na tom realne setri financie, neviem preco by to nemal byt prinos pre mesto.

            A vsetky skoly dat súkromníkom je nerealne, nakolko nie je dost deti, ktore by do tych skol chodili. Samozrejme, kazdou dalsou sukromnou skolou by v rozpocte mesta zostavalo viac a viac financii na existujuce mestske skoly.

            • 16.2.1.1.1.1
              G says:

              Súkromnikovi sa odkiaľ zjavia peniaze na prevádzku školy? Majitelia ich tam z lásky k škole dajú?
              Alebo ich vyberú od žiakov. Takže hovoríš o školách pre solventných. Čiže zavádzaš.

            • 16.2.1.1.1.2
              Učiteľka says:

              Názor že mesto ušetrí peniaze , keď budú deti chodiť na súkromné školy je viac ako zavádzajúci.

              Všetky školy ( mestské, súkromné) dostávajú od štátu rovnaky normativny prispevok na žiaka v priemernej výške okolo 1100€/rok. Tieto peniaze idú na prevádzkové náklady (platy, energie, učebné pomôcky, drobné opravy) , väčšie investície a opravy sú u mestských škôl hradené z rozpočtu mesta.
              Pokiaľ sa zmensi pocet žiakov v škole, zmenší sa aj množstvo financií ktoré škola od štátu dostane.

              Priklad- mestska škola s cca 350 žiakmi( 2 triedy s 18-20 žiakmi v triede, 9 ročníkov) dostane na rok od štátu 385.000€ z čoho platí svoju prevádzku. Zo školy odíde 45 žiakov ( priemerne 5 z každého ročníka) …a škola príde o 49.500€/rok (cca 13%)príjmov. Náklady na prevádzku ale zostávajú rovnaké ( platy , energie, …)…a bude ťažké hľadať úsporné opatrenia, ako napr. zlúčenie tried a tým úsporu v znížení počtu učiteľov. V zlucenej triede by zostalo v priemerne 30-35 žiakov, čo fungovalo za sociku, no teraz by sa rodičia bránili, minimálne na prvom stupni. Rovnako by mohlo dôjsť aj k zlúčeniu s inou základnou školou, aby sa optimalizovali náklady…

              Školy si sú vzájomne medzi sebou konkurenciou (nielen so súkromnými ale aj mestskými školami) vzhľadom na systém financovania škôl štátom podľa počtu žiakov – každý žiak navyše je prínosný pre rozpočet školy a každý žiak ktorý odíde inam je pre rozpočet skoly strata.

              Tak nezavádzajme ľudí, ako mesto “ušetrí” keď časť žiakov odíde do súkromnej školy. Alebo že je výhodné poskytnúť na súkromnej škole niekoľko štipendií ako ” protisluzbu” za výrazne nižšiu predajnú cenu ( rozdiel podle komentárov vyššie 2.000.000€ ? ). Školy by prišli o príspevok na žiaka od štátu…a o peniaze z predaja pokiaľ by je mesto použilo na školy.

              Navyše mestu stále zostáva záväzok zabezpečiť základné vzdelávanie…keby aj teraz odišli všetci žiaci na súkromné školy, a za 5 rokov sa rozhodnú vrátiť…mesto pre nich opätovne musí vytvoriť podmienky.

        • 16.2.1.2
          L says:

          Spomínala sa tu matematika, aj veľmi diskutabilná suma 100 000,- eur, ktoré vraj mesto ušetrí. Mesto má viacero možností, ako so svojím majetkom naloží a mohlo by získať aj oveľa viac, ale zatiaľ som sa nedozvedel, aký finančný prínos pre mesto prenájom doteraz predstavuje.

          Mesto dáva priestory školy na Limbovej do prenájmu cca od roku 2009.
          Bolo by prospešné uviesť výšku nájomného za jednotlivé roky, koľko peňazí mesto z tohto prenájmu naozaj reálne získalo a koľko z investícií sa započitalo voči nájomnému /napr.nick učiteľ ?/.
          Ak sa o investície znižoval prenájom, bolo by korektné, aby sa odpustené nájomné pripočítalo k predajnej cene. Ponúkaných 500 000,- za objekty aj pozemok je príliš málo.

          Napríklad mesto chce vybudovať verejnoprospešnú stavbu, parkovisko pri nemocnici a za časť pozemku pre príjazd, ktorý nevlastní má štátu platiť cca 108,- eur za meter štvorcový.
          http://www.trnava-live.sk/2017/02/21/parkovisko-pre-100-aut-pri-nemocnici-oddialili-rokovania-o-pozemku-statu/

          Ak štát požaduje od mesta „najmenej primeranú cenu, teda všeobecnú hodnotu majetku“ , rovnako by malo postupovať aj mesto.

          Pritom je ale stále otázne, či sa naozaj jedná o prebytočný majetok mesta, ktorého sa treba zbaviť.

          Neďaleko ide mesto stavať na Gorkého novú materskú školu pre 60 detí za 1,1 milóna eur. Možno sa mestu podarí získať nenávratný príspevok cca 402 000,-eur ale zbývajúcich cca 700 000,- eur má zaplatiť mesto.
          http://www.trnava-live.sk/2017/03/01/radnica-sa-uchadza-o-nenavratny-prispevok-na-vybudovanie-novej-materskej-skoly-na-gorkeho-ulici/

          Je vhodné predávať celý komplex školy s kapacitou podľa nicku učiteľ cca 450 žiakov iba za 500 000,- eur a zároveň ísť stavať novú materskú školu pre 60 detí za 1,1 milióna?

    • 16.3
      Divozel says:

      Presne tak. Už teraz ide mesto stavať v tejto lokalite novú Mš na Gorkého, z dôvodu chýbajúcich kapacít….prístavba 1 budovy za 400.000€, na ktorú žiada o grant.
      http://www.trnava-live.sk/2017/03/01/radnica-sa-uchadza-o-nenavratny-prispevok-na-vybudovanie-novej-materskej-skoly-na-gorkeho-ulici/

      Predávať celý komplex školy aj s pozemkami pod cenou iba za 500.000 je totálne nezodpovedné. A pokiaľ predať tak za tržnu cenu a peniaze použiť na rozvoj mestských škôl.

  17. 17
    múdro says:

    Primátor našiel odvahu a nepodpísal predaj pod cenu.
    Múdro.

    • 17.1
      Divozel says:

      To by bola dobra zpráva. Odkiaľ máš tu informáciu? Na zastupiteľstve predaj pod cenou schválili…

    • 17.2
      Juraj Fuzák says:

      Primator si necha cely predaj preverit protimonopolnym uradom aby neboli ziadne pochybnosti ci ten predaj nebude kvalifikovany ako nepovolena statna pomoc. To je dovod preco to zatial nepodpisal.

      • 17.2.1
        džepeto says:

        a co robil doteraz? “zrazu” ho osvietilo a da to preverit na PMU, este ze sa to pol roka pripravovalo

      • 17.2.2
        Divozel says:

        to je iné Kocúrkovo …také veci sa preverujú pred tým než sa ide hlasovať….a medzi nami darovať sukromnemu subjektu zľavu 1,2 mil € čo je zníženie ceny o takmer 70% je viac ako “pomoc” od štátneho subjektu. Zaujímavé bolo aj jednohlasne schválenie…nikomu z poslancov to nevadilo.

Napíš komentár

reklama

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.