reklama

Plánovaný zámer výstavby preferenčného bus pruhu na Hospodárskej nie je uzavretý, radnica s ním stále počíta

V roku 2015 sa objavil po prvý raz v rozpočte mesta Trnava zámer riešenia projektu preferenčného pásu pre autobusy na Hospodárskej ulici. V roku 2016 mesto zaplatilo takmer 10-tisíc eur za projektovú dokumentáciu. Odvtedy až dodnes je o investičnom zámere pomerne ticho.

Vybudovanie preferenčného jazdného pásu pre autobusy na Hospodárskej ulici, výhľadovo aj na Rybníkovej, zdôvodňovalo mesto potrebou zvýšenia kvality služieb mestskej autobusovej dopravy. Najmä zlepšenou presnosťou spojov, minimalizáciou meškaní či skrátením prepravných časov. Vo všeobecnosti išlo o podporu hromadnej dopravy pre trvalo udržateľný rozvoj dopravy v meste.

Odbor územného rozvoja a koncepcií (OÚRaK) na Mestskom úrade v Trnave v roku 2015 navrhoval zriadenie preferenčných jazdných pruhov na frekventovaných uliciach Hospodárska a Rybníková. „Podľa 18 – hodinového prieskumu zo dňa 16. júna 2015 prejde v profile Hospodárskej ulice 732 a Rybníkovej 452 autobusov, ktoré čakajú najmä v dopravných špičkách v kolónach osobných automobilov,“ konštatoval OÚRaK.

V roku 2016 mesto zaplatilo z rozpočtu 9480 eur za vypracovanie projektovej dokumentácie. Na to, aký je aktuálny stav rozpracovanosti zámeru a názor radnice na tento projekt sme sa opýtali primátora Petra Bročku.

Ilustračné foto

„Preferenčný pruh pre autobusy na Hospodárskej ulici je pre nás absolútne reálna vec. Na projekte mesto spolupracuje so Slovenskou technickou univerzitou a s pánom Tiborom Schlosserom z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave,“ povedal na úvod Peter Bročka.

Podľa Bročku sa pôvodne pracovalo so štúdiou, v ktorej sa počítalo s dvomi pruhmi pre autobusy. „Zatiaľ nie definitívne, ale s veľmi veľkou pravdepodobnosťou, sa bude preferenčný pruh realizovať v jednom smere od Zeleného kríčka k železničnej stanici. Stále sa však pracuje aj s alternatívou dvoch pruhov – na pravej strane Hospodárskej v smere od kríčka a druhým na opačnej strane v zelenom páse bližšie k Trnávke,“ priblížil primátor.

Pôvodná štúdia vytvorená pred niekoľkými rokmi na dva preferenčné pásy po oboch stranách Hospodárskej ulice obsahovala aj približný prepočet finančných nákladov.

„Štúdia počítala so všetkým, vrátane kompletných preložiek inžinierskych sietí či zmenou uličnej čiary. Náklady tu vychádzali na 11 miliónov eur, čo samozrejme berieme s obrovskou rezervou. A hoci by to aj napokon nezodpovedalo realite a číslo by bolo nižšie, stále by to boli enormné náklady. Ako ekonomicky únosné vidím v tejto chvíli vybudovanie jedného bus pruhu,“ konštatuje Bročka s dovetkom, že prípadné povolenie prejazdu preferenčným pruhom aj pre taxíky či napríklad elektromobily zváži mesto až po jeho vybudovaní.

Ako doplnil, definitívne rozhodnutie o tom, do akej miery sa bude preferenčný pás realizovať, urobí mesto po odporúčaniach odborníkov z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave.

Ulož ako PDF
Napísal 25. marca 2019 14:15. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

52 komentárov pre “Plánovaný zámer výstavby preferenčného bus pruhu na Hospodárskej nie je uzavretý, radnica s ním stále počíta”

  1. 1
    Fero Jahoda says:

    Dufam ze, odborníci z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave nemajú rovnakého dodavateľa matrošu.

    ;)

    • 1.1
      odborník says:

      Chcel by som týmto odborníkov z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave bydlisko NDR požiadať o vysvetlenie – keď by sa náhodou vybudoval ten pruh pre autobusy, aký to bude mať zmysel pre automobilovú dopravu osobnú, nákladnú, tranzitnú atd. lebo pre túto sa vlastne nevybuduje ako vždy NIČ a zápchy sa každým mesiacom zhoršujú a zhoršujú.
      Ďakujem za skorú a odbornú odpoveď.

  2. 2
    Výskum says:

    Skúmajú to nejako dlho.
    V Číne za jednu noc vybudovali kompletnú železničnú stanicu. Mrakodrapy stavajú rýchlosťou 3 poschodia denne, čiže 90 poschodový mrakodrap majú hotový za mesiac. Osempruhovú ulicu Tverská v Moskve spravili za jednu noc (32000 m štvorcových).
    Preferenčný bus pruh sa skúma od roku 2015. To bude zrejme nejaké veľdielo, keď v roku 2019 stále skúmajú. Kým to doskúmajú, možno bude potrebná ďalšia štúdia.

    • 2.1
      Štúdia says:

      Ozaj, už dlho nebola žiadna štúdia. Ovečky majú absťák.

      • 2.1.1
        NDR says:

        To vieš súdruhovia z NDR sa zasekli.
        StádOvce musia čakať.
        Dostali len bicykle od zbankrotovanej mestskej firmy.
        Ďaľšia mestská firma poslala eurá do Grazu.
        Finančný génius sa rozhodol vytunelovať mestskú kasu.

        • 2.1.1.1
          NSR says:

          Ovca budeš mať šancu sa prihlásiť do sútaže. Potom sa zas odmlčíš… A ostane tu po tebe veľký prd, tak ako po ostatných… D

      • 2.1.2
        Reklamomat says:

        Štúdiomat pre záujemcov dodá štúdie.
        Všelibársjaké.
        Aj všeličo odmeriame, premeriame, pomeriame, zameriame, vymeriame, zdetekujeme, posúdime, zhodnotíme, poradíme, nakreslíme, napíšeme, spíšeme, prehodnotíme, zanalyzujeme, prepracujeme.

    • 2.2
      sprava says:

      Mne by stačilo keby už začali s jarným upratovaní verejných priestranstiev, z našich daní, prezentovaných bolo 29,7 milióna €. Ukončite ten EKOLOGICKÝ TERORIZMUS , my nie sme vaši nepriatelia , sme občania mesta očakávajúci za naše dane aj zodpovedajúce životné prostredie. Preferenčný bus pruh je na stole od 80 rokov minulého storočia.

    • 2.3
      sTToka says:

      a to na Tvrskej urobili bezšvový povrch z asfaltu.
      nie ako u nas, kde nevedia dotrepať velky finiser a urobit to bez stredoveho svu, ktory aj tak nevedia vyspraviť a za rok im tam zatecie voda a po zime sa to oceruje.
      Staci sa pozriet na R1 Pribina. Sukromna dialnica je nehrbata, bez stredoveho svu a nemusi sa kazdy rok fakturovať x milonov za opravy a platanie.

    • 2.4
      františek says:

      A to tam vládnu neschopní komunisti. Keby tam vládli kapitalisti bolo by to o polovicu kratšie.

  3. 3
    budíček says:

    Halóóó budíček zase bombastický fejk !
    Trnava má zbytočných 11 melónov teda 11.000.000 éčiek.
    Po starom 330.000.000 mil Skk.
    Je to brutál tento loktibrada.
    Včera mega smetisko na 30 hektároch alebo spalovňa. Dnes mediálna bomba !
    Na maličkú jedáleň si chudák musel zobrať úver ale toto dá ľavou zadnou.
    Je to bankový a finančný guru. ,
    Yes fejsbuk Yes je to king.

    • 3.1
      františek says:

      koho ste si zvolili toho máte. Tento pán si nechal odklepnúť vyšší ako má predseda vlády alebo prezident. Teraz nevyplakávajte. držte hubu a krok.

  4. 4
    Bublina za 11 000 000.-€ ??? says:

    11000000.- € za preferenčný pruh na týchto cestičkách je ozaj mimo. Aj vo výpočtoch. Kto vyrátal túto sumu? Nie je to len nejaká mediálna bublina na ohúrenie jednoduchých ľudí?

    Patrilo by sa dať informáciu o autorovi/firme, ktorý/ktorá vyrátal túto sumu. Nechce sa mi tomu veriť.

    • 4.1
      victory says:

      Victory tip vyhlasuje kurzy na dodávateľa. Rýchlo tipujte. Všetci predsa vedia kto je jediný vyvolený dodávateľ všetkého pre smradľavé mesto Trnava.

  5. 5
    D4 R7 says:

    Nová diaľnica by bola lacnejšia, vrátane výkupu pozemkov, ako tento bus pruh

    • 5.1
      rechtor says:

      A to sa pôjde len tam ale naspäť zase v zápche. To je vlastne tá hipsterovinčina. Rozšíriš cestu len jedným Smerom. Naspäť netreba, to sa pôjde na kolobežkách. To vymyslel budúci rektor Dopravnej univerzity odchovaný na ministerstve dopravy a železníc.
      Keď chcete aj na druhej strane pruh to bude ďalších 11 melónov.

      • 5.1.1
        Pokrok nezastavíš says:

        Čo keby sa urobila cesta len jedným smerom. Smerom VPRED! Za svetlými zajtrajškami!

        Naspäť by sa nejazdilo.

        • 5.1.1.1
          ferino says:

          Konečne si na to prišiel. Za boľševika by diaľnica do Košíc už dávno hotová a metro v Bratislave tiež. Namiesto hypoték by štát byty dával zadarmo. Neboli by megazlodeji , nebol by Baštrnák ani Penta a nebol by tu Kočner. Musím sa smiať keď tu čítam príspevky o ylých komunistoch od ľudí , ktorí ya socializmu ani na svete neboli a dnes sú najväčší odborníci na socializmus a komunistov.

  6. 6
    Pruh says:

    Ak by sa kompetentní venovali obchvatu mesta, žiaden preferenčný pruh nemuseli riešiť.

    • 6.1
      igor says:

      Ktorých kompentných myslíš hádam nie tých čo sú tam teraz ?
      Kompetentný znamená = príslušný, povolaný zodpovedný, ktorý z hľadiska svojej kompetencie dáva záruku, ručí za niečo, spôsobilý na niečo
      To brokolica nikdy nebude na to nemá.

  7. 7
    soteking says:

    Tak ste sa tu opat vygrcali zo svojich komplexov, zurivo vyventilovali a nic vecne ste nenapisali. Akukolvek zmysluplnu diskusiu na tomto portali ste totalne znicili a znechutili ludi s treizvym nazorom tak, ze uz si tu pisete len sami pre seba, blahozelam. Navrhujem prevadzkovatelovi takto nenavistne vedene diskusie vobec neprevadzkovat, uplne zrusit a usetrit si namahu a peniaze.

    • 7.1
      sin city says:

      Aha našim vzorom má byť vaša diskusia , hlavne ta predvolebná na facebuku vysoko iteligentná grcanica bez osobných útokov a seriózna. Bez organizovaných trolov a falošných profilov. Tú by si mal zrušiť synak a to vaše trápne pochlebovani podržtašiek a lajkovačov. Hlavne že si objektívny. Ale sme radi že to tu čítaš všeličo sa o sebe dozvieš. A už neplač.

      • 7.1.1
        aspirín says:

        keď niekto spochybní cenu preferenčného pruhu vo výške 11 miliónov eur, tak podľa pána „soteking“ grcá.

        ono to skôr vyzerá na grcanie toho, kto túto blbosť, čiže cenu 11 miliónov za preferenčný pruh, púšťa do sveta. Lebo to sú fakt grcy.

        je vôbec normálne takúto kravinu vypustiť z úst a ešte aj mudrovať o jednom pruhu?

        chce to jeden acylpirín

  8. 8
    RZ says:

    Zmysluplná diskusia tu bola zničená už v roku 2015, indivíduami ako bol aktuálne odmlčaný riaditeľ zemegule.

  9. 9
  10. 10
    maxim says:

    Viete koľko by bolo za 11 miliónov bicyklov?

  11. 11
    súťaž nebola says:

    Keď dala tt it 84.000 € v strate na 30 ks bicyklov tak jeden údajne stojí 2.800 €.
    Dajte info soteking kto je ten úžasný dodávateľ a info prečo nebola súťaž.
    U transparentnej a participaíivnej LT to nemôže byť problém
    Možno je toto jediný výrobca bicyklov na svete, tak ako je jediný výrobca cykloveží.

  12. 12
    peter says:

    Hlavne že sa vypisuje VO na sociálne pohreby za pár tisíc eur

  13. 13
    jozef says:

    Čudujem sa autorovi článku že vôbec tu čiastku 11 mil. mohol dať do éteru

  14. 14
    pato says:

    Odmena za január primátor 11 315, Nemčovská 5521,- Pekarčík 4920,- brutto na webe Trnavy, to už je fakt pekné , ale treba aj makať, ale to aj trocha choré

    • 14.1
      odmena says:

      ešte si zabudol na odmenu od 22.11.2018 do 31.12.2018 primátor si dal odmenu 6480,51 Eur
      plus odmena od 1.1.2019 do 31.1.2019 si primátor dal odmenu 11315,24 Eur
      čiže odmena celkom od 22.11.2018 do 31.1.2019 je v hrubom 17795,75 Eur v čistom 12335,28 Eur
      Slušne ,transparentne a lepšie !!!

      • 14.1.1
        kuko says:

        Už je jasné prečo Fúzakovi pichli nôž do chrbta.
        Ten síce natáral toho dosť ale pod toto by sa nepodpísal.
        Teraz môže byť iba rád že v tom nejde.

    • 14.2
      Občan says:

      Tim – palec hore:)
      Tých 24 lepších sa na takýto rozbor nezmohlo ?

    • 14.3
      františek says:

      Legálne Megakrádeže v priamom prenose. Fico môže blednúť od závisti.

  15. 15
    Tim says:

    Ak budú odborníci z https://www.svf.stuba.sk/sk/katedry/katedra-dopravnych-stavieb.html?page_id=2492 vyhodnocovať situáciu komplexne, tak zistia a do správy a odporúčaní uvedú, že gro problému v priepustnosti a plynulosti dopravy na ťahu v smere Trstínska-Hospodárska-Dohnányho je kruhový objazd na konci ťahu pri Lidli na Zelenečskej, ktorý v dopravných špičkách má už nedostatočnú dopravnú priepustnosť. Navzájom, včítane chodcov, ktorí tu majú „stále zelenú“ si tu všetci navzájom zavadzajú a brzdia sa.

    Skutočný dopravný problém je v Trnave cca 2 hodiny zrána a 3 hodiny poobede počas pracovných dní, pričom časť vozidiel by mohla použiť aj obchvat.

    Lieviku a následnej zlej situácii na Dohnányho preferenčné Bus pruhy na Hospodárskej nepomôžu, paradoxne aj pre mestské autobusy sa situácia na Dohnányho ešte zhorší.

    Prínosom by to mohlo byť hlavne iba pre prímestskú autobusovú dopravu s konečnou zastávkou na stanici, ale to nie je pre väčšinu obyvateľov Trnavy priorita, pre mestskú autobusovú dopravu je výhodnejšie zrušenie zachádzania spojov na/z stanicu a vybudovať zastávku pred poštou na Dohnányho , tesne pri vchode do podchodu na železničnú stanicu.

    Zhrnutie:

    Drahé novobudovanie celých preferenčných BUS pruhov na Hospodárskej v celej dĺžke bude neekonomické a neefektívne (málo muziky za veľmi veľa peňazí), snáď zvážiť iba preferenčný BUS pruh od zastávky po najbližšiu križovatku s ošetrením „intervenčnej zelenej“ pre spoj MHD.

    „Odštupľovať“ Dohnányho v dotyku s kruhovým objazdom a to buď ručným riadením dopravy tromi príslušníkmi polície v súhre v špičke (mohlo by sa to aspoň dočasne vyskúšať, bolo by to cca zadarmo a vodiči aj chodci by to snáď časom zvládli ), semaformi alebo zmenou dopravného značenia.

    Ošetrenie „predbiehania sa“ vozidiel na križovatke v smere od stanice na Dohnányho ulicu, ktoré nemajú semafor, ale iba dopravú značku a spôsobujú svojím napchatím sa na Dohnányho systémom koľko sa dá a ešte trochu navyše, že vozidá, ktorým naskočí zelená v smere od Hospodárskej rovno a najmä z Kollárovej na odbočenie doľava nemajú kam pokračovať, pretože vozidlá od stanice medzitým plne upchali Dohnányho. Obzvlášť su tu znevýhodnené autobusy MHD pre svoju dĺžku, odbočujúce na zelenú z Kollárovej vľavo na Dohnányho, ktorých vodiči si zväčša netrúfnu na chvíľu zablokovať križovatku a čakajú tu zbytočne o 1-2 intervaly naviac. Podobná situácia je pre autobusy MHD aj pri prejazde zo Spartakovskej na Kollárovu a zo Šrobárovej na Hospodársku, aj keď tam je zväčša príčinou nevhodné poradie prideľovania zelenej z jednotlivých smerov.

    Zrušenie “červenej vlny“ na úseku Sladovnícka-Hlboká-Rybníková/Špačinská a jej nahradenie „zelenou vlnou“ s ošetrením priority vjazdu vozidiel zo Starohájske tak, aby „nerozbíjali“ plynulosť dopravy na Hlbokej.

    Reálny dopravný problém je v Trnave cca 2 hodiny zrána a 3 hodiny poobede a aj to iba počas pracovných dní, pričom časť vozidiel by mohla použiť aj obchvat.

    S v úvode deklarovanou potrebou zvýšenia kvality služieb mestskej autobusovej dopravy, najmä zlepšenou presnosťou spojov, minimalizáciou meškaní či skrátením prepravných časov možno iba súhlasiť a vyjadriť jej podporu.

    Pre trvalo udržateľný rozvoj dopravy v meste nám nepomôžu ani elektromobily a ich podpora, ale iba presun ľudí z individuálej automobilovej dopravy do MHD a iných alternatívnych spôsobov dopravy. ´

  16. 16
    Tom says:

    Tim súhlas.
    Toto sem ale nepíš takáto štúdia ako si dal ty na A4 stojí na meste bežne
    15 -20.000 €

  17. 17
    BUSman says:

    BUS pás sa má budovať tam kde to má zmysel, hlavne kde je dostatočná šírka pre ostatnú dopravu, teda tam ,kde to nie je na úkor inej časti dopravy. Tu je práve problém že cesta má svoje limity a to z jednej strany byty na Hospodárskej a na druhej strane Trnávka. Takýto pás by výrazne zhoršil situáciu pre väčšinu cestujúcich v osobných autách a len pre úzku časť ľudí používajúcich busy o čosi skrátil. Úsilie vynaložené na tento projekt je veľké a drahé a účinok malý. Čo tak presunúť autobusy na alternatívnu trasu a to od križovatky cukrovar by autobusy išli cez : T.Vansovej – odbočiť na Kalinčiakovu – odbočiť Štúrova a hned na Komenského a rovno cez A.Hlinku dostať sa až ku stanici , kde by mohla byť nová zastávka a potom by ďalej pokračovali sme Kolárova a na Linčiansku by sa dostali cez druhý prejazd a tým by sa nazaťažovala Hospodárska a prejazd pod stanicou . Prečo by museli byť zastávky na Hospodárskej ulici časť pri stanici , aj tak sú ďaleko od všetkého. Treba hľadať rozumné a lacnejšie riešenia . Ešte na konci kde by autobusy odbočovali z Andreja Hlinku pri stanici smer Kolárova, by sa mohlo zvážiť či by sa z toho neurobila hlavná cesta a nie ako teraz z autobusovej stanice smer Kolárova.

    ďalšia alternatíva, ked teda chceme Hospodársku rozšíriť o BUS pás, tak potom navrhujem zakryť Trnávku (o veľa neprídeme) dobudovať ďalší pás a radšej vysadiť nové stromy a inú zeleň , ak by sme Trnávku skovali do rúry . získame tým veľký nový pás zelene , či iné priestranstvá. Keby aspoň naša Trnávka tiekla na povrchu a nie utopená v takom umelom a zašpinenom profile.

    Ak sa na to pozrieme ešte z inej strany tak toto sa tu snažíme riešiť iba náslekdy príčiny a tou je jednoznačne chýbajúci západný obchvat Trnavy, ktorý by výrazne odbremenil práve túto problémovú časť Trnavy a to Hospodársku a podjazd pri stanici . Momentálne vedenie mesta dalo svoj predvolebný sľub, že začne so štúdiou realizovateľnosti a teda prípravou pre budúci západný obchvat ktorý po prepojení s existujúcim by vyriešil existujce a stále sa zhoršujúce dopravné zaťaženie tejto časti mesta. Ďakujem

    • 17.1
      ? says:

      To fakt?
      Verejný prísľub na prípravu západného OBchvatu? Si si istý, že predpona OB tam bola?

    • 17.2
      firhang says:

      S tou alternativou cez A.Hlinku by to nebola ziadna vyhra. Uz teraz tam vidavam medzimestske spoje – krokom sa pohybujuce v zapche. Vsetky tie auta, co tam idu sa snazia odbocit na krizovatku pred stanicou, pricom musia davat prednost a cakat, kym sa im uvolnia pruhy pred semaforom.

  18. 18
    arogancia says:

    s údivom som vypočula odpoveď na diskusiu p. Galbavého ohľadom zníženia imania Stefe, odpoveď zo strany primátora totálne arogantná, ja som vyhral môžem všetko to sme už zažili, a čo tak za voľné financie nakúpiť mechanizmy na upratovanie Trnavy, lebo Vás zaujíma len stred mesta a potom veľkodušne po viacerých podnetoch na odkaze pre starostu konečne zavítate aj inam.

    • 18.1
      GP says:

      Ani stred mesta ich najako intenzívne nezaujíma. Na Hviezdoslavovej je tá istá chronta minimálne od mája 2018. Mrdník pri stenách. Špaky všade vôkol.
      Na Starohájskej aj M. S. Trnavského, atď, sú lístim upchaté kanalizačné vpuste. Lebo sa na jeseň neodpratáva lístie. Pri búrke to bude zaujímavé.
      Asi čakajú na objednávku od obyvateľov Hlbokej, Starohájskej,….

  19. 19
    Kto? says:

    Križovatka Clementisova T. Tekela:
    nejakí matadori tam čosi asfalovali, práca trvala cca 1 týždeň
    Skončili
    Teraz je tam zničený chodník, polámaná dlažba aj obrubníky, chodník naklopený
    Kto z mesta preberá takéto pracoviská?

Napíš komentár

reklama

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.