reklama

Technologická spoločnosť InoBat Auto predložila 100-miliónový zámer fabriky na výrobu a výskum autobatérií

Technologická spoločnosť InoBat Auto po júlovom oznámení o kúpe nehnuteľností pre nový závod na výrobu a výskum autobatérií v priemyselnom parku pri Voderadoch, predložila v auguste 2020 zákonom stanoveným úradom a inštitúciám spracovaný zámer pre posúdenie navrhovanej činnosti.

InoBat Auto má pri Voderadoch vyrábať na základe vlastného vývoja a výskumu lítiové batériové články pre automobilky. V prvej fáze, ktorú aktuálne posudzujú kompetentné orgány, plánuje spoločnosť investovať približne 100 miliónov eur.

Počiatočná investícia bude využitá na výstavbu výskumného centra a prvej výrobnej linky, Pri plnej kapacite výrobnej linky počíta InoBat Auto so zamestnávaním 150 ľudí.

Termíny začatia a ukončenia stavebných úprav haly a montáže technologickej linky spresní navrhovateľ v súčinnosti s dodávateľom stavby a technológie. InoBat Auto predpokladá začiatok výstavby a montáže linky v prvom štvrťroku 2021, predpokladaný začiatok prevádzky odhaduje na posledný štvrťrok budúceho roka.

„Viac ako polovica pracovných miest bude vyhradená operatívnemu personálu a zvyšok bude tvoriť vysokokvalifikovaný personál – vedeckí pracovníci, inžinieri a manažment,“ konštatuje spoločnosť v predloženom zámere.


Existujúci objekt v priemyselnom parku InoBat Auto upraví podľa svojich potrieb

Reprofoto: Google Street View

InoBat Auto má záujem vybudovať v rámci 1. projektovej fázy pilotnú výrobnú linku s kapacitou až do 250 MWh a vedecko-výskumným centrom, ktoré budú tvoriť výrobno-výskumný závod vybavený najmodernejšiu svetovou technológiou.

Technológia s vedecko-výskumným centrom bude umiestnená do existujúcej priemyselnej haly s pôdorysnými rozmermi 181 m x 51 metrov, s celkovou výškou 8 metrov. Hala je vo vlastníctve investora.

Okrem existujúcej haly v priemyselnom parku vo Voderadoch s plochou 9 371 metrov štvorcových vlastní InoBat Auto aj pozemky s výmerou 6 623 metrov štvorcových vedľa budovy a 13 360 m2 na pozemku oproti.

Spoločnosť bude produkovať špecializované lítiové batériové články navrhnuté podľa špecifických požiadaviek. Batériové články vyrobí InoBat Auto na základe vlastného výskumu a vývoja na základe platformy HTP (High Throughput Platform – Vysoko výkonná výskumná platforma) a umelej inteligencie. „Táto unikátna kombinácia výskumu a pilotnej linky umožní nepretržitý vývoj patentovaných batériových článkov v úzkej spolupráci s automobilovými výrobcami,“ konštatuje spoločnosť.

Ako uvádza InoBat Auto v predloženom zámere, hlavný dôvod situovania technológie s vedecko – výskumným centrom do lokality pri Voderadoch je vlastníctvo pozemkov, priemyselnej haly, ako aj blízkosť prevádzok obdobného charakteru s vyhovujúcou infraštruktúrou.

„Nemenej významná je aj blízkosť odbytovej základne vo forme troch rýchlo sa rozvíjajúcich priemyselných aglomerácií v okolí Bratislavy, Nitry a Trnavy. Pilotná výrobná linka na Li-Ion batérie s vedecko-výskumným centrom umožní európskym výrobcom elektromobilov znižovať závislosť od dovozu z Ázie. Potrebu tejto nezávislosti okrem dlhodobých trendov potvrdila aj aktuálna kríza v súvislosti s novým koronavírusom, keď bezpečnostné opatrenia narušili dodávateľské reťazce medzi kontinentmi,“ pripomína slovensko – americká spoločnosť InoBat Auto.

Jedným z limitov elektromobility je, že dnes výrobcovia elektromobilov musia prispôsobovať dizajn svojich áut trhovej ponuke batérií. Modely sa prispôsobujú batériám. Nájsť výrobcu batérií s „produktom na mieru“ je dnes prakticky nemožné. Zvrátenie tohto stavu je pre InoBat Auto jednou z nosných výziev.

Firma InoBat Auto je podporovaná silným konzorciom investorov a technologických spoločností vrátane vedúceho investora IPM Group – jedného z najrýchlejšie rastúcich správcov aktív v triede InfraTech, ktorý prináša prelomové technológie do Európy, ale aj Wildcat Discovery Technologies, americkej spoločnosti na výskum a vývoj batérií, ktorú podporuje Virgin Green Fund pod záštitou Richarda Bransona, ako aj českým energetickým konglomerátom ČEZ.

„Unikátnosť výskumnej HTP technológie a pilotnej linky pod jednou strechou spočíva práve v tom, že dokáže vyrábať autobatérie podľa špecifických požiadaviek odberateľov ako z chemickej stránky, tak ako aj z hľadiska geometrie a parametrov jednotlivých článkov. V tejto oblasti sa firma Wildcat Discovery Technologies angažuje už 12 rokov. Za ten čas Wildcat uskutočnil viac ako 225-tisíc experimentov a dokončil pre svojich zákazníkov viac ako 80 projektov. Spolupracujú s firmami ako BMW, Daimler, Toyota, Samsung Electronics či BASF,“ vysvetľuje InoBat Auto.

Spoločnosť ďalej zdôrazňuje, že vlastný vývoj, výskum spojený s výrobou bude eliminovať dnešný zásadný problém Európskej únie v oblasti elektromobility, ktorým je absentujúca technologická suverenita.

Súčasná situácia je podľa nich zo strategického a bezpečnostného hľadiska alarmujúca. „Európska únia stráca suverenitu v oblasti práv duševného vlastníctva pre výrobu batériových článkov. Stačí, keď sa pozrieme na stredoeurópske miliardové investície ázijských výrobcov. V Poľsku vybudoval a rozširuje závod na batériové články ázijský LG Chem a v Maďarsku ďalší ázijský investor SK Innovation. Bez európskych patentov hrozí, že Európa sa stane ‚výrobnou dielňou‘ pre čínskych a kórejských producentov. InoBat Auto bude mať vlastné európske patentované riešenia,“ sľubuje.

Spoločnosť zároveň štartuje aj získavanie finančných prostriedkov pre 2. fázu, ktorou má byť InoBat Auto Gigafactory s investičným nákladom asi 1 miliardu eur.

Tá plánuje do roku 2024 dodávať odhadom až 240 000 batérií do elektromobilov ročne.

Ulož ako PDF
Napísal 31. augusta 2020 9:22. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.


INZERCIA

reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama

NAJNOVŠIE ČLÁNKY

reklama

reklama reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.