reklama

V Trnave by mala pribudnúť druhá kompostáreň za 3 milióny eur z eurofondov

AKTUALIZOVANÉ 3. novembra 2020

Na návrh druhého viceprimátora Tibora Pekarčíka poslanci zahlasovali za stiahnutie materiálu z rokovania mestského zastupiteľstva.

Mesto Trnava sa bude uchádzať o získanie dotácie z eurofondov na vybudovanie novej kompostárne. Predpokladané náklady na vybudovanie technológie kompostárne odhaduje trnavská samospráva na 3 milióny eur, spolufinancovanie z rozpočtu mesta je 5 percent, teda 150-tisíc eur.

Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky vyhlásilo výzvu na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok zameranú na zhodnocovanie biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov. Mesto Trnava predložilo v rámci výzvy žiadosť o nenávratný finančný príspevok na realizáciu projektu s názvom Vybudovanie kompostárne č. 2 v meste Trnava.

Prvá kompostáreň funguje na skládke už asi dve desaťročia. Ročne dokáže zhodnotiť približne 15 000 ton biologického odpadu, ktorý by inak skončil v telese skládky.

Kompost je určený na predaj, podľa aktuálneho cenníka spoločnosti FCC stojí jedna tona kompostu 24 eur s DPH, pre menších odberateľov sú k dispozícii 50-litrové vrecia za cenu 3 eurá s DPH.


V priestoroch skládky funguje okrem kompostárne od roku 2012 vďaka eurofondom aj linka na spracovanie odpadov, ktoré nekončia v skládke, ale vyrába sa z nich palivo. Mesto získalo na projekt dotáciu približne 3 milióny eur

Ilustračné foto

Nová kompostáreň na spracovanie biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov z domácností a reštaurácií má pozostávať z ôsmich kompostovacích boxov.

Technologickú časť budú tvoriť aj systém prívodu vzduchu s ventilátormi a aeračnými kanálmi, systémy zvodu výluhu, vytvárania vodnej hmly pre obmedzenie prášenia pri nakladaní, drvič, zmiešavač, triedič a nakladač odpadu.

Predmetom projektu má byť aj zakúpenie 240 kusov zberných nádob na biologicky rozložiteľný kuchynský odpad z domácností s objemom 120 litrov.

Nová kompostáreň má byť dimenzovaná na spracovanie takmer 5000 ton odpadu ročne.

Zariadenie bude umiestnené v areáli skládky FCC na Zavarskej ceste. Stavba nemá nároky na demolácie a rúbanie zelene, pozemok je v súčasnosti voľný.

Ulož ako PDF
Napísal 28. októbra 2020 13:03. Článok je zaradený do rubriky: Aktuálne, Ďalšie správy, Trnava. RSS 2.0.


INZERCIA

17 komentárov pre “V Trnave by mala pribudnúť druhá kompostáreň za 3 milióny eur z eurofondov”

  1. 1
    eFCéCé says:

    To je síce pekné, ale chýbajú tu zásadné ekonomické a logická informácie :

    – čo mesto FCC aktuálne robí s vyrobeným kompostom ?
    – aké malo mesto FCC za minulé obdobie resp. minulý rok tržby z predaja a aké sú náklady na výrobu jednej tony kompostu ?
    – aká je ekonomická návratnosť investície ?
    – je výroba kompostu stratová resp. aký je zisk ?
    – mohla by súkromná firma len tak budovať stratovú prevádzku lebo máme lóve ?
    – je cieľom iba minúť 2,5 mil € alebo to má aj nejaký efekt alebo stratu ?
    – je cieľom budovať svetlé zajtrajšky za trvalú stratu v budúcnosti ?

    V minulosti totiž mesto dodávalo tento kompost zadarmo občanom, lebo ho nevedelo predať – nikto ho nechcel a nevedeli kam dať tie haldy.

    P. Pokorný mohli by ste osloviť kompetentných a dopniť článok o tieto triviálne údaje, ktré sú potrebné pre každú investíciu ?
    Ďakujem – daňový poplatník.

    • 1.1
      Lubeno says:

      Všetko si nájdeš aj sám pre seba na webe alebo cez akýkoľvek vyhľadávač sú to verejne dostupné údaje. Ty musíš do takýchto informácií investovať svoj čas a peniaze. No tak eFCéCé hľadaj snor vyhľadávaj a na svoje otázky nájdeš odpovede a požiadaš majiteľa tohto komerčného webu laskavo o ich uverejnenie. Ak nevieš ako nato prečítaj si článok z Urob si sám 1996/12 str. 36-45. Ver si Ty si ten kompetentny!!!!!

      • 1.1.1
        sprava says:

        8,6 melónika v roku 2014 v rezervnom fonde sa malo, mohlo použiť na odkúpenie 50% podielu vo firmách s účasťou mesta. Tak to sľuboval Bročka ml. Lenže v duch sľúbiť nie je dať, tak sa to neudialo, ale všetko zostalo po starom, len sa z dôvodu rýchlejšieho návratu vloženej investície investorovi zvýšili poplatky za zvoz odpadu. Prosím ťa posun túto správu aj financucen tá sľúbila že to bude sumarizovať a pripravovať materiáli na znovu zvolenie tejto vydarenej partie.

  2. 2
    ekonóm says:

    Výborne otázky ale odpovede od hentých nečakaj.
    Oni o tom nič ale absolutne nič netušia.
    Ich ekonomický program je minieme všetko čo nám pošlete.
    Je jedno na čo.
    V roku 2021 nám znovu budete platiť dane zvýšené o 200% a my ich rozhádžeme a vy sa nestarajte kde.

    • 2.1
      sprava says:

      Keby len to, zahráme sa na slepú financucen. Zoberiem si pôžičku kúpim béF, béC, béC, ponúknem takú cenu že sa nebude dať odmietnuť. Na pôžičku aj s úrokmi a ziskom sa poskladajú moji spoluobčania, firmičku predám tatovi a tomu sa to znovu podarí predať mne a takto sa ročne nám spolužiaci a spolobčania a naši ľudia poskladajú na chudobných 1,5 melónika eur. No nehraj divadlo.

  3. 3
    fatamorgána says:

    ON a oni nemajú problém s financiami.
    Celý rok chŕli na fejkbúku víziu za víziou, štúdiu za štúdiou, projekt za projektom.
    No problém pre nich. Idú búrať a prestavovať pol mesta – stanicu, športové haly, za svoje stavať obchvaty – to fakt vyhlasujú, spaľovne, najnovšie stovky bytov, , zalesňovať role… bla bla bla
    Sú ekológovia byty budú na najúrodnejšej pôde na Medziháji a vedľa budú bačoriny aby sme boli eko-bio
    Len vymenované bludy sú stá milióny, ktoré nemajú a mať nebudú.
    Ide o to nakŕmiť brovce. To je celé
    A tu zrazu rozpočet 2021 a iba jedná malá ulica sa ide asfaltovať.
    No toto kde sparili súdruhovia z cykloveže chybu ?

    • 3.1
      • 3.1.1
        sprava says:

        Vo svete a aj na Slovensku sú stroje ktoré dokážu presadiť v podstate strom, kde obal zeminy je až 6,8 metra kubického. Tie výruby v podstate by nemuseli byť pri použití požadovanej techniky a následnej požadovanej starostlivosti. To naši eko dobrodruhovia nevedia, alebo iba predstierajú záujem o riešenie vecí verejných v prospech občanov. Pilčík povedz že máš tupú pílu a sám to pilovať nebude, Ploskáčik bradatý.

      • 3.1.2
        biznis says:

        Asi najlepšie by podľa nich boli holoruby.
        Biznis s vyrúbaním, biznis s nákupom, biznis so sadením
        O to ide je to ľahké starať sa o staré stromy nevedia nechcú.
        Biznis by sa zasekol o to ide.

    • 3.2
      Rendy says:

      Rozpočet bude aktualizovaný, ak bude jasné koľko dostane Trnava z realokácie eurofonfov. Tam je potenciál pre projekty za ďalších cca 12 miliónov. Okrem “asfaltovania 1 ulice” sa budu revitalizuvat aj 3 vnutrobloky na Hospodarskej, na tie mesto uz ma schvalene eurofondy a bude dostavana pristavba jedalne a tried pre J.Bottu, to je najvacsia investicia do skolstva aku kedy mesto robilo v historii moderneho SR. A este aj bude dokoncene sportovisko na Gorskeho. Poslanci schvalili aj ziadost o eurofondy na 3 cyklotrasy takze v priebehu buduceho roka, ak vlada posle peniaze, pribudnu cyklotrasy na Veternej, Piestanskej a Pri Kalvarii a na vsetkych troch uliciach bude aj verejne osvetlenie vymene, pridana zelen a na Veternej a Piestanskej aj uprava BUS zastavok a opravene chodniky

      • 3.2.1
        ekodebo says:

        Až bude jasné znamená že NIČ neviete a netušíte iba ste capli sumu.
        Možno motyka vystrelí.
        Potenciál vízií, snov, fantasmagórii a šufkíkových štúdií čo ste za 6 rokov oblbovali ale nenaplnili je niekoľko stoviek miliónov. Ani to nevieš spočítať.
        Jedáleň Bottová ani nespomínaj. Jeden veľký prieser. Úž ste zadĺžili ďalšie generácie o 2,5 mil. úverom. Zrazu nebolo eurákov. Mesto si v zúfalstve muselo brať úver pri enormnom príjme podielových daní, zaťažení občanov 3,8 mil daní za 2020 a rok 2021 znova 3,8 mil daní z nehnuteľnosti spolu 7,6 mil €. K tomu prehúkaná rezerva 8,5 mil ktorú ste zdedili a rozhajdákali.
        S cyklochodnikmi už neunavuj ste trápny iné neviete ani na iné nemáte.
        Ekonomický analfabetizmus a finančný debilizmus tejto tlupy je katastrofálny.

        • 3.2.1.1
          Rendy says:

          Trnava je tak zadĺžená, že dlh mesta podla prognozy klesne cca o 4 % v budúcom roku a od roku 2015 pravidelne dlh klesá priemerne o 1.2 milióna eur. To ti nejako nevychádza.

          Štúdie sa postupne realizujú. Vnútroblok na Gejzu Dusíka bol najprv štúdiou z Mestských zásahov z roku 2016, realizácia 2019. Jazero Štrky tiež najprv štúdiou, realizácia 2019. Park Bela IV najprv štúdia, realizácia 2017. Podľa Koncepcie rozvoja statickej dopravy, štúdie z 2016, sa pravidelne realizujú nové parkoviská, len tento rok Podjavorinska/Sladovnicka a Spartakovska prinesú do 100 nových miest v najvyťaženejších lokalitách. Ozelenenie lávky na Družbe, štúdia okolo roku 2015, realizacia 2019. Cykloveža štúdia, realizácia 2019. Dvory na Hospodárskej, štúdia 2018, realizácia 2020/2021. Budúci rok sa budú realizovat Zelený kríčok, 3 dvory na Hospodárskej a mnoho ďalšieho podľa štúdií. Asi len ty nestíhaš sledovať dianie v meste ;)

          Mesto si bralo úver, lebo vláda hodila na hlavu mestu vyše 3 miliónovú investíciu aj so ZŠ Atómova. Výhodnejšie je to riešiť po splátkach.

          Rezervný fond je najvyšší aký kedy bol. Bude investuvaný do rozvoja mesta. Rok čo rok to tak funguje bez problémov a každý rok má rezervný fond milióny.

          S cyklochodníkmi sa neunavuje, ale pokračuje! Tento rok 4(Kukučínova, Salezianska, Spacinska I.etapa, Spartakovska + úsek Clementisovej), buduci rok minimalne 4(Piestanska + úsek Clementisovej, Veterna, Pri Kalvarii, Zeleny Kricok s cyklolávkou) a dufam, ze čím skôr budú aj Hajdózcyho, Jána Bottu + Š.Moyzesa, Študentská, Žarnova, Slovanská, Špačinská II.etapa a mnoho ďalších! Budúci rok je cieľ ťahať cyklo od Štrkov až smer Bohdanovce/Špačince a to sa pekne napojí na cyklo na Pri Kalvárií.

  4. 4
    DPH says:

    Nerozumiem tomu prečo sa kuchyňa s jedálňou nepresunuli na pôvodné miesto tak ako bolo pri otvorení školy v roku myslím že v roku 1960. Prečo musia deti z okolitých škôl chodiť na Bottovu, len preto že to majú rodičia po ceste do práce. Pozrite teraz je Trnava prechodná v každom časovom úseku dňa. Prečo majú Trnavčania trpieť len preto že niekto z dediny nemôže odviesť deti na inú školu, ktorá nie je taká atraktívna. Do školy nech chodia len deti zo spádovej časti mesta a nie že sa to vybavuje krížom, krážom cez známych.

    • 4.1
      Trpiaci Trnafcan says:

      Prosim, povedz mi ako trpime tym, ze mesto robi najvacsiu investiciu do skolstva od komunizmu? Architektonicky to bude najkvalitnejsa skolska budova mozno aj na SR, ale trpet budeme, lebo?

      • 4.1.1
        DPH says:

        Rozhodujúcim pohľadom má byť zabezpečenie čo najefektívnejšieho finančného a vzdelávacieho procesu pre deti s trvalým pobytom na území mesta. Mesto žije z podielových daní, tak prečo má mesto brať úver alebo použiť financie na ktoré sa skladajú občania s trvalým pobytom. Pritom školy na Prednádraží majú voľné miesta a môžu tie deti z dedín prijať a zabezpečiť pre ne vzdelávanie. Tak netrp a použi zdraví dedinský rozum pre rozvoj mesta a jeho obyvateľov. Vybudovaním jedálna a kuchyne na pôvodnom mieste slúžiacej žiakom v minulosti by architektúre školy neublížili ale rozhodne by ušetrili peniaze.

        • 4.1.1.1
          Trpiaci Trnafcan says:

          Úver bralo kvôli vláde, ktorá neposkytla podmienky pre obedy zadarmo. Chces mi povedat, že investíciou do školstva nie je rozvojom mesta? Veď pri vzdelávaciom procese musíš zabezpečiť aj stravovanie.

          Odkiaľ stále berieš dediny? Pokiaľ viem, do školy chodia prevažne deti zo spádových oblastí Prednádražia, Kamenáča, Špíglsál. Neviem o tom, že by v nejakej z týchto oblastí boli navyše triedy niekde inde.

          Chceš mi povedať, že jedáleň neslúži žiakom? Veď ten priestor slúžil a bude slúžiť deťom. A škoda, že ti uniklo, že pavilón s kuchyňou, jedálňou a zázemím bude mať aj 6 tried, čo v praxi predstavuje 25-30 žiakov na triedu, takže priestor bude slúžiť ďalším okolo 150 – 180 deťom.

          Nech sa pozerám ako sa pozerám nevidím zdravý rozum. Vyčítaš mestu, že investuje, aby sa rozšírili kapacity školy a zároveň sa mohli deti v jednom areály stravovať a nemuseli chodiť kade-tade po Prednádraží poprípade aj inam. Ak by mesto nechalo deti bez jedalne, vyčítal by si, že chúdence sa stravujú po celej Trnave. A keď sa pozriem v akom stave sú dediny, ktoré si nevedia zabezpečiť ani školu, tak by som pri rozvoji mesta určite nepoužil dedinský rozum.

  5. 5
    Rendy says:

    Jasné, Trnava je tak zadĺžneá, že dlh mesta podla prognozy klesne cca o 4 % v budúcom roku a od roku 2015 pravidelne dlh klesá priemerne o 1.2 milióna eur. To ti nejako nevychádza.

    Štúdie sa postupne realizujú. Vnútroblok na Gejzu Dusíka bol najprv štúdiou z Mestských zásahov z roku 2016, realizácia 2019. Jazero Štrky tiež najprv štúdiou, realizácia 2019. Park Bela IV najprv štúdia, realizácia 2017. Podľa Koncepcie rozvoja statickej dopravy, štúdie z 2016, sa pravidelne realizujú nové parkoviská, len tento rok Podjavorinska/Sladovnicka a Spartakovska prinesú do 100 nových miest v najvyťaženejších lokalitách. Ozelenenie lávky na Družbe, štúdia okolo roku 2015, realizacia 2019. Cykloveža štúdia, realizácia 2019. Dvory na Hospodárskej, štúdia 2018, realizácia 2020/2021. Budúci rok sa budú realizovat Zelený kríčok, 3 dvory na Hospodárskej a mnoho ďalšieho podľa štúdií. Asi len ty nestíhaš sledovať dianie v meste ;)

    Mesto si bralo úver, lebo vláda hodila na hlavu mestu vyše 3 miliónovú investíciu aj so ZŠ Atómova. Výhodnejšie je to riešiť po splátkach.

    Rezervný fond je najvyšší aký kedy bol. Bude investuvaný do rozvoja mesta. Rok čo rok to tak funguje bez problémov a každý rok má rezervný fond milióny.

    S cyklochodníkmi sa neunavuje, ale pokračuje! Tento rok 4(Kukučínova, Salezianska, Spacinska I.etapa, Spartakovska + úsek Clementisovej), buduci rok minimalne 4(Piestanska + úsek Clementisovej, Veterna, Pri Kalvarii, Zeleny Kricok s cyklolávkou) a dufam, ze čím skôr budú aj Hajdózcyho, Jána Bottu + Š.Moyzesa, Študentská, Žarnova, Slovanská, Špačinská II.etapa a mnoho ďalších! Budúci rok je cieľ ťahať cyklo od Štrkov až smer Bohdanovce/Špačince a to sa pekne napojí na cyklo na Pri Kalvárií.

Napíš komentár

reklama

reklama

Prihlásiť sa | © Všetky práva vyhradené. trnava-live.sk I Názory vyslovené v diskusiách čitateľov nie sú názormi prevádzkovateľa webu, a ten za obsah týchto názorov nezodpovedá. Rasistické, vulgárne, urážlivé a príspevky mimo témy článku budú vymazané. Redakcia si vyhradzuje právo na zastavenie diskusie v prípade, že komentáre smerujú k vzájomnému napádaniu sa a osočovaniu účastníkov diskusie alebo iných osôb.